Toyota Aygo X. Najmniejszy crossover pokazuje, czym jest sztuka kompromisu

"Mebli z Ikei to tym nie przewieziesz" - powiedział jeden z sąsiadów, widząc, jak wysiadam z Toyoty Aygo X. To fakt, nie przewiozę. Co więcej, gdybym zabrał takich sąsiadów na wycieczkę, dwoje z nich musiałoby trzymać bagaże na kolanach. Ale to nie jest ani samochód, który ma imponować ładownością, ani auto rodzinne. Toyota Aygo X to kompromis dla tych, którzy chcieliby mały i oszczędny samochód, ale serce bije im szybciej na widok crossoverów.

Toyota Aygo XToyota Aygo X na pierwszy rzut oka wygląda jak... resorak po powiększeniu
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Świat oszalał na punkcie SUV-ów i crossoverów i prawie każda marka chce je mieć i podbijać nimi serca i portfele klientów. Dość powiedzieć, że temu trendowi uległo już nawet Ferrari. Nie powinno więc dziwić, że Toyota już większość modeli oferuje w odmianie "cross", bo tak w przypadku Aygo należy czytywać dodany na końcu "X".

Toyota Aygo pojawiła się w 2005 r. jako małe, miejskie auto z segmentu A, będące bliźniakiem Citroena C1 i Peugeota 107. W 2021 r. zaprezentowano ją w wersji crossover, czyli właśnie Aygo X. Jeśli zajrzeć pod skórę, Toyotę Aygo X więcej łączy z większym Yarisem niż z niepozorną Aygo. Współdzielą tę samą platformę GA-B z serii TNGA.

Powstał na niej samochód długi na 370 cm, szeroki na 174 cm i wysoki na 152 cm. Krótkie zwisy z przodu dały rozstaw osi wynoszący 243 cm. Do tego mamy bagażnik o pojemności 231 litrów lub 189 litrów, gdy zdecydujemy się na system audio JBL. To niewiele, ale - biorąc pod uwagę przeznaczenie auta - powinno wystarczyć.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Aygo X - tylko nie czytaj "iks"

Toyota Aygo X. Mały crossover to kompromisy

Wnętrze Toyoty Aygo jest proste, ale nie tandetne. Nie ma tu luksusów i zbyt wielu gadżetów - nawet w najwyższej wersji, którą testowałem, regulacja foteli jest manualna. Jest jednak wygodnie i całkiem przestronne. Do tego duży ekran dotykowy i możliwość integracji z Apple CarPlay lub AndroidAuto. To pozwala uniknąć korzystania z interfejsu Toyoty na ekranie dotykowym, za którym - mówiąc szczerze - nie przepadam.

W testowanej wersji wyposażenia również materiałowa, gustownie pikowana, tapicerka, pomarańczowe akcenty i krągłości detali sprawiają, że we wnętrzu Toyoty Aygo X można poczuć się naprawdę dobrze. O ile siedzimy z przodu.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma proste wnętrze. Ale można się w nim poczuć dobrze, gdy siedzi się z przodu © money.pl | Marcin Walków

W testowanym egzemplarzu znalazł się opcjonalny materiałowy dach, który można elektrycznie zwinąć. To taka namiastka kabrioletu. Namiastka, czyli znów kompromis. Bo wprawdzie zyskujemy więcej otwartego nieba nad głową niż w przypadku otwieranego okna dachowego, ale nadal nie jest to cabriolet. I tu przypomniał mi się smart fortwo, który pozwalał na rozłożenie dachu na górze, ale i z tyłu, a także na zdemontowanie paneli nad drzwiami, zbliżając się o kilka kroków do kabrioletu.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X z opcjonalnym zwijanym dachem daje namiastkę podróży cabrioletem © money.pl | Marcin Walków

