Nowy typ silnika. Gigant wieszczy "koniec elektryków"

Dział badawczy Toyoty oraz chińskiej spółki motoryzacyjnej GAC Group przez lata pracowali nad stworzeniem silnika spalającego amoniak, który może stanowić alternatywę dla napędu elektrycznego. Czy samochody elektryczne odejdą do przeszłości dzięki temu wynalazkowi?

Nowy rodzaj silnikaNowy rodzaj silnika
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | pickpik.com
Robert Kędzierski

Eksperci podkreślają, że dyrekcja Toyoty od dawna wskazuje, iż należy dążyć do redukcji emisji w najbardziej efektywny sposób, a nie stawać się bezwzględnym zwolennikiem elektryfikacji za wszelką cenę. W tym celu japońska firma, we współpracy z chińskim koncernem Guangzhou Automobile Group (GAC Group), zainwestowała już 6 miliardów dolarów w prace nad wdrożeniem do produkcji seryjnej technologii silników spalinowych na amoniak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oddamy baterię Patriot Ukrainie? Ekspert: "Są tam bardziej potrzebne"

Nowy typ silnika. Samochody elektryczne zastąpione?

Zaprezentowany w 2023 roku prototyp takiego silnika sprawił, że prezes Toyoty, Koji Sato, stwierdził wprost: "Nasz silnik na amoniak to koniec samochodów elektrycznych". Eksperci wskazują, że jest to śmiała deklaracja, jednak nie została ona wypowiedziana przypadkowo, bowiem prace nad tą technologią wciąż trwają - podaje moto.pl.

Technologia ma potencjalne wady. Jedną z głównych zalet silników spalających amoniak jest możliwość adaptacji istniejących modeli samochodów, bez konieczności fundamentalnej zmiany ich konstrukcji. Wymagane jest jedynie dostosowanie silników do spalania tego paliwa, co stanowi wyzwanie związane m.in. z koniecznością osiągnięcia wysokiego stopnia kompresji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Samochody elektryczne coraz popularniejsze

Samochody elektryczny zyskują na popularności. Największym producentem tego typu pojazdu są Chiny. W 2023 roku ich globalny eksport w tym segmencie wzrósł aż o 70 proc., sięgając wartości 34,1 mld dolarów. Unia Europejska odpowiada za blisko 40 proc. chińskiego eksportu pojazdów elektrycznych, będąc tym samym ich największym importerem

W 2023 roku nawet co czwarty samochód elektryczny sprzedany w Unii Europejskiej pochodził z Chin. Eksperci, na których powołuje się agencja, wskazują, że notoryczny deficyt handlowy UE z Chinami, przekraczający rocznie ok. 400 mld euro, wynika głównie z nierównego wzajemnego dostępu do rynku i nieuczciwych praktyk Pekinu, w tym szeroko zakrojonych dotacji rządowych.

Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę