Ta jedna liczba mówi, jaką lekcję mają do odrobienia firmy w Polsce

Poziom cyfryzacji w polskich przedsiębiorstwach choć przyspiesza, wciąż znajduje się na relatywnie niskim poziomie – wynika z tegorocznej edycji raportu DIGI Index opracowanego przez Siemensa, którą redakcja money.pl publikuje jako pierwsza. Plus jest taki, że 39,3 proc.firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach.

Polska gospodarka przyspieszyła wdrażanie technologii cyfrowych. Widać to po zmianie podejścia firm do digitalizacjiPolska gospodarka przyspieszyła wdrażanie technologii cyfrowych. Widać to po zmianie podejścia firm do digitalizacji
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Kawka
oprac.  DSZ

Raport określa podejście do digitalizacji w czteropunktowej skali. Rezultat poniżej 2 pkt oznacza bardzo niski wynik, nawo­łujący do pilnych wdrożeń. Przez ostatnie dwa lata mieliśmy w Polsce do czynienia właśnie z taką sytuacją.

W 2022 roku wskaźnik DIGI Index wzrósł jednak z 1,8 do 2,4 pkt. Wynik ten – mimo wciąż relatywnie niskiego stopnia cyfryzacji – jest dobrym sygnałem. Do­wodzi, że większość firm przeszła już z eta­pu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji.

DIGI Index 2022 - jak postępuje cyfryzacja w przedsiębiorstwach w Polsce

Co ciekawe, zgodnie z raportem w 2022 r. 70 proc. firm deklarowało, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji, kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Amerykańskie wojsko na zakupach w Polsce. "Potrzebują niemalże wszystkiego"

Co więcej, z tegorocznych badań wynika, że 39,3 proc. firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 r. tak odpowiedziało 16 proc. respondentów. Z kolei 34,7 proc. chce obecnie utrzymać go na dotychczasowym poziomie (68 proc. w 2021 r.).  

Nasze badanie jednoznacznie potwierdza rosnącą świadomość korzyści wynikających z transformacji cyfrowej. Postrzegane są one jako konieczne dla rozwoju, ale mogą okazać się wręcz niezbędne do przetrwania firm działających w bardzo niestabilnych realiach biznesowych - mówi Maciej Zieliński, prezes Siemens Polska.

– Warto podkreślić, że badanie przeprowadzone zostało w szczególnym momencie – kiedy rosnąca koniunktura, napędzana powolnym wychodzeniem z pandemicznego kryzysu, została zakłócona wojną w Ukrainie. Tegoroczne wskaźniki wprost wskazują, że niepewność rynkowa wcale nie wpłynęła negatywnie na stosunek do digitalizacji. Wręcz przeciwnie – pogłębiła jedynie zainteresowanie rozwiązaniami stanowiącymi podstawy przemysłu 4.0 - mówi Maciej Zieliński, prezes Siemens Polska.

Rosnąca świadomości korzyści

Producenci twierdzą, że główne przewagi, jakie daje cyfryzacja, to wyższa wydajność, a finalnie również oszczędności dla spółki. Inwestujący w digitalizację zyskują też większe bezpieczeństwo, wyższą jakość produktu i znacznie większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań.

Z kolei główną barierą dla digitalizacji firm jest brak finansowego wsparcia. Warto pamiętać, że wewnętrzny audyt pozwoli firmom określić swoje potrzeby i teoretyczne starty wynikające z aktualnych procesów. Dzięki współpracy w tej kwestii z dostawcą cyfrowych rozwiązań możliwe jest oszacowanie ROI. Na tym etapie przedsiębiorstwa często dowiadują się o tym, że inwestycja sama się sfinansuje w akceptowalnym okresie.

Okres całego, trzyletniego badania miał charakter wysoce wyjątkowy; przypadł na czas wielopoziomowych, rozległych zakłóceń funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, w swojej skali niemających odpowiednika w ostatnich kilkudziesięciu latach, spowodowanych globalną pandemią koronawirusa. To radykalnie zmieniło warunki funkcjonowania i perspektywę strategiczną analizowanych sektorów i firm. Trudność generalnej oceny tego wpływu wynika też stąd, że jest on zapewne różny dla każdego z czterech opisywanych obszarów gospodarki. Autorzy raportu zdają sobie z tego sprawę — powiedział z kolei prof. dr hab. Piotr Płoszajski z Katedry Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej.

Jak wynika z raportu, cyfryzacja rozwija się znacznie szybciej w dużych firmach. Przedsiębiorstwa zatrudniające 150-249 pracowników istotnie częściej deklarują, że transformacja cyfrowa jest wdrażana. Z kolei mniejsze zakłady (100-149 pracowników) oraz firmy, które działają tylko w kraju, oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w firmie ma raczej niski priorytet.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją