Toyota Aygo X. Najmniejszy crossover pokazuje, czym jest sztuka kompromisu

"Mebli z Ikei to tym nie przewieziesz" - powiedział jeden z sąsiadów, widząc, jak wysiadam z Toyoty Aygo X. To fakt, nie przewiozę. Co więcej, gdybym zabrał takich sąsiadów na wycieczkę, dwoje z nich musiałoby trzymać bagaże na kolanach. Ale to nie jest ani samochód, który ma imponować ładownością, ani auto rodzinne. Toyota Aygo X to kompromis dla tych, którzy chcieliby mały i oszczędny samochód, ale serce bije im szybciej na widok crossoverów.

Toyota Aygo XToyota Aygo X na pierwszy rzut oka wygląda jak... resorak po powiększeniu
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Świat oszalał na punkcie SUV-ów i crossoverów i prawie każda marka chce je mieć i podbijać nimi serca i portfele klientów. Dość powiedzieć, że temu trendowi uległo już nawet Ferrari. Nie powinno więc dziwić, że Toyota już większość modeli oferuje w odmianie "cross", bo tak w przypadku Aygo należy czytywać dodany na końcu "X".

Toyota Aygo pojawiła się w 2005 r. jako małe, miejskie auto z segmentu A, będące bliźniakiem Citroena C1 i Peugeota 107. W 2021 r. zaprezentowano ją w wersji crossover, czyli właśnie Aygo X. Jeśli zajrzeć pod skórę, Toyotę Aygo X więcej łączy z większym Yarisem niż z niepozorną Aygo. Współdzielą tę samą platformę GA-B z serii TNGA.

Powstał na niej samochód długi na 370 cm, szeroki na 174 cm i wysoki na 152 cm. Krótkie zwisy z przodu dały rozstaw osi wynoszący 243 cm. Do tego mamy bagażnik o pojemności 231 litrów lub 189 litrów, gdy zdecydujemy się na system audio JBL. To niewiele, ale - biorąc pod uwagę przeznaczenie auta - powinno wystarczyć.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wielka Wyprawa Maluchów. Relacja z przejazdu przez kraje bałtyckie.

Toyota Aygo X. Mały crossover to kompromisy

Wnętrze Toyoty Aygo jest proste, ale nie tandetne. Nie ma tu luksusów i zbyt wielu gadżetów - nawet w najwyższej wersji, którą testowałem, regulacja foteli jest manualna. Jest jednak wygodnie i całkiem przestronne. Do tego duży ekran dotykowy i możliwość integracji z Apple CarPlay lub AndroidAuto. To pozwala uniknąć korzystania z interfejsu Toyoty na ekranie dotykowym, za którym - mówiąc szczerze - nie przepadam.

W testowanej wersji wyposażenia również materiałowa, gustownie pikowana, tapicerka, pomarańczowe akcenty i krągłości detali sprawiają, że we wnętrzu Toyoty Aygo X można poczuć się naprawdę dobrze. O ile siedzimy z przodu.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma proste wnętrze. Ale można się w nim poczuć dobrze, gdy siedzi się z przodu © money.pl | Marcin Walków

W testowanym egzemplarzu znalazł się opcjonalny materiałowy dach, który można elektrycznie zwinąć. To taka namiastka kabrioletu. Namiastka, czyli znów kompromis. Bo wprawdzie zyskujemy więcej otwartego nieba nad głową niż w przypadku otwieranego okna dachowego, ale nadal nie jest to cabriolet. I tu przypomniał mi się smart fortwo, który pozwalał na rozłożenie dachu na górze, ale i z tyłu, a także na zdemontowanie paneli nad drzwiami, zbliżając się o kilka kroków do kabrioletu.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X z opcjonalnym zwijanym dachem daje namiastkę podróży cabrioletem © money.pl | Marcin Walków

Toyota Aygo X to naprawdę ładne auto. Ładne nie znaczy piękne - i nie każdemu się spodoba. Ale pod względem designu naprawdę nie ma się czego wstydzić. Jest proporcjonalna, nowoczesna i dynamiczna w formie. Budzi skojarzenia ze zwinnym samochodem, który swoimi gabarytami idealnie wpisuje się w wyzwania poruszania się po mieście.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X z zewnątrz wygląda atrakcyjnie © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X to mały samochód, przeznaczony głównie do miasta... © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
...ale można nim też wybrać się w kilkusetkilometrową trasę. W pojedynkę lub w duecie © money.pl | Marcin Walków

I taka właśnie jest. Posłuży do codziennych dojazdów do i z pracy, przewiezie zakupy, sprzęt sportowy albo znajomych z imprezy. Przez to że siedzi się wyraźnie wyżej, a przestrzeni wewnątrz jest więcej, nada się też do okazjonalnego wyjazdu w trasę. Tu jednak znów - lepiej w wariancie dwu- a nie czteroosobowym. Bo z tyłu miejsca jest mniej, komfortu też. Podobnie jak w "zwykłej" Toyocie Aygo, pasażerowie w drugim rzędzie mogą liczyć na uchylane, a nie otwierane szyby.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X z tyłu oferuje mniej miejsca i komfortu niż z przodu © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma tylko uchylane szyby w drzwiach dla podróżujących z tyłu © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma mały bagażnik. Dla jednej lub dwóch osób w zupełności wystarczy. Dla większej liczby - będzie problem © money.pl | Marcin Walków

Toyota Aygo X, czyli cross. Wrażenia z jazdy oraz ekonomia i osiągi

Pod maską trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 l, generujący 72 KM. W testowanym egzemplarzu współpracował ze skrzynią Multidrive S. O ile w wersjach wyposażenia i kolorach nadwozia można wybierać do woli, o tyle dla modelu Aygo X Toyota przewidziała tylko jeden silnik.

