Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wskaźnik koniunktury gospodarczej. Nowe dane

0
Podziel się:

Zobacz wyniki najnowszego raportu Komisji Europejskiej.

Wskaźnik koniunktury gospodarczej. Nowe dane
(Andrzej Wawok/Reporter)

Nieoczekiwanie poprawiają się nastroje w strefie euro w sektorach przemysłowym i usługowym. Wskazuje na to najnowszy odczyt wskaźnika koniunktury gospodarczej, który jest publikowany przez Komisję Europejską.

Wartość indeksu nastrojów w gospodarce wzrosła we wrześniu o 1,4 pkt do 105,6 pkt. Analitycy tymczasem oczekiwali lekkiego spadku do 104,1 pkt. Poprawa nastrojów może sugerować, że wzrost gospodarczy w strefie euro utrzyma się mimo spowolnienia na rynkach wschodzących, głównie w Chinach.

To dobre wiadomości w obliczu dużej nerwowości na rynkach finansowych. Optymizm może wynikać z oczekiwań co do podjęcia dodatkowych działań ze strony Europejskiego Banku Centralnego. Bankierzy w ostatnim czasie dawali do zrozumienia, że możliwe jest zwiększenie wartości programu skupu obligacji, który ma stymulować inwestycje w regionie.

W tym samym czasie gorszy wynik notuje analogiczny wskaźnik koniunktury dla Polski. Spadł on z 98,4 do 97,7 pkt. Indeks dla przemysłu spadł o 0,5 pkt w skali miesiąca do -11,8 pkt, dla sektora usług wyniósł zaś -1,2 pkt, czyli spadł o 0,4 pkt w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Dużo gorzej wypadły wskaźniki koniunktury konsumenckiej (-15,6 pkt) oraz koniunktury w sektorze budowlanym (-25,8 pkt).

Wskaźniki koniunktury gospodarczej publikowane przez Komisję Europejską powstają w wyniku badań ankietowych. Odczyt powyżej zera wskazuje na przewagę pozytywnych opinii, podczas gdy liczba ujemna wskazuje na więcej negatywnych odpowiedzi. Z kolei indeks nastrojów w gospodarce to złożony miernik nastrojów. Składa się z 5 wskaźników zaufania, którym przypisane są konkretne wagi: przemysł 40 proc.,usługi 30 proc., konsumenci 20 proc., sektor budowlany 5 proc. i sprzedaż detaliczna 5 proc.

wiadomości
gospodarka
unia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)