Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Rusza projektowanie CPK. Podpisano umowę

97
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w czwartek umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego. Wartość umowy wynosi ok. 150 mln euro. Projekt kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.

Rusza projektowanie CPK. Podpisano umowę
Inauguracja współpracy CPK z Foster+Partners (PAP, Albert Zawada)

- CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak wskazał, master architekt lotniska CPK ma m.in. zaprojektować budynek terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzeł transportowy.

CPK - sztandarowa inwestycja rządu

W opinii Horały, przyszłe lotnisko ma być jednym z największych w Europie, będzie odpowiadało polskim potrzebom i aspiracjom, a wybrany na master architekta partner, jest "ze światowej czołówki".

W ramach programu inwestycyjnego pierwsze roboty budowlane zaczną się w komponencie kolejowym - to będzie początek drążenia tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią - mówił Horała.

Dodał, że mniej więcej w połowie przyszłego roku ruszą prace przygotowawcze, "czyli to przysłowiowe wbicie łopaty".

Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Anna Louise Clunes wskazała, że wybór Foster+Partners w projekcie CPK, to "kolejny przykład rozwoju partnerstwa brytyjsko-polskiego". "Jestem głęboko przekonana, że nasze brytyjskie doświadczenie w realizacji złożonych projektów transportowych może pomóc uczynić CPK sukcesem na światową skalę". Zapewniła, że rząd brytyjski będzie udzielał nadal wsparcia dla tej współpracy.

Szef Studio Foster+Partners Grant Brooker mówił, że w trakcie warsztatów projektowych, przemyślenia architektów skupiały się na ustaleniu kształtu budynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

To oni zaprojektują CPK

- Chcieliśmy się zainspirować czymś, co jest lokalne, czyli krajobrazem, dziedzictwem, czymś, co będzie właściwe dla tego centrum komunikacyjnego zlokalizowanego w centrum kraju - powiedział Grant Brooker.

Dodał, że w projekcie ważnym elementem jest integracja wszystkich rodzajów transportu, utworzenie odpowiednich połączeń transportowych. - Musimy odpowiednio zaprojektować otwarte przestrzenie, ciągi komunikacyjne. Mówimy o olbrzymich przestrzeniach, budynkach, które mają pomieścić miliony osób - tłumaczył Brooker.

Jak mówił, architekci będą starali się zaprojektować budynek tak, by pasażerowie patrząc np. na pasy startowe odczuwali "ekstazę".

Foster+Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe, założone ponad 50 lat temu, w 1967 roku, przez Normana Fostera. Od tego czasu założyciel wraz z zespołem tworzył międzynarodowe biuro o światowej renomie. Pracownia łączy umiejętności architektoniczne z umiejętnościami w zakresie inżynierii, zarówno strukturalnej, jak i środowiskowej, urbanistyki, projektowania wnętrz i projektowania przemysłowego.

W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(97)
Horała
2 lata temu
Chodzi o to żeby budować CPK a nie zbudować.
CPK
2 lata temu
Wbijcie sobie do głów, że CPK powstanie bez względu na to jakie naciski będą wychodziły z Berlina - w tym na polskojęzyczne media i na działania sterowanej stamtąd części totalnej oPOzycji. Niezależne wyjście na Bałtyk poza rosyjskimi wodami terytorialnymi było równie głośno, co nieskutecznie obszczekiwane, tak jak wcześniej terminal LNG w Świnoujściu czy budowa zapory na białoruskiej granicy która umożliwiła spacyfikowanie hybrydowego ataku migrantami podsyłanymi przez białorusko - rosyjskie służby, których przyjęcie praktycznie zdezorganizowałoby póżniejszą pomoc humanitarną dla walczącej Ukrainy itd...itp.
Mich Nick
2 lata temu
"Zobacz wszystkie 95 komentarzy" Gdzie one są?
jar
2 lata temu
Mam wrażenie że wszyscy, którzy mają zarobić, zarobią, ludzi wysiedlą, a startować tam będą co najwyżej kombajny do koszenia zbóż z terenów dzierżawionych przez pisowskich aparatczyków. Zwracam też uwagę że rząd niby prawdziwych nieskazitelnych lokalnych polskich patriotów 150 milionów euro wydaje kolejnym firmom zagranicznym, które i tak do 95% roboty wynajmą teraz polskie biura architektoniczne i pracownie branżowe za psie pieniądze, sobie zostawiając nadzór i zysk.
realista
2 lata temu
A ja wam powiem, co będzie - ekipa pilnująca łąki będzie brać kasę aż do wyborów, kiedy tą hałastrę oderwiemy od żłoba. Zaden CPK nie powstanie. Tylko chcą jeszcze dać zarobić kolesiom, którzy będą udawać, że kreślą plany tej gigantomanii
...
Następna strona