Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Szwedzki gigant upada. Ma oddział w Polsce. W tle wielki skandal

311
Podziel się:

Koncern Northvolt, szwedzki producent baterii, złożył wniosek o upadłość. Pod koniec lutego media rozpisywały się o skandalu z udziałem giganta. Okazało się, że koncern, który obiecywał, że jako pierwszy w Europie będzie samodzielnie produkować baterie do pojazdów elektrycznych, korzystał z chińskich komponentów - ujawniła telewizja publiczna SVT.

Szwedzki gigant upada. Ma oddział w Polsce. W tle wielki skandal
Koncern Northvolt, szwedzki producent baterii, złożył wniosek o upadłość (getty images)

"Wniosek o upadłość w Szwecji to jedyne rozwiązanie" - podkreślił w oświadczeniu zarząd spółki Northvolt AB. Menedżerom firmy nie udało się pozyskać inwestorów, a dostępne środki finansowe się wyczerpały. To największe bankructwo we współczesnej historii Szwecji - informuje "Dagens Industri".

Jak poinformowano, postępowanie dotyczy również zarejestrowanych w Szwecji spółek zależnych: Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB i Northvolt Systems AB. Natomiast oddziały Northvolt w Polsce, Niemczech oraz USA nie składają wniosków o upadłość w swoich jurysdykcjach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zarobki będą jawne? Sedlak: W Polsce mamy problem kulturowy

Pod koniec lutego w Szwecji wybuchł skandal wokół firmy. Według reportażu śledczego zatytułowanego "Gdzie są baterie?" w fabryce Northvolt w Skelleftea na północy kraju nie udało się wytworzyć ani jednej całkowicie szwedzkiej baterii. "W bateriach Northvolt montowanych w ciężarówkach Scania najważniejszy komponent, katoda, jest sprowadzany z Chin" - podkreślili dziennikarze SVT.

W reportażu przypomniano, że wcześniej szefostwo firmy sprawiało wrażenie, że w Szwecji powstaną produkty pomagające europejskiemu przemysłowi samochodowemu uniezależnić się od łańcuch dostaw z Chin. Dzięki temu koncern pozyskał finansowanie m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz skandynawskich funduszy emerytalnych. Wśród gości Northvolt był król Szwecji Karol XVI Gustaw.

Jednak z powodu problemów finansowych, spowodowanych m.in. mniejszą niż oczekiwano skalą zamówień od producentów samochodów, w 2024 roku zarząd Notrhvolt podjął decyzję o zamknięciu części fabryki w Skelleftea. W tym oddziale trwały testy nad stworzeniem własnego komponentu katodowego. Świadkowie opowiadali SVT o pracy, która poszła na marne oraz zalegających workach z odpadami.

Siła robocza sprowadzana z Chin. Podejrzenia o sabotaż

Przedstawicielka Northvolt Emma Nehrenheim podkreśliła, że import komponentów to "nie jest coś, czego sobie życzymy". "W dłuższej perspektywie będziemy pracować nad powrotem do pierwotnej strategii, aby samemu produkować katodę we własnym zakresie" - zapewniła.

Wcześniej gazeta "Dagens Nyheter" pisała, że Northvolt jest uzależniony od Chin poprzez konieczność zakupu chińskich maszyn Wuxi Lead, a także sprowadzania z tego kraju siły roboczej. Problemem był brak kompatybilności z innym sprzętem w fabryce, a także niedokładne chińskie instrukcje. Media pisały o możliwym sabotażu.

Zarząd polskiej spółki będzie monitorował sytuację na bieżąco i współpracował ze szwedzkim syndykiem oraz potencjalnymi nabywcami - poinformowała Anna Sobolewska, przedstawicielka Northvolt w Polsce.

Co z oddziałem Northvolt w Polsce? Na razie działa

Northvolt zatrudniał około 5 tys. osób w swoich szwedzkich zakładach w Skellefteå, Västerås i Sztokholmie. W 2024 roku firma już zwolniła 1,6 tys. pracowników, a jej zobowiązania wynoszą aż 58 miliardów koron szwedzkich (5,3 miliarda euro).

Specjaliści wskazują, że upadłość Northvolt wynika z kilku istotnych przyczyn. Po pierwsze, zmniejszyły się zamówienia od producentów samochodów, którzy zmienili swoje podejście do pojazdów elektrycznych.

