Idą zmiany, dotkną niemal wszystkich. Nowy system kaucyjny. Rząd robi kampanię
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada wzmożoną kampanię informacyjną, mającą przygotować Polaków na nowy system kaucyjny, który ma obowiązywać od 1 października. Zapowiedziano spoty w telewizjach, materiały w szkołach, emisje w kinach, a nawet plakaty w sklepach. Koszt działań to 10 mln zł.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało o trwającej już kampanii informacyjnej dotyczącej systemu kaucyjnego. W sierpniu ruszyły działania informacyjne w portalach społecznościowych, a na wrzesień zaplanowano spoty telewizyjne. W październiku reklamy pojawią się w kinach. Całkowity koszt kampanii wyniesie 10 mln zł.
System kaucyjny. Rząd wyda 10 mln zł na kampanię
Od 1 października w całej Polsce zacznie obowiązywać nowy system kaucyjny. Od tego dnia duże sklepy, o powierzchni powyżej 200 metrów kwadratowych, będą musiały odbierać puste opakowania po napojach i oddawać klientom kaucję.
Mniejsze punkty będą pobierać kaucję, ale przystąpienie do systemu odbioru opakowań będzie w ich przypadku dobrowolne.
Systemem kaucyjnym objęte będą:
- opakowania jednorazowego użytku na napoje z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów,
- puszki metalowe o pojemności do 1 litra,
- butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra.
Co dokładnie się zmieni?
- Na opakowaniach znajdą się oznakowania określające przynależność do systemu i wysokość kaucji.
- Kaucja wyniesie 50 groszy na butelki PET i puszki metalowe oraz 1 zł na butelki szklane wielokrotnego użytku.
- Będzie ona pobierana w momencie zakupu napojów w opakowaniach objętych systemem.
- Za pobranie kaucji będą odpowiedzialne wszystkie punkty handlowe i sprzedające takie produkty.
- Odzyskamy ją przy zwrocie opakowania do punktu zbiórki. Opakowania będą musiały zbierać sklepy powyżej 200 m kw., a małe sklepy (poniżej 200 m kw.) będą mogły to robić dobrowolnie.
- System kaucyjny będzie bezparagonowy, co oznacza, że konsument będzie mógł zwrócić opakowanie w dowolnym punkcie zbiórki bez okazania dowodu zakupu.
Zgodnie z zapowiedzią resortu, we wrześniu w ramach kampanii edukacyjnej rozpocznie się też wysyłka materiałów do szkół.
W październiku, gdy system kaucyjny ma już obowiązywać, więc na półkach sklepowych pojawią się napoje w opakowaniach kaucyjnych, reklamy będą emitowane w mediach, kinach i na platformach VOD. Planowane są także działania skierowane do strażaków z Ochotniczej Straży Pożarnej i kół gospodyń wiejskich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co warto wiedzieć o systemie kaucyjnym?
Ministerstwo odsyła też na rządową stronę dotyczącą systemu kaucyjnego. Wskazuje, że sektor handlowy i operatorzy systemów są w decydującej fazie przygotowań do uruchomienia systemu kaucyjnego.
System kaucyjny. Po co Polska go wprowadza
Polska dołączy w 2025 r. do długiej listy krajów, w których już taki system funkcjonuje i to od wielu lat. Celem jest oczywiście zmniejszenie ilości zmieszanych odpadów komunalnych i zwiększenie poziomu recyklingu.
System kaucyjny jest uważany za najlepsze rozwiązanie na zagospodarowanie odpadów po napojach. Funkcjonuje on w wielu krajach na świecie. W Europie działa w: Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Holandii, Islandii, Litwa, Łotwie, Niemczech, Norwegii i Szwecji.
W Niemczech do sklepu trzeba zwrócić zdecydowaną większość butelek czy puszek po napojach. Tam system działa pod ponad 20 lat i zwracane jest ok. 98 proc. takich opakowań.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie odpadów opakowaniowych kraje UE do 2029 r. muszą być w stanie zebrać co najmniej 90 proc. plastikowych butelek i puszek na napoje rocznie.