Zakazy dotyczące pojazdów z LPG wynikają z przepisów techniczno-budowlanych związanych z wentylacją, ponieważ gaz LPG, będąc cięższym od powietrza, zwiększa ryzyko eksplozji w nieodpowiednio przystosowanych przestrzeniach. W ostatnim czasie pojawiły się również zakazy dla samochodów elektrycznych, co budzi wątpliwości co do ich zasadności.
Baterie litowo-jonowe w pojazdach elektrycznych mogą stanowić zagrożenie pożarowe, ponieważ standardowe systemy gaśnicze, takie jak tryskacze, nie są przystosowane do gaszenia pożarów elektrycznych. Dodatkowo, wiele parkingów nie jest wyposażonych w infrastrukturę do bezpiecznego ładowania takich pojazdów, co zwiększa ryzyko zwarć i awarii.
Przykładem takiego zakazu jest gdańska galeria handlowa Madison oraz park wodny Warszawianka. W przypadku tego ostatniego garaż podziemny znajduje się pod basenem sportowym, co w razie pożaru mogłoby spowodować zniszczenie instalacji wodnej i uszkodzenie konstrukcji basenu. Decyzje o wyznaczeniu stref dla pojazdów elektrycznych i LPG na parkingach naziemnych były konsultowane z Państwową Strażą Pożarną - czytamy.
Podobne wyjaśnienia przedstawiła gdańska galeria handlowa, która wprowadziła ograniczenia na podstawie opinii doradcy do spraw pożarowych z Państwowej Straży Pożarnej. Zarząd galerii podkreślał, że w przypadku samozapłonu czy awarii akumulatora, standardowe procedury dla silników spalinowych są niewystarczające, a wodna instalacja gaśnicza nie radzi sobie z pożarami pojazdów elektrycznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przemysław Gąsiorowski z portalu autobaza.pl zauważa, że zakazy wjazdu dla pojazdów elektrycznych do parkingów podziemnych wynikają z wewnętrznych regulaminów, gdzie właściciele obiektów obawiają się zwiększonego ryzyka pożarowego i potencjalnych kosztów. Właściciele prywatnych parkingów mają prawo ustalać zasady użytkowania, co może obejmować zakazy dla określonych pojazdów.
Pod względem prawnym, zarządcy mogą próbować wprowadzać takie zakazy, opierając się na ogólnych zasadach zarządzania obiektem prywatnym, podobnie jak w przypadku zakazów dla pojazdów z LPG. Jednak takie działania mogą być kwestionowane jako nieuzasadnione ograniczenia praw użytkowników, zwłaszcza gdy umowy najmu nie zawierają wyraźnych zapisów na ten temat.
Zasady proeuropejskie oraz przepisy dotyczące elektromobilności promują rozwój infrastruktury dla pojazdów o niskiej emisji, zamiast wprowadzania ograniczeń. Z punktu widzenia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, badania wskazują, że samochody elektryczne nie stanowią większego zagrożenia niż pojazdy spalinowe, a zakazy wjazdu do garaży podziemnych wynikają często z ostrożności lub braku doświadczenia zarządców.