Tąpnięcie sprzedaży nowych samochodów ekonomicznych. Polacy tną swoje plany

Przez rok drastycznie zmalała liczba unikalnych klientów salonów motoryzacyjnych w Polsce. Najbardziej boleśnie przejawia się to w segmencie aut ekonomicznych, który odnotował spadek o blisko 25 proc. Dla porównania w przypadku samochodów "premium" spadek wyniósł nieco ponad 5 proc. To wszystko efekt wysokiej inflacji - twierdzi analityk w Proxi.cloud.

Popyt na nowe samochody zdecydowanie przewyższa podaż. Auta wyjeżdżają z fabryk z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Na klasyczną wyprzedaż rocznika nie ma co liczyć. Osoby rozważające zakup nowego samochodu z segmentu ekonomicznego, częściej rezygnują ze swoich planów, niż to ma miejsce w przypadku segmentu premium
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©WavebreakmediaMicro - stock.adobe.com
oprac.  LOS

Wnioski dot. zmian zachowania klientów salonów samochodowych pochodzą z analizy przygotowanej przez firmy UCE Research i Proxi.cloud, którą objęły ponad 1,7 tys. placówek odwiedzonych przez ponad 864 tys. konsumentów w okresie od września 2021 r. do sierpnia 2022 r.

Jak się okazało, liczba unikalnych klientów salonów samochodowych segmentu ekonomicznego spadła w tym czasie o 24,4 proc., a sektora premium o 5 proc.

"Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie kupno nowego pojazdu z tej grupy (segmentu ekonomicznego - przyp. red.) będzie wydatkiem, z jakiego zrezygnuje co najmniej jedna czwarta Polaków, którzy zdecydowaliby się na niego w normalnych okolicznościach" - podał Miłosza Sojka, analityk w Proxi.cloud.

Rynek motoryzacyjny pokazuje, że biedniejszych stać na coraz mniej.

Ekspert twierdzi, że tąpnięcie w przypadku segmentu ekonomicznego to efekt inflacji i niedoboru nowych aut. Dodał, że z kolei marki premium nie mają tak znaczących spadków, co może wynikać z tego, że inflacja mniej uderzyła w portfele bardziej zasobnych rodaków.

"Ponadto spadek ruchu w salonach samochodowych w dużej mierze ma związek z tym, że klienci nie chcą czekać na nowe auta. Decydują się na używane pojazdy, które są tańsze, a także dostępne od ręki, co w tej sytuacji stanowi ich dużą przewagę" - wyjaśnił.

Mateusz Chołuj z Proxi.cloud zauważył natomiast, że zauważalny był chwilowy wzrost zainteresowania w lipcu, który jednak nie odwrócił trendu spadkowego dla branży. W analizie uwzględniono 35 marek, w tym 26 z segmentu ekonomicznego i 9 z premium.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X