Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Rusza projektowanie CPK. Podpisano umowę

98
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w czwartek umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego. Wartość umowy wynosi ok. 150 mln euro. Projekt kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.

Rusza projektowanie CPK. Podpisano umowę
Inauguracja współpracy CPK z Foster+Partners (PAP, Albert Zawada)

- CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak wskazał, master architekt lotniska CPK ma m.in. zaprojektować budynek terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzeł transportowy.

CPK - sztandarowa inwestycja rządu

W opinii Horały, przyszłe lotnisko ma być jednym z największych w Europie, będzie odpowiadało polskim potrzebom i aspiracjom, a wybrany na master architekta partner, jest "ze światowej czołówki".

W ramach programu inwestycyjnego pierwsze roboty budowlane zaczną się w komponencie kolejowym - to będzie początek drążenia tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią - mówił Horała.

Dodał, że mniej więcej w połowie przyszłego roku ruszą prace przygotowawcze, "czyli to przysłowiowe wbicie łopaty".

Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Anna Louise Clunes wskazała, że wybór Foster+Partners w projekcie CPK, to "kolejny przykład rozwoju partnerstwa brytyjsko-polskiego". "Jestem głęboko przekonana, że nasze brytyjskie doświadczenie w realizacji złożonych projektów transportowych może pomóc uczynić CPK sukcesem na światową skalę". Zapewniła, że rząd brytyjski będzie udzielał nadal wsparcia dla tej współpracy.

Szef Studio Foster+Partners Grant Brooker mówił, że w trakcie warsztatów projektowych, przemyślenia architektów skupiały się na ustaleniu kształtu budynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

To oni zaprojektują CPK

- Chcieliśmy się zainspirować czymś, co jest lokalne, czyli krajobrazem, dziedzictwem, czymś, co będzie właściwe dla tego centrum komunikacyjnego zlokalizowanego w centrum kraju - powiedział Grant Brooker.

Dodał, że w projekcie ważnym elementem jest integracja wszystkich rodzajów transportu, utworzenie odpowiednich połączeń transportowych. - Musimy odpowiednio zaprojektować otwarte przestrzenie, ciągi komunikacyjne. Mówimy o olbrzymich przestrzeniach, budynkach, które mają pomieścić miliony osób - tłumaczył Brooker.

Jak mówił, architekci będą starali się zaprojektować budynek tak, by pasażerowie patrząc np. na pasy startowe odczuwali "ekstazę".

Foster+Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe, założone ponad 50 lat temu, w 1967 roku, przez Normana Fostera. Od tego czasu założyciel wraz z zespołem tworzył międzynarodowe biuro o światowej renomie. Pracownia łączy umiejętności architektoniczne z umiejętnościami w zakresie inżynierii, zarówno strukturalnej, jak i środowiskowej, urbanistyki, projektowania wnętrz i projektowania przemysłowego.

W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(98)
Horała
rok temu
Chodzi o to żeby budować CPK a nie zbudować.
CPK
rok temu
Wbijcie sobie do głów, że CPK powstanie bez względu na to jakie naciski będą wychodziły z Berlina - w tym na polskojęzyczne media i na działania sterowanej stamtąd części totalnej oPOzycji. Niezależne wyjście na Bałtyk poza rosyjskimi wodami terytorialnymi było równie głośno, co nieskutecznie obszczekiwane, tak jak wcześniej terminal LNG w Świnoujściu czy budowa zapory na białoruskiej granicy która umożliwiła spacyfikowanie hybrydowego ataku migrantami podsyłanymi przez białorusko - rosyjskie służby, których przyjęcie praktycznie zdezorganizowałoby póżniejszą pomoc humanitarną dla walczącej Ukrainy itd...itp.
Mich Nick
rok temu
"Zobacz wszystkie 95 komentarzy" Gdzie one są?
Pisiak
rok temu
w planach Kosmodrom na Podkarpaciu
jar
rok temu
Mam wrażenie że wszyscy, którzy mają zarobić, zarobią, ludzi wysiedlą, a startować tam będą co najwyżej kombajny do koszenia zbóż z terenów dzierżawionych przez pisowskich aparatczyków. Zwracam też uwagę że rząd niby prawdziwych nieskazitelnych lokalnych polskich patriotów 150 milionów euro wydaje kolejnym firmom zagranicznym, które i tak do 95% roboty wynajmą teraz polskie biura architektoniczne i pracownie branżowe za psie pieniądze, sobie zostawiając nadzór i zysk.
...
Następna strona