Po drugie, firma musiała stawić czoła intensywnej konkurencji ze strony Chin, gdzie produkcja baterii jest tańsza i szybsza. Dodatkowo,Northvolt napotkał trudności produkcyjne, ponieważ nie spełnił obietnicy dotyczącej samodzielnej produkcji baterii w Europie, zamiast tego polegając na chińskich komponentach.

W listopadzie firma ogłosiła sprzedaż swojej fabryki w Gdańsku. Według mediów potencjalnym nabywcą może być Scania, szwedzki producent ciężarówek. Na razie polski oddział Northvolt działa, ale przyszłość zależy od dalszego rozwoju sytuacji w Szwecji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(311)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Ben K.
miesiąc temu
Wychodzi na to, że cała ta elektromobilność to gigantyczne oszustwo. Ani to ekologiczne, ani tanie. Pytanie tylko kto tym miał zarobić?
Krisstof Z.
miesiąc temu
Tak wygląda ta cała zachodnia ekologia, odpady wywieźć do Polski, a produkcję przenieść do Chin, albo innego Bangladeszu.
Krzysztof T.
miesiąc temu
wszedzie gdzie sa doplaty to sa walki aby wyludzic doplaty i zawyzac koszty .
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
uczennica
miesiąc temu
Za dużo robimy kupy i oczyszczalnie nie nadążają z , jej przetwarzaniem i oczyszczaniem I góra smrodu z nich ,unosi się nam do atmosfery , nad Polską Stąd powiekszajaca się, dziura ozonowa nad nami i rosnące rachunki za ścieki
olo
miesiąc temu
samochody elektryczne będą miały sens gdy bateria będzie wielkości wiadra ,a nie zalegać całą podłogę samochodu.
Mad Max
miesiąc temu
Tania energia tez moze być pozyskiwania z gowien świń, krow i koni Wystarczy tylko zbudowac aparaturę, do przemianu ich kup ,czyli fermentujacych substancji w czystą energię Tylko to wymaga checi i nakładów inwestycyjnych
NAJNOWSZE KOMENTARZE (311)
Generau
miesiąc temu
Wszędzie te chińskie nosy wtykają.
Zadumany
miesiąc temu
5 lat temu rozmawiałem z Northvolt o długoletniej kampanii wizerunkowej. Olali to kompletnie! Wszyscy byli zaskoczeni, że taka proeko firma nie chce DARMOWEJ kampanii wizerunkowej wspieranej przez NGO! Gdy po roku od wygłoszenia obietnic, nadal nie mieli obiecanego systemu recyklingu starych baterii, a po dwóch latach nadal nie mieli swoich (niezależnych od Chin i USA) technologii, to zrozumiałem, że to jakiś przekręt! Ilość kasy przepalona w tym biznesie przyprawia o mdłości. Sprawdźcie Banki i koncerny, które wpompowały w to gotówkę! Szok! Deutsche Bank, WV, itp. Szefem polskiego oddziału Northvolt był ówcześnie były prezes Lotosu. Z którym rozmowy były "dziwne"... Jakby wiedział, że to rypnie! Założycielem Northvolt jest były "drugi po Bogu" pracownik Elona Muska! Czas realizacji Northvolta to jakiś sprint biznesowy! Hale produkcyjne w Finlandii, to hektary wyciętego lasu i blacha po choryzont! Poważni Ludzie włożyli poważne pieniądze żeby to zdechło. Ale jak na tym się zarabia, to ja nie rozumiem...
Piotr K.
miesiąc temu
Tam gdzie unia europejska daje jakies doplaty tam jest korupcja i zlodziejstwo. Eurokolchoz tuska i von der leyen przypomina juz komunizm. Korupcja brak wolnych wyborow ( rumunia za chwile polska), cenzura i wiezniowie polityczni plus zakazy ( auta spalinowe ogrzewanie gazem itd .
Rico
miesiąc temu
Gdzie ja teraz paluszki do latarki kupię ? Jedyna nadzieja w panu Brzósce że to wszystko ogarnie 😟
ringo kit
miesiąc temu
normalny świat biznesu
...
Następna strona