Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Mateusz Ratajczak
|

Cisza nocna w okolicach Lotniska Chopina? Dyrektor portu chce walczyć o "spokojny sen" mieszkańców

4
Podziel się:

- Wprowadzenia tzw. ciszy nocnej na warszawskim Lotnisku Chopina zapewni mieszkańcom jego okolic "spokojny sen", a port ma szansę bardziej wykorzystać swoją przepustowość - powiedział dyrektor portu Mariusz Szpikowski. Dodał, że trwają konsultacje projektu m.in. z przewoźnikami.

Cisza nocna w okolicach Lotniska Chopina? Dyrektor portu chce walczyć o "spokojny sen" mieszkańców
(Wistula/CC BY-SA 3.0/wikimedia commons)

Projekt "Core night" zakłada wprowadzenie zakazu we wszystkie dni tygodnia między godz. 23.30 a 5.30 operacji lotniczych, czyli startów i lądowań samolotów. Wyjątkiem byłyby loty państwowe, wojskowe, ratownicze czy też sytuacje kryzysowe. Na lotnisku mogłyby też lądować samoloty opóźnione z przyczyn niezależnych od przewoźnika.

Zakaz ten mógłby wejść w życie wraz z nowym rozkładem letnim na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Obecnie trwają konsultacje projektu, między innymi z liniami lotniczymi. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Warto podkreślić, że za kilka lat może w ogóle nie być takiego problemu. Rząd PiS dąży do budowy Centralnego Portu Lotniczego. W poniedziałek Informacyjna Agencja Radiowa poinformowała, że CPL ma powstać w Baranowie pod Grodziskiem Mazowieckim. O sprawie piszemy tutaj.

- Inicjatywa wprowadzenia ciszy nocnej jest koniecznością. Lawinowo wzrasta liczba operacji lotniczych i pasażerów podróżujących z Lotniska Chopina. Wzrasta też liczba operacji nocnych. W związku z tym musimy podjąć środki zaradcze. Dlatego opracowaliśmy propozycję, która zgodne z wymogami prawa jest obecnie konsultowana z liniami lotniczymi. Chcemy zapewnić mieszkańcom spokojny sen między godziną 23.30 a 5.30 bez nadwyrężania istotnego interesu linii lotniczych i Lotniska Chopina - powiedział na poniedziałkowej konferencji Szpikowski.

Zobacz także: Zobacz także: Kłopoty z bagażem

Jak podkreślał, to przede wszystkim "ważny gest wobec zamieszkujących okolice lotniska osób, które często skarżą się na uciążliwy hałas startujących i lądujących samolotów". Jak mówił Szpikowski, "Core night" wprowadziły już m.in. lotniska we Frankfurcie, Monachium, Paryżu-Orly, Brukseli, Hamburgu i Zurichu.

Tłumaczył, że obecnie na Lotnisku Chopina liczba operacji planowanych w ciągu nocy jest regulowana przy wykorzystaniu Systemu Quota Count. Umożliwia on koordynację rozkładów lotów linii lotniczych z uwzględnieniem parametrów akustycznych samolotów oraz obowiązujących limitów hałasu w środowisku w porze nocnej.

- Liczymy, że w momencie wprowadzenia tego rozwiązania z pory nocnej zniknie ok. 10 do 15 operacji lotniczych. Ale zakładamy, że będą one rozłożone w innych godzinach np. w ciągu dnia, kiedy są dostępne godziny startów i lądowań. Wpłynęłoby to pozytywnie na lotnisko jeśli chodzi o wykorzystanie przepustowości, a także na zapanowanie nad normami hałasowymi, jakie nas obowiązują. Oznacza to także korzyści środowiskowe - mówił Szpikowski.

Jak podkreślił, obecnie projekt zakłada możliwość wylądowania na lotnisku po 23.30 samolotów opóźnionych. - Jesteśmy w fazie konsultacji i na dziś dopuszczamy lądowanie lotów opóźnionych z przyczyn innych niż leżące po stronie przewoźnika. Natomiast równocześnie dostrzegaliśmy i podkreślaliśmy konieczność wypracowania realnych mechanizmów, które dawałyby prezesowi ULC możliwość nakładania sankcji, żeby celowe łamanie tego typu zakazu było dotkliwe dla tych, którzy go łamią - powiedział.

Jak powiedział Szpikowski, aby zakaz mógł wejść w życie od przyszłego rozkładu letniego, jego zatwierdzenie musi nastąpić do 5 października. Jest to związane z tym, że linie lotnicze muszą ułożyć rozkład lotów. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson mówił w ubiegłym tygodniu, że jeżeli wniosek taki wpłynie do niego, to ULC go przeanalizuje i poinformuje o decyzji.

Warszawskie Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce, obsługuje ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w naszym kraju. Port szacuje, że w 2017 r. obsłuży 14 mln pasażerów. W ubiegłym roku z tego lotniska skorzystało 12,8 mln podróżnych - o 14,5 proc. więcej niż w 2015 r. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku.

W 2016 r. w porównaniu do 2015 r. o 11,4 proc. wzrosła także liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań samolotów.

autor: Aneta Oksiuta edytor: Marek Michałowski

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
wielkomiejski...
7 lat temu
a co?, tym okolicznym mieszkańcom jest głośno z tego powodu, że mają bramę na świat u swych stóp?. No i zaspokój takiego. Skąd się to przypętało, przy lotnisku chałupę na 40-letni kredyt zakupiło, a teraz mu głośno. Do mamusiek i tatuśków trza wracać, tam ciągle cisza, którą od czasu do czasu przerywa buczenie krów.
Mak
7 lat temu
Jak chcecie sprawdzić jak działa prawo i instytucje w zderzeniu z biznesem to przykład Okęcia i hałasu jest idealny. Nic nie wskoracie zarówno w okupowanej Polsce jak i tfu Strabourgu. Nic. A dręczenie ludzi olbrzymim hałasem w nocy.... kogo to obchodzi. Nie ma bezpośredniego zagrożenia życia. Olewka. Pozdrawiam pań prezydenta stojącego na straży praworządności...
martini
7 lat temu
Cisza nocna na lotnisku...samoloty będą musiały wyłączać silniki kilometr przed pasem, a pózniej jak będzie tak będzie...ewentualnie służby ratunkowe podjadą bez sygnałów dziękowych..
bogdan137
7 lat temu
Jak często w akcjach PiS odwrócenie kota ogonem, czyli ograniczymy loty samolotów, aby wykazać, ze budowa Centralnego Lotniska jest konieczna. Wprowadzamy "ciszę nocną" na lotnisku, bo tak chce suweren.