Ważna zmiana w handlu. Unijne prawo zadziała na korzyść klientów

Szykuje się rewolucja w handlu internetowym. 28 maja wchodzi w życie unijna dyrektywa Omnibus, regulująca zasady działalności branży e-commerce, nakładająca na przedsiębiorców nowe obowiązki. Wszystko po to, aby ukrócić nieuczciwe praktyki w postaci zawyżania cen przed wprowadzeniem tzw. obniżek. Sklepy będą musiały także skończyć z publikowaniem fałszywych opinii na temat produktów.

Nowy przepisy przyjęte w ramach dyrektywy Omnibus mają zapobiec nieuczciwym promocjom stosowanym m.in. na Black FridayNowy przepisy przyjęte w ramach dyrektywy Omnibus mają zapobiec nieuczciwym promocjom stosowanym m.in. na Black Friday
Źródło zdjęć: © Getty | Riccardo Fabi
Malwina Gadawa

Europejska dyrektywa Omnibus, nazywana również Nowym Ładem Konsumenckim, wchodzi w życie już w sobotę 28 maja. Tymczasem nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która ma wprowadzić unijne przepisy do polskiego porządku prawnego, nie została jeszcze przegłosowana przez Sejm. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że choć polskie przepisy wejdą w życie później, to sprzedawcy już teraz powinni się do nich przygotować.

Radca prawny Wojciech Dmitrowski, specjalizujący się w prawie konsumenckim i gospodarczym, w rozmowie z money.pl przekonuje, że z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, iż istnieje możliwość bezpośredniego stosowania przepisów dyrektywy, której dane państwo członkowskie nie wdrożyło w terminie, jeżeli jej postanowienia są wystarczająco precyzyjne i bezwarunkowe.

- Od 28 maja konsumenci mają prawo powoływać się na te zapisy dyrektywy, które są wystarczająco precyzyjne i bezwarunkowe — przekonuje prawnik.

Omnibus - nowe unijne prawo. Koniec z fałszywymi promocjami

Nowe przepisy będą regulować m.in. obniżki cen. A to właśnie one, jak przekonuje Advox Studio, specjalizujące się w e-commerce, są najbardziej zachęcającym sposobem promocji do zakupów w sklepach internetowych. Jak wynika z raportu na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków opracowanego przez Advox, spersonalizowane promocje motywują do zrobienia zakupów w konkretnym sklepie online ponad 1/4 internetowych konsumentów.

- Analizy promocji na Black Friday w 2021 roku wskazują, że faktyczne obniżki wynosiły średnio tylko 3,6 proc. W dodatku ok. 10-15 proc. podmiotów zawyżyło ceny swoich produktów w stosunku do piątku tydzień wcześniej, a kilka dni później, na Cyber Monday, co dziesiąty sklep internetowy kolejny raz podniósł swoją cenę — mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Nowe unijne przepisy mają zapobiec sztucznym podwyżkom cen. Omnibus wprowadza wymóg, by w przypadku obniżki, obok nowej ceny została umieszczona najniższa cena, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Platformy marketplace’owe, czyli np. Allegro, Amazon, czy sprzedażowa platforma Facebooka, będą też miały obowiązek informowania o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą prywatną.

Sprzedawcy nie kupią już pozytywnych ocen

Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca będzie mógł również otrzymać karę za publikowanie lub zlecanie publikacji fałszywych opinii na temat swoich produktów. Naruszeniem prawa będzie również usuwanie i ukrywanie przez sklepy negatywnych opinii i zniechęcanie do ich zamieszczania.

Ta zmiana jest o tyle istotna, że jak informuje Advox, na recenzje produktów na stronach internetowych sklepów zwraca uwagę aż 3/4 konsumentów, a aż 86 proc. kupujących sprawdza opinie o samym sklepie, zanim dokona w nim zakupu. Sprzedawca będzie miał także obowiązek wskazać, jakie działania podejmuje w celu weryfikacji opinii produktów na jego stronie.

Nowe przepisy oznaczają koszty i kary

Dostosowanie się do nowych przepisów oznacza koszty, a te zależeć będą głównie od wielkości sklepu internetowego. - W przypadku małych sklepów, opartych na platformach typu WooCommerce, koszt zmian będzie się zaczynał od 1000 do 1500 zł netto — mówi Rafał Gadomski. Jednak te największe platformy będą musiały przygotować się już na wydatek przekraczający nawet 10 tys. zł.

Niedostosowanie się sprzedawców branży e-commerce może skutkować karami. Chodzi o kwoty rzędu 40 tys. zł. W przypadku stosowania fikcyjnych obniżek kara może sięgnąć nawet 10 proc. obrotu z poprzedniego roku.

Za kontrole oraz nakładanie kar będzie odpowiadać Inspekcja Handlowa. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może uznać taką praktykę za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Na osobę zarządzającą sklepem może nałożyć wówczas karę wysokosci do 2 mln zł.

Dalszy ciąg artykułi pod materiałem wideo

Zobacz także: Sklepy bez obsługi. Przyjmą się w Polsce? "Mamy kilkadziesiąt tys. klientów"

Przedsiębiorcy zgłaszają swoje uwagi

Miesiąc temu Konfederacja Lewiatan przedstawiła swoje uwagi do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta.

Uważamy, że zmiany wynikające z implementacji dyrektywy Omnibus nie powinny obejmować usług, a jedynie towary. Wejście w życie nowych przepisów od 28 maja jest nierealne. Tym bardziej, że prace legislacyjne są dopiero na wczesnym etapie. Dlatego proponujemy, aby vacatio legis wynosiło co najmniej 6 miesięcy – przekonywała wówczas dr Aleksandra Musielak, dyrektorka departamentu rynku cyfrowego Konfederacji Lewiatan.

Konfederacja zwracała także uwagę na to, że dodawanie informacji o obniżonej cenie na pojedynczych "cenówkach", szczególnie w przypadku sklepów stacjonarnych, jest "nieracjonalne do wdrożenia przez przedsiębiorców". Lewiatan na poparcie tej tezy mówi o kosztach druku etykiet, czy o czasie jaki będą musieli na to poświęcić pracownicy sklepu. Zwraca także uwagę, że informacje te mogą być nieczytelne dla konsumentów, w efekcie klient na etykiecie nie będzie w stanie odczytać prawidłowej ceny.

Omnibus pozwoli na świadome decyzje

Adam Piwek, manager studiów podyplomowych e-commerce w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, uważa jednak, że dyrektywa Omnibus to kolejny krok, który będzie wspierać budowanie uczciwych działań marketingowych sprzedawców.

- Stworzenie ram do informowania o sposobie promocji i zniżki, choć z wyjątkami, pozwoli nie tylko bardziej transparentnie prezentować ceny konsumentom. Samym klientom da także możliwość podjęcia świadomych decyzji zakupowych - tak istotnych w czasie inflacji i ciągłych podwyżek - przekonuje ekspert.

Dodaje jednocześnie, że choć lista wyłączeń z obowiązku informowania o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni nie jest krótka, dotyczy np. programów lojalnościowych, to z całą pewnością pozwoli na zbudowanie bardziej transparentnych relacji między sprzedawcami a klientami. -  Dzięki temu nadchodzące letnie wyprzedaże będą zdecydowanie bardziej transparentne cenowo od minionego Black Friday czy wyprzedaży zimowych - przekonuje specjalista rynku e-commerce.

Malwina Gadawa, dziennikarka money.pl

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów