Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

Via Carpatia z poparciem Brukseli. Trafi na listę priorytetowych inwestycji UE

166
Podziel się:

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy został doceniony przez Parlament Europejski. Via Carpatia będzie wpisana na specjalną listę priorytetowych inwestycji. Dzięki temu bez problemu w unijnej kasie znajdą się pieniądze na realizację jej transgranicznych odcinków.

Zachodnia Obwodnica Lublina - fragment trasy S19, która stanowi część Via Carpatii.
Zachodnia Obwodnica Lublina - fragment trasy S19, która stanowi część Via Carpatii. (GDDKiA, GDDKiA)

Do głosowania w tej sprawie doszło w środę. Tego samego dnia w Łańcucie przyszłość Via Carpatii została przypieczętowana przez przedstawicieli Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier (to m.in. przez te kraje ma przebiegać trasa), a także Komisji Europejskiej.

Podpisali oni porozumienie (tak zwaną trzecią deklarację łańcucką), które zakłada wspieranie rozwoju szlaku Via Carpatia oraz uwzględnianie jej jako priorytetu krajowych polityk transportowych.

Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Zobacz także: Obejrzyj też: Zastanawiasz się, dlaczego polskie budowy dróg stoją w weekend? Ekspert wyjaśnia

O tym, że to dla Polski kluczowy szlak, przekonywał w ubiegłym roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak wtedy mówił, rząd zakłada, że uda się zbudować polski odcinek trasy do 2025 roku. Szacowany koszt 760 km Via Carpatii w naszym kraju to 30 mld zł (cała kwota jest zabezpieczona przez rząd).

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów.

Oto, jaki przebieg ma mieć Via Carpatia:

Kiedy uda się zbudować odcinki w innych krajach, zależy od decyzji tamtejszych rządów. Kolejne deklaracje podpisywane w tej sprawie pokazują jednak, że chęci są duże. Cała trasa ma liczyć w sumie kilka tysięcy kilometrów.

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy narodził się w 2006 roku w Łańcucie z inicjatywy ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

W Polsce rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(166)
obserwator
5 lata temu
znowu z Via Carpatią osiągniemy " niebywały " sukces, wybudujemy piękna trasę tranzytową dla portów w Kłajpedzie na Litwie, Constanta w Rumunii i Thessalonikach w Grecji, oczywiście omijającej nasze porty w Gdańsku i Gdyni oraz w Szczecinie. Z powodu tej trasy tranzytowej nastąpi " niebywały " bum gospodarczy w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie polegający na przydrożnej prostytucji i handlu darami lasów bo jak na razie żadnych innych inwestycji w tych regionach brak. A może równolegle do Wia Carpatii należało by zaplanować autostrady lub drogi szybkiego ruchu do Gdańska, Gdyni i Szczecina zamiast opowiadać bzdury o jakiś obwodnicach miast, które tak powstaną jak milion samochodów elektrycznych, by znowu walnąć w rogi " ciemny lud".
normalny Pola...
5 lata temu
znowu z Via Carpatią osiągniemy " niebywały " sukces, wybudujemy piękna trasę tranzytową dla portów w Kłajpedzie na Litwie, Constanta w Rumunii i Thessalonikach w Grecji, oczywiście omijającej nasze porty w Gdańsku i Gdyni oraz w Szczecinie. Z powodu tej trasy tranzytowej nastąpi " niebywały " bum gospodarczy w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie polegający na przydrożnej prostytucji i handlu darami lasów bo jak na razie żadnych innych inwestycji w tych regionach brak. A może równolegle do Wia Carpatii należało by zaplanować autostrady lub drogi szybkiego ruchu do Gdańska, Gdyni i Szczecina zamiast opowiadać bzdury o jakiś obwodnicach miast, które tak powstaną jak milion samochodów elektrycznych, by znowu walnąć w rogi " ciemny lud".
Czytelnik
5 lata temu
Ja myślę że szybko zniszczą tą drogę ciężkie transporty z Kłajpedy. Będą jeździły wielkie gabaryty i ciężki ciężarówki na południe Europy i szybko rozwalą tą drogę. Dostaną pozwolenie za marne grosze a w drodze za chwilę pojawia się kolejny i zniszczenia
Prawdziwy maz...
5 lata temu
brawo Lech Kaczynski...
Jarek miał ra...
5 lata temu
A jeszcze kilka lat temu, przeciw temu projektowi drogowemu, głosowali posłowie PO, np, Julia Pitera, młody Wałęsa.
...
Następna strona