Toyota Aygo X to naprawdę ładne auto. Ładne nie znaczy piękne - i nie każdemu się spodoba. Ale pod względem designu naprawdę nie ma się czego wstydzić. Jest proporcjonalna, nowoczesna i dynamiczna w formie. Budzi skojarzenia ze zwinnym samochodem, który swoimi gabarytami idealnie wpisuje się w wyzwania poruszania się po mieście.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X z zewnątrz wygląda atrakcyjnie © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X to mały samochód, przeznaczony głównie do miasta... © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
...ale można nim też wybrać się w kilkusetkilometrową trasę. W pojedynkę lub w duecie © money.pl | Marcin Walków

I taka właśnie jest. Posłuży do codziennych dojazdów do i z pracy, przewiezie zakupy, sprzęt sportowy albo znajomych z imprezy. Przez to że siedzi się wyraźnie wyżej, a przestrzeni wewnątrz jest więcej, nada się też do okazjonalnego wyjazdu w trasę. Tu jednak znów - lepiej w wariancie dwu- a nie czteroosobowym. Bo z tyłu miejsca jest mniej, komfortu też. Podobnie jak w "zwykłej" Toyocie Aygo, pasażerowie w drugim rzędzie mogą liczyć na uchylane, a nie otwierane szyby.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X z tyłu oferuje mniej miejsca i komfortu niż z przodu © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma tylko uchylane szyby w drzwiach dla podróżujących z tyłu © money.pl | Marcin Walków
Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma mały bagażnik. Dla jednej lub dwóch osób w zupełności wystarczy. Dla większej liczby - będzie problem © money.pl | Marcin Walków

Toyota Aygo X, czyli cross. Wrażenia z jazdy oraz ekonomia i osiągi

Pod maską trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 l, generujący 72 KM. W testowanym egzemplarzu współpracował ze skrzynią Multidrive S. O ile w wersjach wyposażenia i kolorach nadwozia można wybierać do woli, o tyle dla modelu Aygo X Toyota przewidziała tylko jeden silnik.

Do jazdy po mieście i okolicach 72 KM wystarczą w zupełności. Maksymalny moment obrotowy to 93 Nm. Niewiele, ale w "miejskich" zakresach prędkości Toyota Aygo X dobrze przyspiesza. Trochę gorzej, gdy wjedziemy nią na autostradę lub drogę ekspresową. Po wciśnięciu pedału przyspieszenia, silnik błaga swym wołaniem o litość. Nic dziwnego, "sprint" od 0 do 100 km/h zajmuje ponad 15 sekund.

Jeśli pozostaniemy nieczuli na te jęki spod maski, to po chwili okaże się, że... Toyota Aygo X jedzie; jak już osiągnie docelową wyższą prędkość, to naprawdę daje radę.

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X ma tylko jeden silnik do wyboru © money.pl | Marcin Walków

A do tego Toyota Aygo X jest oszczędnym autem. W trasie za w miarę płynną jazdę odwdzięczyła się zużyciem benzyny na poziomie 5 l/100 km. Wybierając drogi krajowe zamiast ekspresowych, można zejść do poziomu 4 l/100 km.

Ile kosztuje Toyota Aygo X? Ceny na polskim rynku

Ceny katalogowe modelu Aygo X w polskim cenniku Toyoty startują od 65 tys. 900 zł za bazową. Wersja Comfort, wyposażona dodatkowo m.in. w obszytą skórą kierownicę, kamerę cofania, obrotomierz i dodatkowe elementy wygłuszające w kabinie, jest o 2 tys. zł droższa.

Toyota Aygo X w wariancie Comfort (m.in. 17-calowe felgi, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, czarnym dachem i tylną częścią nadwozia) wyceniona została na 71 tys. 900 zł. Najwyższy wariant Executive to koszt od 80 tys. 900 zł brutto. W cenie są m.in. 18-calowe felgi, system multimedialny Toyota Smart Connect, klimatyzacja automatyczna, materiałowa tapicerka z elementami z ekoskóry, czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

Testowana wersja Aygo X Limited wyceniona była na co najmniej 88 tys. 900 zł. Na liście wyposażenia znalazła się jeszcze m.in. automatyczna skrzynia biegów, bezprzewodowa ładowarka smartfona, bezkluczykowy dostęp.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X