Rząd wprowadza ważną zmianę. Banki sprawdzą datę śmierci z rejestru PESEL
Rząd przyjął projekt ustawy, który umożliwia bankom oraz SKOK-om pozyskiwanie informacji o zgonie posiadaczy rachunków z rejestru PESEL. Nowe przepisy mają uprościć proces zamykania nieaktywnych kont i ułatwić spadkobiercom dostęp do środków.
Rząd zatwierdził projekt ustawy, który pozwoli bankom oraz SKOK-om na bezpośredni dostęp do informacji z rejestru PESEL, w tym daty zgonu właściciela konta bankowego lub członka kasy. Dzięki temu możliwe będzie szybkie zamknięcie nieaktywnych rachunków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.
Po upływie pięciu lat od ostatniej operacji na koncie, bank będzie zobowiązany do wystąpienia o dane z rejestru PESEL, aby ustalić, czy właściciel konta nadal żyje, a w przypadku jego śmierci – poznać datę zgonu lub datę odnalezienia ciała. Podobne regulacje będą dotyczyć spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.
W komunikacie podkreślono, że nowe rozwiązanie ułatwi spadkobiercom szybkie uzyskanie informacji o zgromadzonych środkach, a także zminimalizuje ryzyko ich wypłaty przez osoby nieuprawnione.
Przepisy te mają zacząć obowiązywać trzy miesiące po ich publikacji w Dzienniku Ustaw.