Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Decyzje UOKiK. 50,4 mln zł kar dla czterech spółek za polisolokaty

0
Podziel się:

Aegon TUnŻ, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska nierzetelnie informowały konsumentów o skomplikowanych produktach.

Prezes UOKiK Adam Jasser
Prezes UOKiK Adam Jasser (PAP/Paweł Supernak)

UOKiK nałożył na Aegon TUnŻ, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska kary o łącznej wartości 50,4 mln zł za nierzetelne informowanie o polisolokatach oraz o prawach i obowiązkach stron umowy - poinformował na konferencji Adam Jasser, prezes UOKiK.

Aktualizacja 11:52

Według UOKiK spółki te naruszyły zbiorowy interes konsumentów. Urząd podał, że decyzje nie są ostateczne i przysługuje od nich prawo odwołania do sądu

Najwyższą karę otrzymał Aegon TUnŻ - 23,4 mln zł. Raiffeisen Bank POlska będzie musiał zapłacić 21,1 mln zł. Natomiast kary dla Open Finance i Idea Bank wynoszą odpowiednio -1,67 mln zł oraz 4,17 mln zł. Według UOKiK Open Finance zaniechał tych praktyk. W przypadku Idea Banku UOKiK nakazał zmianę zasad sprzedaży polisolokat.

W decyzjach dotyczących Open Finance i Idea Bank UOKiK zakwestionował nieprzekazanie konsumentom ważnych informacji na etapie zawierania umowy i wprowadzania w błąd w zakresie ryzyka. Spółki nie informowały także o kosztach rezygnacji z umowy, które często w ciągu pierwszych dwóch lat od podpisania sięgały 100 proc. wpłaconej przez klientów składki. W przypadku Aegon TU na Życie za niezgodne z prawem urząd uznał działania ubezpieczyciela na etapie wykonania umowy, a wobec Raiffeisen Bank Polska (dawniej Polbank EFG) stwierdzono stosowanie niedozwolonych praktyk na etapach: przedkontraktowym, zawierania umowy i jej wykonania.

- _ Wysokie kary nałożone na te cztery instytucje są adekwatne do skali naruszeń. Są one dodatkowo uzasadnione tym, że nie dostrzegliśmy ze strony tych instytucji znaczącego wysiłku aby wyjść na przeciw pokrzywdzonym klientom. Jest to przejaw braku kupieckiej uczciwości i wskazuje na to, że zawodzi samoregulacja branży finansowej _- wyjaśnił prezes UOKiK.

Podstawą podjęcia działań kontrolnych i postępowań były skargi konsumentów do UOKiK, ale także innych instytucji, między innymi Rzecznika Ubezpieczonych. Do UOKiK wpłynęło ponad 600 skarg. Klienci, którzy zawarli umowy tzw. polisolokat, skarżyli się na wprowadzanie w błąd w procesie podejmowania decyzji o lokowaniu środków. Zdaniem klientów oferta przedstawiana była jako bezpieczna lokata, a sprzedawcy tych produktów nie informowali o ryzyku z nimi związanym ani o wysokich kosztach rezygnacji.

Według UOKiK bez względu na to, czy umowa o produkt finansowy jest zawierana przez telefon, czy w biurze przedsiębiorcy, konsument zawsze powinien być jasno i rzetelnie poinformowany o wysokości składek, czasie trwania umowy, kosztach związanych z rezygnacją oraz o ryzyku inwestycyjnym. Jak wynika ze skarg, zatajenie tych informacji powoduje, że konsument podejmuje decyzję o zawarciu umowy innej, niż oczekiwał.

W podobnych sprawach prowadzone są 24 postępowania wyjaśniające. Urząd zapowiada też wnioski o uregulowanie tej sfery rynku.

_ - Samoregulacja branży finansowej zawodzi _ - powiedział Jasser na konferencji prasowej, ujawniając, że skierowano do rządu wniosek o podjęcie konkretnych działań.

_ - Uważam, że niezbędne są działania regulacyjne i taki wniosek z Rzecznikiem Ubezpieczeniowych skierujemy do rządu _ - powiedział Jasser._ - Mam nadzieje, że nasze decyzje będą pomocne poszkodowanym w roszczeniach cywilnych _ - dodał.

Urząd podał, że złożył swoje propozycje w ramach rządowych prac nad ustawą o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Tzw. polisolokaty to potoczne określenie ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi. Niewielka cześć składki przeznaczona jest na ubezpieczenie, a w większości pieniądze klientów idą na inwestycje w fundusze. Umowy zawierane są zazwyczaj na wiele lat. Jest to stosunkowo nowy produkt dostępny na polskim rynku dopiero od kilku lat.

Czytaj więcej w Money.pl

  • [ ( http://static1.money.pl/i/h/99/m90467.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/idea;bank;rozwaza;wejscie;na;gpw,6,0,1615366.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Idea Bank rozważa wejście na GPW
    • [ ( http://static1.money.pl/i/h/160/m285088.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pozwy;zbiorowe;klienci;zaskarzaja;polisolokaty,163,0,1471395.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Będą kolejne pozwy w sprawie polisolokat
    • [ ( http://static1.money.pl/i/h/241/m267249.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/uokik-pko-bp-wystapil-o-zgode-na-przejecie,63,0,1638719.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) PKO BP wystąpił o zgodę na przejęcie...
    • [ ( http://static1.money.pl/i/h/211/m285907.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/raporty/artykul/reklamy-uslug-finansowych-uokik-wszczal,236,0,1628908.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Reklamy banków pod lupą UOKiK. Chodzi o koszty kredytów
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)