Do jazdy po mieście i okolicach 72 KM wystarczą w zupełności. Maksymalny moment obrotowy to 93 Nm. Niewiele, ale w "miejskich" zakresach prędkości Toyota Aygo X dobrze przyspiesza. Trochę gorzej, gdy wjedziemy nią na autostradę lub drogę ekspresową. Po wciśnięciu pedału przyspieszenia, silnik błaga swym wołaniem o litość. Nic dziwnego, "sprint" od 0 do 100 km/h zajmuje ponad 15 sekund.

Jeśli pozostaniemy nieczuli na te jęki spod maski, to po chwili okaże się, że... Toyota Aygo X jedzie; jak już osiągnie docelową wyższą prędkość, to naprawdę daje radę.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma tylko jeden silnik do wyboru © money.pl | Marcin Walków

A do tego Toyota Aygo X jest oszczędnym autem. W trasie za w miarę płynną jazdę odwdzięczyła się zużyciem benzyny na poziomie 5 l/100 km. Wybierając drogi krajowe zamiast ekspresowych, można zejść do poziomu 4 l/100 km.

Ile kosztuje Toyota Aygo X? Ceny na polskim rynku

Ceny katalogowe modelu Aygo X w polskim cenniku Toyoty startują od 65 tys. 900 zł za bazową. Wersja Comfort, wyposażona dodatkowo m.in. w obszytą skórą kierownicę, kamerę cofania, obrotomierz i dodatkowe elementy wygłuszające w kabinie, jest o 2 tys. zł droższa.

Toyota Aygo X w wariancie Comfort (m.in. 17-calowe felgi, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, czarnym dachem i tylną częścią nadwozia) wyceniona została na 71 tys. 900 zł. Najwyższy wariant Executive to koszt od 80 tys. 900 zł brutto. W cenie są m.in. 18-calowe felgi, system multimedialny Toyota Smart Connect, klimatyzacja automatyczna, materiałowa tapicerka z elementami z ekoskóry, czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

Testowana wersja Aygo X Limited wyceniona była na co najmniej 88 tys. 900 zł. Na liście wyposażenia znalazła się jeszcze m.in. automatyczna skrzynia biegów, bezprzewodowa ładowarka smartfona, bezkluczykowy dostęp.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Wybrane dla Ciebie

Cyberatak na bazy danych rosyjskiego Gazpromu. "Zniszczono wiele"
Cyberatak na bazy danych rosyjskiego Gazpromu. "Zniszczono wiele"
Indie krytykuję UE. Sankcje dotknęły również rafinerii w Gudźarat
Indie krytykuję UE. Sankcje dotknęły również rafinerii w Gudźarat
Spięcie Sikorskiego z Szijjarto. Lepiej być zwolennikiem Ukrainy niż mieć medal od Putina
Spięcie Sikorskiego z Szijjarto. Lepiej być zwolennikiem Ukrainy niż mieć medal od Putina
Umowa dronowa z USA. Decyzja polityczna już podjęta
Umowa dronowa z USA. Decyzja polityczna już podjęta
Fala oszustw w Warszawie. Tombak sprzedawany jako złoto. Jubiler ostrzega
Fala oszustw w Warszawie. Tombak sprzedawany jako złoto. Jubiler ostrzega
Londyn łączy siły z Brukselą. "Wraz z UE uderzamy w serce"
Londyn łączy siły z Brukselą. "Wraz z UE uderzamy w serce"
Zakaz połowu dorsza w Bałtyku. Będą rekompensaty za kutry
Zakaz połowu dorsza w Bałtyku. Będą rekompensaty za kutry
Traktują program emerytalny jak dodatkowy dochód. Ale zwroty z PPK najlepiej zostawić w spokoju
Traktują program emerytalny jak dodatkowy dochód. Ale zwroty z PPK najlepiej zostawić w spokoju
Związkowcy domagają się wypłaty zaległych premii w Poczcie Polskiej
Związkowcy domagają się wypłaty zaległych premii w Poczcie Polskiej
Najniższe zbiory truskawek w Niemczech od 30 lat. Ceny poszybowały
Najniższe zbiory truskawek w Niemczech od 30 lat. Ceny poszybowały
Kontrole na granicy z Niemcami. Kanclerz wdzięczny Polsce
Kontrole na granicy z Niemcami. Kanclerz wdzięczny Polsce
Bruksela planuje podwyżkę akcyzy na papierosy. Niemcy mówią o szoku cenowym
Bruksela planuje podwyżkę akcyzy na papierosy. Niemcy mówią o szoku cenowym