Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|

Są przeciążone, niszczą drogi. TIR-y poza kontrolą

31
Podziel się

Przeciążone ciężarówki są zmorą polskich dróg. Powodują kosztowne zniszczenia, a kontrola samego przeciążenia nie działa tak, jak powinna.

Są przeciążone, niszczą drogi. TIR-y poza kontrolą
Przeciążone TIR-y na polskich drogach. Badanie NIK wykazało błędy w kontroli (money, Rafał Parczewski)
bDIShTSd

Jak informuje Najwyższa Izba Kontroli, z badań przeprowadzonych przez Politechnikę Gdańską wynika, że pojazdy przeciążone poruszające się po drogach stanowią od 14 do 23 proc. pojazdów ogółem (w zależności od drogi). Jednocześnie przeładowane pojazdy ciężarowe powodują od 35 do 70 proc. szkód konstrukcji nawierzchni dróg.

Jak czytamy w raporcie, w efekcie następuje osłabienie struktury nawierzchni, a także powstają ubytki, wyboje oraz koleiny. Niszczona jest także infrastruktura podziemna: sieć wodociągowo-kanalizacyjna, elektryczna, światłowodowa, a także inne obiekty. Z kolei remonty uszkodzonych nawierzchni dróg są pracochłonne i bardzo kosztowne.

bDIShTSf

NIK sprawdziła czy organy administracji publicznej skutecznie eliminują ruch pojazdów przeciążonych na obszarach zurbanizowanych. Z ustaleń wynika, że brakuje odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby prowadzenie kontroli. Odnotowano również błędy w rejestrowaniu danych.

Zobacz także: Puste stoliki, długi, prośby o pomoc. "Liczmy, że szczepionki zmienią sytuację"

Jak podaje NIK, Inspekcja Transportu Drogowego nie wypracowała rozwiązań w zakresie eliminacji z ruchu pojazdów przeciążonych na terenie kontrolowanych miast.

bDIShTSl

Ponadto większość kontroli prowadzonych przez ITD - dla osiągnięcia wymaganych wskaźników i z wygody - była prowadzona poza granicami dużych miast, a w samych miastach przeprowadzano je bardzo rzadko.

Co więcej, miejsca ważenia zlokalizowano w znacznej odległości od miejsc preselekcji przejeżdżających pojazdów, co umożliwiało kierowcom zjazd z trasy i uniknięcie kontroli.

NIK przeprowadziła kontrolę w: Białymstoku, Częstochowie, Gdańsku, Jaworznie, Kielcach, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu oraz doraźną kontrolę w Bydgoszczy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bDIShTSG
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(31)
juw
miesiąc temu
A te generały z Inspekcji Transportu Drogowego co zrobiły przez tyle lat oprócz pokazywania się w generalskich czapkach i galowych ubrankach. Czy tego towarzystwa nie powinno się rozpędzić i zorganizować od początku ale tym razem solidnie i z przemyśleniem?
Andrzej O
miesiąc temu
Przewozy tranzytowe powinny odbywać się koleją np. systemem ruchomej drogi. Wiadomo od dawna, że przeładowani najczęściej są Rosjanie i Litwini. Dlaczego takiego rozwiązania się nie wprowadzi wiadomo..., trudno by się przemycało to i owo.
pol
miesiąc temu
raz policjant zatrzymal samochod osobow ktory ciagna przyczepke oladownosci 250 kg a wtedy wazyla 315 kg powiedzial ze przez takich jak on niszcza sie drogi idal mu mandat 500 zl
bDIShTSH
ixon
miesiąc temu
Kierwa a szmalec z Viatolla? Przecież to są miliardy złotych, które powinny iść na utrzymanie dróg. Podatki od środków transportu na co idą??? Żadna inna branża nie jest tak obwarowana podatkami, żadna Zamiast piepszyć takie głupoty, niech NIK się zajmie szukaniem tej kasy
Tyle
miesiąc temu
Jestem kierowcą zawodowym. I mam takie zdanie. W każdym zakładzie po każdym załadunku powinna być waga aby auto zważyć, ciężar całkowity jak i naciski na osie. To powinno być wpisane w system i tyle. A nie jak sam wożę towary. Na oko ustawiane są żeby nie było przeciążenia bo niektórych nie da się do końca policzyć czy aby nie przekroczy nacisków. Bo magazynierzy nie wiedzą jak ustawić towar a kierowca nie może sobie na magazynie ustawiać jak chce bo raz że nie ma czasu na to a dwa że nie ma miejsca.
...
Następna strona