Notowania

Opłata recyklingowa obejmie także grubsze foliówki. Rząd uszczelni przepisy

Od początku tego roku trzeba płacić tak zwaną opłatę recyklingową. Za każdą sprzedaną foliówkę sklepy muszą odprowadzić 20 groszy opłaty plus podatek. Sęk w tym, że dotyczy to tylko najcieńszych reklamówek. Na razie. Bo rząd dostrzegł swoje niedopatrzenie i zamierza je naprawić.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PIOTR KAMIONKA/REPORTER/EAST NEWS)
Również grubsze foliówki będą objęte opłatą recyklingową

Do projektu nowelizacji ustawy odpadowej, w której znajdują się właśnie przepisy o opłacie recyklingowej, dotarła "Gazeta Wyborcza".

Dziś 20 groszy plus VAT (czyli w sumie 25 groszy) trzeba płacić tylko za foliówki o grubości od 15 do 50 mikrometrów. Po nowelizacji opłata będzie też dotyczyła tych grubszych.

Ma ona wynosić maksymalnie 75 proc. opłaty za cieńsze foliówki. Można się spodziewać, że będzie to więc około 15 groszy plus VAT.

Dlaczego za grubsze foliówki opłata ma być mniejsza niż za te cieńsze? Bo - jak argumentuje ministerstwo - z grubszych reklamówek korzystamy przez dłuższy czas, czyli inaczej mówiąc - rzadziej wyrzucamy. Czyli mniej szkodzimy środowisku.

Zobacz też: Mafie śmieciowe na pożarach wysypisk zarabiają miliony

Na razie na wyjęciu spod opłaty recyklingowej grubszych reklamówek korzystały markety. Zamiast cienkich foliówek, zaczęły wprowadzać takie o grubości powyżej 50 mikrometrów (czyli nieobjęte opłatą), a cały zysk ze sprzedaży trafiał do ich kieszeni.

Pomysł nowelizacji chwali w rozmowie z gazetą Krzysztof Kawczyński, przewodniczący Komitetu Ochrony Środowiska Krajowej Izby Gospodarczej. Jego zdaniem więcej osób dzięki temu przerzuci się na grubsze torby, które będzie wykorzystywało wielokrotnie.

Pozytywnie zmiany ocenia Rzeczniczka WWF Polska Katarzyna Karpa-Świderek, choć dziwi się, że opłata od grubszych reklamówek ma być mniejsza niż opłata od tych cieńszych.

Jak podaje "Gazeta", opłata faktycznie przyczyniła się do zmniejszenia liczby sprzedawanych foliówek. Lidl zanotował 30-procentowy spadek w pierwszym półroczu, a Aldi tylko po pierwszym miesiącu obowiązywania opłaty sprzedał o 1/3 foliówek mniej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

Tagi: ochrona środowiska, opłata recyklingowa, wiadomości, gospodarka, gospodarka polska, najważniejsze
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
27-08-2018

JojKiedy rzad wprowadzi obowiązkowy skup opakowań szklanych i plastykowych ? To skandal,że sprzedawane piwo czy inne napoje w butelkach bezzwrotnych,to … Czytaj całość

27-08-2018

F1We wszystkich tych tzw. ustawach - ABSOLUTNIE NIKOMU - nie chodzi o ochronę środowiska , a jedynie o dodatkowe wpływy do budżetu - bo nagrody z czegoś … Czytaj całość

27-08-2018

TaldiA może zrezygnować z reklamówek foliowych na rzecz toreb papierowych jak to widzimy na amerykańskich filmach, a później wykorzystamy je na śmieci i … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (44)