Notowania

Via Carpatia z poparciem Brukseli. Trafi na listę priorytetowych inwestycji UE

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy został doceniony przez Parlament Europejski. Via Carpatia będzie wpisana na specjalną listę priorytetowych inwestycji. Dzięki temu bez problemu w unijnej kasie znajdą się pieniądze na realizację jej transgranicznych odcinków.

Podziel się
Dodaj komentarz
(GDDKiA)
Zachodnia Obwodnica Lublina - fragment trasy S19, która stanowi część Via Carpatii. (Fot: GDDKiA)

Do głosowania w tej sprawie doszło w środę. Tego samego dnia w Łańcucie przyszłość Via Carpatii została przypieczętowana przez przedstawicieli Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier (to m.in. przez te kraje ma przebiegać trasa), a także Komisji Europejskiej.

Podpisali oni porozumienie (tak zwaną trzecią deklarację łańcucką), które zakłada wspieranie rozwoju szlaku Via Carpatia oraz uwzględnianie jej jako priorytetu krajowych polityk transportowych.

Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Obejrzyj też: Zastanawiasz się, dlaczego polskie budowy dróg stoją w weekend? Ekspert wyjaśnia

O tym, że to dla Polski kluczowy szlak, przekonywał w ubiegłym roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak wtedy mówił, rząd zakłada, że uda się zbudować polski odcinek trasy do 2025 roku. Szacowany koszt 760 km Via Carpatii w naszym kraju to 30 mld zł (cała kwota jest zabezpieczona przez rząd).

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów.

Oto, jaki przebieg ma mieć Via Carpatia:

(GDDKiA)
(Fot: GDDKiA)

Kiedy uda się zbudować odcinki w innych krajach, zależy od decyzji tamtejszych rządów. Kolejne deklaracje podpisywane w tej sprawie pokazują jednak, że chęci są duże. Cała trasa ma liczyć w sumie kilka tysięcy kilometrów.

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy narodził się w 2006 roku w Łańcucie z inicjatywy ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

W Polsce rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
18-04-2019

hmmmSUPER! tylko, że natężenie ruchu w tamtych rejonach, to trzy furmanki na godzinę. Po wybudowaniu drogi furmanki będą mieć dogodne warunki do … Czytaj całość

18-04-2019

PawełDobry pomysl wschodnia polska sie rozwinie !skorzysta na tym caly kraj!

18-04-2019

Krukacz jCzyli do Grecji pojadę autem jedna elegancka droga ?

Rozwiń komentarze (163)