Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MRT
|
aktualizacja
Materiał powstał przy współpracy z Grupą Żabka

Żabka stawia na technologię i ekologię

Podziel się:

W Poznaniu jutro zostanie otwarty pierwszy sklep pod szyldem Żabka Eco Smart, który będzie laboratorium innowacji dla całej sieci. Firma planuje uruchomienie jeszcze trzech tego typu placówek w różnych częściach kraju. Podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu Żabka przypomniała o swojej strategii odpowiedzialnego rozwoju.

Żabka stawia na technologię i ekologię
(materiały partnera)

Z Poznania i Warszawy na całą Polskę - tak sieć Żabka chce wysyłać nowoczesne technologie do blisko tysięcy sklepów w całym kraju. I właśnie dlatego uruchamia kolejne laboratorium nowych rozwiązań. Laboratorium to będzie jednak… sklepem. I każdego dnia będzie odwiedzane przez klientów. Projekt nosi nazwę Żabka Eco Smart.

Jak wskazuje wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka Anna Grabowska, Żabka Eko Smart to w zasadzie kontynuacja projektu realizowanego już od 2020 roku. Wtedy właśnie powstał w Warszawie sklep w 100 proc. zasilany zieloną energią. Żabka – niejednokrotnie jako pierwsza firma na świecie – testuje w nim blisko 20 rozwiązań ekologicznych, pokazując kierunek, w jakim rozwijać się będzie handel w przyszłości.

Kolejnym krokiem sieci było otwarcie w pierwszej połowie 2022 roku tzw. Żabki Smart w Poznaniu. W niej badane są z kolei nowe rozwiązania technologiczne, które pomagają w codziennej pracy franczyzobiorców oraz zatrudnianych przez nich osób. Teraz sieć łączy i wzbogaca oba projekty, rozwijając unikalny projekt – pierwsza Żabka Eko Smart zlokalizowana jest w Poznaniu przy ul. Powstańców Wielkopolskich 2. Pierwsi klienci zrobią w nim zakupy już 23 września.

Nowości dla klientów i franczyzobiorców

- Wspieramy franczyzobiorców wieloma narzędziami, dzięki którym prowadzenie biznesu jest łatwiejsze. Żabka Eko Smart jest naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi opartymi na sztucznej inteligencji, które współpracują z obsługą sklepu - zaznacza Adam Manikowski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Przykłady? - Czujniki zalania, automatyczny pomiar temperatury w sklepie, pomiar zużycia energii - uwalniają czas franczyzobiorców i pozwalają skupić się na obsłudze klienta i biznesie, a przy tym są przyjazne dla planety - dodaje.

Jakie rozwiązania zmieściły się jeszcze w Żabce Eco Smart? To między innymi ogniwa perowskitowe Saule Technologies – czyli przełomowa technologia fotowoltaiczna. Dzięki powierzchni pokrytej takimi ogniwami zieloną energię można produkować ze światła zarówno słonecznego, jak i sztucznego.

Ogniwa perowskitowe mają wiele przewag nad tradycyjnymi ogniwami krzemowymi. Są elastyczne, bardzo cienkie i lekkie, a to sprawia, że można zastosować je na wielu powierzchniach. W Żabce pojawią się one na produkowanych przez Saule Technologies cenówkach – tuż obok produktów. Zasilane ogniwami perowskitowymi elektroniczne etykiety cenowe działają wydajnie w sztucznym oświetleniu. Sterowane są bezprzewodowo, komunikaty można wysyłać zdalnie jednym kliknięciem z centralnej bazy nawet do wszystkich sklepów danej sieci w tym samym momencie. To pozwala zmieniać ceny na bieżąco, zapobiegając sytuacji, gdy na półce jest inna cena niż ta, którą ostatecznie klient widzi przy kasie.

W tej przełomowej technologii wykonano także żaluzje pokrywające jedną ze ścian budynku, które dzięki perowskitowym ogniwom fotowoltaicznym będą teraz produkować prąd.

- Tak ambitny cel, jak radykalne zmniejszenie poboru energii i emisji dwutlenku węgla, wymaga zastosowania przełomowych technologii - mówi dr Olga Malinkiewicz, założycielka Saule Technologies i wynalazczyni technologii druku ogniw perowskitowych.

- Nasze perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne mają wiele unikalnych zalet. Dzięki wysokiej efektywności w sztucznym świetle mogą zasilać etykiety cenowe, co jest rewolucyjnym rozwiązaniem nie tylko ze względu na oszczędność energii. Nie mniej ważna jest oszczędność czasu personelu i możliwość wielokrotnych, zdalnych zmian cen produktów, co pozwoli skuteczniej wyprzedawać w promocji produkty spożywcze, których termin przydatności do spożycia się kończy. Dzięki temu można zapobiec niepotrzebnemu marnowaniu żywności - dodaje.

