Jak przekazało biuro prasowe hiszpańskiego oddziału firmy Ryanair, pozew "przeciwko konfliktowemu pasażerowi", który 17 stycznia opóźnił wylot z lotniska na wyspie Lanzarote, to element "działań przeciwko złemu postępowaniu podróżnych".
Niedopuszczalne zachowanie tego pasażera doprowadziło do 40-minutowego opóźnienia odlotu powodując zbędne niedogodności dla innych 137 podróżujących samolotem osób. Pasażer, który twierdził, że jest dyplomatą ONZ z 'immunitetem dyplomatycznym' usiłował zająć nieprzydzielone mu miejsce oraz był agresywny werbalnie wobec załogi proszącej go o okazanie karty pokładowej - przekazał Ryanair.
Ostatecznie mężczyzna stawiający opór został wyprowadzony przez wezwanych na pokład funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil), którzy wyprowadzili go z samolotu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nawet 18 miesięcznych pensji grzywny albo rok za kratkami
Spółka Ryanair przekazała, że podjęte kroki prawne mogą skutkować karą pozbawienia wolności dla nieposłusznego pasażera, wynoszącą od 3 do 12 miesięcy, bądź grzywną w wysokości od 6 do 18 miesięcznych pensji.
Zapewniła, że będzie nadal zwalczać niepożądane zachowania ze strony osób podróżujących jej liniami dla dobra "wszystkich pasażerów i załogi".
To niedopuszczalne, aby pasażerowie, z których wielu udaje się na wakacje byli poszkodowani wskutek niepotrzebnych opóźnień spowodowanych zachowaniem nieposłusznego pasażera - poinformował przewoźnik.
Pijani pasażerowie to plaga
O agresywnych pasażerach mówił w wywiadzie dla money.pl Michael O'Leary, prezes Grupy Ryanair. Głównym winowajcą niewłaściwych zachowań na pokładach samolotów jest alkohol. - Kiedyś było to tolerowane, bo pijany pasażer siadał w fotelu i przesypiał cały lot. Dziś jednak mamy mieszankę alkoholu i narkotyków. Tacy ludzie nie zasypiają, tylko stają się bardzo agresywni. I to już jest niedopuszczalne - stwierdził.
O'Leary zwracał uwagę, że tacy pasażerowie są agresywni nie tylko słownie, zarówno wobec innych pasażerów, jak i personelu pokładowego. Ten pada także ofiarą fizycznych napaści.
Nie będziemy tego akceptować. Dlatego pytam, dlaczego bary na lotniskach są otwarte już o szóstej rano? Nie powinny być. Jaki inny bar w mieście jest otwarty od wczesnego ranka? Chce ci się pić tak wcześnie, wypij szklankę wody albo filiżankę kawy lub herbaty - mówił money.pl O'Leary.
Pytaliśmy go o to, jak jego zdaniem miałyby wyglądać ograniczenia w sprzedaży alkoholu na lotniskach. Podkreślał, że nie chodzi mu o zakaz. - Tylko o ograniczenie - do dwóch drinków na osobę. Ktoś powie, że to jednak za mało? Dobrze, niech będą trzy. Ale niech ich liczba będzie ograniczona. Ograniczamy ilość alkoholu, jaką można kupić w Duty Free, skanujemy kartę pokładową przy zakupie. Tak samo powinno być w barach i lokalach na lotniskach - stwierdził.
Już dziś obowiązuje zakaz spożywania przez pasażerów prywatnego alkoholu kupionego wcześniej, na przykład zakupionego w sklepach Duty Free.
Prezes Ryanaira podkreślał, że jego zdaniem za eskalację problemu z niesfornymi pasażerami w ostatnich latach odpowiadają już nie tylko procenty. - Problem to właśnie ta mieszanka alkoholu i narkotyków. Mówisz "koniec z alkoholem, proszę pana" i włącza się agresja. I to musi być rozwiązane. Widzimy samoloty z kibicami odlatującymi z Dublina w sobotni poranek na mecz. Już o 6 rano piją kufle Guinnessa na lotnisku, a mecz zaczyna się o 15. I dlatego trzeba to powstrzymać - przekonuje O'Leary.