Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Eurocash chce pokonać Biedronkę. Przez inwestycje jego akcje są najtańsze od sześciu lat

Eurocash chce pokonać Biedronkę. Przez inwestycje jego akcje są najtańsze od sześciu lat

Eurocash przejmuje sklepy na własność, ale to kosztuje. Trzeci kwartał dał o połowę mniejsze zyski niż rok temu Fot. Jacek Frączyk
Eurocash przejmuje sklepy na własność, ale to kosztuje. Trzeci kwartał dał o połowę mniejsze zyski niż rok temu

Eurocash, który ze swoich hurtowni dostarcza towar do sieci abc, Lewiatan, Groszek i Euro, a także zarządza sieciami Eko i Delikatesy Centrum, coraz więcej sklepów przejmuje na własność. To kosztuje. W trzecim kwartale grupa Eurocash zmniejszyła zyski o połowę, a jej notowania zeszły do najniższych poziomów od 2011 roku.

Eurocash zaopatruje przez swoich 185 hurtowni Eurocash Cash&Carry wiele sieci detalicznych. Towary trafiają do 8,7 tys. sklepów sieci "abc", 1099 punktów franczyzowych i 118 własnych sklepów sieci Delikatesy Centrum, a do tego do 4,8 tys. sklepów franczyzowych zorganizowanych przez spółki zależne od Eurocash w sieciach: Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD.

Do spółki należą też 452 kioski Inmedio i 227 przejętych niedawno sklepów Eko. Gigant podpisał też w połowie września umowę przejęcia 188 marketów Mila.

Razem daje to 15,6 tys. własnych lub franczyzowych punktów handlowych. Klienci na sklepy z grupy Eurocash natykają się więc w Polsce sześć razy częściej niż na Biedronki, która dopiero w 2020 roku ma mieć 3 tys. sklepów.

Zobacz również: Biedronka rozbudowuje sieć dystrybucyjną. Nowa inwestycja najnowocześniejszym centrum w Polsce

 

 

Eurocash zresztą stopniowo przejmuje punkty na własność. Na kupno jednostek zależnych (w tym sieć Eko) do września wydał w tym roku 107 mln zł, a na inwestycje w środki trwałe 72 mln zł. Do tego dojdzie jeszcze 350 mln zł za sieć Mila.

Stąd zresztą bierze się spadek zysków w tym roku - trzeba wydać pieniądze na przejęcia, przebudowę, integrację placówek. Na wyniki trzech kwartałów wpływ miał też jednorazowy odpis - 114 mln zł - dotyczący szkody poniesionej przez Eurocash w wyniku działalności podmiotów zewnętrznych, uczestniczących w mechanizmie wyłudzania VAT.

W trzecim kwartale na czysto Eurocash zarobił 37 mln zł, czyli o 39 proc. mniej niż rok temu. Licząc od początku roku ma stratę 39 mln zł - po prostu pierwsza połowa 2017 r. była mocno na minusie.

Wybrane wyniki finansowe grupy Eurocash (mln zł)
mln zł3 kw. 20173 kw. 2016zmiana %1-3 kwartał 20171-3 kwartał 2016zmiana %
przychody 6 187,58 5 761,2 7,4 17 465,1 15 866,0 10,1
wynik operacyjny EBITDA 101,47 123,2 -17,7 144,8* 280,9 -48,4
zysk netto 37,46 61,7 -39,3 -39,3 116,8 -133,7
marża EBITDA % 1,6 2,1 -0,5 0,8 1,8 -0,9
marża netto % 0,6 1,1 -0,5 -0,2 0,7 -1,0
przepływy operacyjne 119,4 130,4 -8,5 300,7 273,0 10,2
przepływy inwestycyjne -80,9 -31,8 -154,6 -285,3 -167,3 -70,5
przepływy finansowe -3,9 -75,9 94,9 -18,5 -109,2 83,0

Źródło: raport kwartalny Eurocash
* bez uwzględnienia jednorazowego odpisu na potencjalne zobowiązania VAT było by 259 mln zł

- Głównym motorem dynamicznego wzrostu sprzedaży w segmencie detalicznym są akwizycje zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 r., a w szczególności przejęcie blisko 250 supermarketów Eko - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. - Kontynuujemy integrację tych placówek z Delikatesami Centrum, tak, aby docelowo stworzyć ogólnopolską sieć supermarketów, z silną marką, obejmującą placówki franczyzowe oraz własne - dodał Owczarek. Jak przekonuje, większa skala działalności sieci umożliwi uzyskanie konkurencyjnych warunków zakupowych i w efekcie pozwoli mierzyć się cenowo z dyskontami.

W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. 28 sklepów Eko zmieniło szyld na Delikatesy Centrum. Kolejne 9 placówek zostało odświeżonych w październiku 2017 r. Średni koszt odświeżenia jednej placówki wyniósł ok. 152 tys. zł.

"Wyniki Grupy Eurocash w trzecim kwartale br. były pod wpływem trzech najistotniejszych czynników. Po pierwsze, sprzedaż rośnie dzięki dokonanym akwizycjom oraz inwestycjom w nowe projekty. Z drugiej strony, inwestycje te obciążają przejściowo wyniki Grupy. Dodatkowy negatywny wpływ na wyniki trzeciego kwartału miała ponadto gorsza rentowność zanotowana w formacie Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych" - napisała firma w komunikacie.

Niższy poziom zysku operacyjnego EBITDA wynika przede wszystkim ze spadku rentowności w formacie Cash&Carry oraz w segmencie dystrybucji papierosów i produktów impulsowych, a także dalszych inwestycji w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych oraz w projekt dystrybucji artykułów świeżych - dodaje spółka.

Mniejsze przychody w segmencie sprzedaży do sieci niezależnych od Eurocash firma tłumaczy słabszym od oczekiwań sezonem letnim, co miało negatywny wpływ na sprzedaż napojów oraz piwa.

Zgodnie z zapowiedziami, w trzecim kwartale spółka kontynuowała restrukturyzację sieci Cash&Carry.

- Miało to pozytywne przełożenie na sprzedaż like-for-like, która drugi kwartał z rzędu była na lekkim plusie, ale w krótkim terminie odbiło się to na rentowności tego formatu, która znalazła się ponadto pod presją kosztów pracowniczych - wyjaśnił Owczarek. - Gorsze wyniki w tym roku notuje także Eurocash Serwis z uwagi na niższą sprzedaż i marżę na produktach impulsowych oraz dodatkowe koszty związane z reorganizacją logistyki.

Słabsze wyniki nie pozostały bez reakcji ze strony giełdy. Kurs Eurocashu spadł aż o 12 proc. do najniższych poziomów od prawie sześciu lat. Ostatni raz poniżej 30 zł akcje spółki były w lutym 2011 r.

Notowania Eurocash w ostatnim tygodniu

eurocash, biedronka, eur, handel detaliczny
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Clerk
2017-11-12 12:32
A dlaczego Pan dziennikarz nie napisał, że Eurocash i Biedronka mają tego samego właściciela? Nie wie o tym? Eurocash należy do Jeronimo Martins, tak samo jak Biedronka:)))
Sjp2
2017-11-11 21:10
Polski kapital to europalety ,cinkciarze i kler ,
ten
2017-11-11 20:58
to nie jest Polski kapital
Pokaż wszystkie komentarze (9)