Na dachu Żabki Eko Smart znalazło się także miejsce na tradycyjne panele fotowoltaiczne. Ich rola jest jasna - ograniczać koszty zużycia energii. Na tę samą potrzebę odpowiadają nowe lodówki. Po pierwsze zamykają się same, po drugie lepiej izolują, po trzecie udało się zwiększyć ich żywotność. A im dłużej sprzęt pracuje, tym lepiej dla środowiska.

Lodówki zostały wsparte również inną technologią - pojawiły się w nich półki glikolowe. Substancja pozwala magazynować chłód i oddawać go w odpowiednich momentach pracy urządzenia, np. podczas uzupełniania towaru, czyli gdy drzwi sprzętu są często otwierane. Takie rozwiązanie zapewni także świeżość produktów w przypadku awarii urządzenia.

- Nowością jest także w pełni naturalna izolacja, wykonana z konopi siewnych, która jest obiecującą alternatywą dla powszechnie stosowanej pianki poliuretanowej - tłumaczy Andrzej Konsor, szef ES SYSTEM K, który dostarcza rozwiązania chłodnicze do sieci.

Więcej miejsca dla ekologicznych klientów

Jednocześnie sieć postanowiła zastosować kilka prokonsumenckich rozwiązań. I tak przed placówką można naładować telefon, a prąd zapewni ławka solarna. Dla wszystkich fanów rowerów przygotowane zostały stojaki rowerowe i miejsce do serwisowania sprzętu.

We wnętrzu sklepu pojawiły się płytki wykonane z fusów i łusek kawowych. Do tej pory były to odpady po procesie palenia i parzenia kawy, a dziś są elementem wystroju. Wystarczyło je połączyć z żywicą, by mieć trwały i elegancki produkt.

- Przed sklepem stanął również EKOmat, czyli urządzenie do zbiórki butelek i puszek po napojach. Z już raz zużytych i pustych opakowań powstają nowe dla produktów marek własnych Żabki, np. Foodini, Wycisk czy OdNowa które pochodzą w 100% z materiału z recyklingu i mają o 33 proc. mniejszy od tradycyjnego opakowania ślad węglowy. Żabka z pomocą takich automatów zebrała już 600 tys. butelek - wyjaśnia Anna Grabowska.

Dla franczyzobiorcy i jego pracowników zostały zaprojektowane i uszyte koszulki wykonane w całości z bawełny organicznej - farbowanej ekologicznymi, certyfikowanymi barwnikami.

Co ciekawe, placówka wyposażona jest również w sprzęt do… analityki parówek. Za pomocą kamery oraz systemu rozpoznawania i zliczania, analizowana jest liczba parówek znajdujących się na grillu. Jest ich za mało, a system przewiduje większą sprzedaż, np. w godzinach porannych? Do pracownika zostanie wysłany odpowiedni sygnał. Sam nie musi nic liczyć i kalkulować. System mu podpowie, ilu klientów najprawdopodobniej przyjdzie w najbliższym czasie po gotowe i gorące jedzenie. Efekt takiej zmiany jest oczywisty: pracownik może zająć się sprzedażą, a czas oczekiwania na jedzenie będzie krótszy. Rozwiązanie jednocześnie zapobiega marnowaniu żywności.

W Żabce Eko Smart pojawiły się również systemy bezpieczeństwa. I tak np. sklep wyposażony jest w specjalne czujniki stłuczenia - które natychmiast poinformują o wykryciu zbitej szyby. Kontrola dostępu do zaplecza pozwala wejść tam tylko użytkownikowi z kartą. Całość uzupełnia system do zarządzania wieloma urządzeniami, w tym chłodniczymi. Umożliwia natychmiastowe wykrywanie awarii, a to zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa żywności. A jednocześnie pozwala sterować pracą sporej części urządzeń zdalnie.

Warto zaznaczyć, że sklepy laboratoria to miejsca, w których technologie mają być testowane i następnie wdrażane do nowych placówek. Żabka w Polsce to blisko 9 tysięcy punktów, które generują sprzedaż na poziomie 14 mld zł w ciągu ostatniego roku.

- Żabka ma kontakt z 3 milionami klientów każdego dnia, ponieważ to cały ekosystem wygodnych rozwiązań: sklepów fizycznych oraz platform i aplikacji cyfrowych. W zeszłym roku wygenerowaliśmy wartość dodaną dla gospodarki wartą 5 mld 300 mln złotych, a to równowartość rocznego budżetu miasta Poznań w 2022 roku. Pośrednio i bezpośrednio wygenerowaliśmy ponad 45 tys. miejsc pracy, co z kolei równa się liczbie mieszkańców Kołobrzegu - tłumaczy Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich w Grupie Żabka.

Materiał powstał przy współpracy z Grupą Żabka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera