WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Kolej+ za dziesiątki mld zł. Rusza nowy rządowy program

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił nowy rządowy program Kolej+. Ma usprawnić komunikację pasażerską na poziomie międzyregionalnym poprzez inwestycje, organizację przewozów i ochronę infrastruktury kolejowej. Program w pierwszej fazie pochłonie kilka miliardów złotych, w późniejszych - dziesiątki.

Premier Morawiecki ogłosił nowy rządowy program - Kolej+
Źródło zdjęć: © pixabay/ CC0 Public Domain

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił nowy rządowy program Kolej+. Ma usprawnić komunikację pasażerską na poziomie międzyregionalnym poprzez inwestycje, organizację przewozów i ochronę infrastruktury kolejowej. Program w pierwszej fazie pochłonie kilka miliardów złotych, w późniejszych – dziesiątki.

Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego program Kolej+ to „fundament Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”.

- Przez wiele lat lokalne połączenia kolejowe były zaniedbywane. Bardzo wiele z nich zlikwidowano. Nazwaliśmy ten program Kolej+. Chcemy nie tylko łączyć duże ośrodki, ale i mniejsze - mówił premier podczas ogłaszania programu.

Program Kolej+ zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją. Zadania zostały podzielone na koszyki:

  • Koszyk 1: modernizacje istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów.
    • Koszyk 2: modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów.
    • Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii.
    • Koszyk 4: budowa nowych linii.

Kolej+ programem wieloletnim

Programem na początku objętych zostanie 21 odcinków kolejowych. Wstępna faza będzie kosztowała kilka mld zł, a w dłuższej perspektywie może to być "wiele dziesiątków miliardów".

- Tworzymy cały program, który ma objąć miasta wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców, z których mają być połączenia do większych ośrodków. Tak, by cała ta sieć komunikacyjna kierowała się swojego rodzaju logiką i jednocześnie tworzyła jednolity ruszt komunikacyjny z punktu widzenia zdolności mieszkańców poszczególnych regionów do poruszania się po terytorium naszego kraju - mówił premier Mateusz Morawiecki w Jasienicy Mazowieckiej.

Premier dodał, że w ciągu ostatnich 30 lat liczba torów kolejowych spadła z ok. 30 tys. km do ok. 20 tys. km.

- Podejmujemy się programu, który ma to niekorzystne zjawisko odwrócić. To jest moment przełomowy, punkt zwrotny, od którego będziemy odtwarzali połączenia kolejowe - powiedział.

- Po wielu latach zwijania torów kolejowych chcemy zatrzymać tę falę - zaznaczył Morawiecki.

Zobacz też: Premier ogłasza program Kolej+

Na prezentacji programu Kolej+ obecny był też minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zapewnił, że kierowany przez niego resort przygotował już rozwiązania, które poprawią kolejową komunikację pomiędzy sąsiadującymi województwami.

Zdaniem Adamczyka przewoźnicy kolejowi, którzy operują w jednym województwie, będą mogli dojeżdżać do stacji węzłowych w sąsiednich dzielnicach, a nie - tak jak jest obecnie - dojeżdżać tylko do pierwszej stacji za granicą regionu. Co – jego zdaniem – ułatwi poruszanie się do pracy, w sprawach życiowych zwykłych Polaków.

- Proponujemy trwałe rozwiązania, które pozwolą i wręcz nakażą przewoźnikom wykonywanie połączeń w ramach sieci wojewódzkich, do węzłowych ośrodków w sąsiednich województwach. Tak, by tam można było przesiąść się na kolejny pociąg, i aby podróż była przede wszystkim efektywna - powiedział minister Adamczyk, cytowany przez PAP. Jak dodał, jego resort przygotował projekty ustaw i zmian w ustawach już istniejących.

Jak powiedział PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, program Kolej+ poprawi dostęp do kolei, tam gdzie tory są tak zdewastowane, że pociągi jadą z małą prędkością.

- W takich przypadkach czyni je to niekonkurencyjne wobec transportu samochodowego – stwierdził Bittel.

Jak podało ministerstwo, propozycja przywracania, poprawiania czy też budowania nowych linii kolejowych dotyczy obecnie 20 miejscowości: Myślenice, Jastrzębie Zdrój, Krapkowice, Bielawa, Złotoryja, Krosno Odrzańskie, Śrem, Gostyń, Turek, Żnin, Świecie i Chełmno, Busko Zdrój, Końskie, Konstancin-Jeziorna, Łomża, Ostrów Mazowiecka, Sokołów Podlaski, Włodawa, Zamość. Jak podkreślił wiceminister, "katalog jest otwarty, a lista jest propozycją".

Bittel podkreślił, że jeden z elementów programu organizacji przewozów będzie dotyczył tzw. styków województw.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują