Polak przejął firmę od Niemców. Zbudował miliardowy biznes

34 lata temu zatrudnił się w niemieckiej firmie logistycznej. Po 16 latach został jej właścicielem. Tadeusz Chmielewski zbudował biznes, który dziś generuje ponad 2 miliardy złotych przychodów. Zobacz najnowszy odcinek "Biznes Klasy" z szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics.

Tadeusz Chmielewski, szef Rady Nadzorczej Rohlig Suus.Tadeusz Chmielewski, szef Rady Nadzorczej Rohlig Suus
Źródło zdjęć: © money.pl
Łukasz Kijek

"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych. Gościem najnowszego odcinka był Tadeusz Chmielewski, przewodniczący rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polak przejął firmę logistyczną od Niemców, która dziś generuje ponad 2 miliardy zł przychodów.

Firma logistyczna z miliardowymi obrotami

Rohlig Suus zatrudnia w Polsce blisko 3 tysiące osób. Firma operuje w ponad 30 oddziałach, a we współpracy z niemieckimi biurami Röhlig i własnymi oddziałami w Europie ma zasięg globalny i dostarcza towary na sześć kontynentów

- W rekordowym 2022 roku mieliśmy ponad 2 mld 200 mln sprzedaży, a 2023 był trudnym rokiem dla całej gospodarki. Natomiast po pierwszych dwóch kwartałach tego roku widać ożywienie, więc spodziewamy się około 2,5 miliarda złotych sprzedaży w polskiej spółce. Oprócz polskiej spółki mamy też oddziały w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, w Słowenii i ostatnio w Kazachstanie otworzyliśmy oddział - mówi Tadeusz Chmielewski.

Polak, który przejął biznes od Niemców

Tadeusz Chmielewski w 1990 roku po powrocie do Polski z zagranicy, gdzie pracował m.in. w Holandii przy produkcji tulipanów, zatrudnił się w niemieckiej grupie ROHLIG & CO. Szybko awansował w strukturach, bo już od 1994 zarządzał Rohlig Poland na stanowisku dyrektora generalnego. Pięć lat później odkupił 25 proc. udziałów w spółce od Elektrim SA, a w 2003 roku został prezesem zarządu Rohlig Poland. Przełomowy dla Polaka był jednak rok 2005.

- W 2005 roku, kiedy biznes osiągnął w skale chyba 40 mln euro, przyjechał do mnie CEO z Niemiec i mówi: Słuchaj, twój biznes fajnie wygląda, dobrze się rozwija, ale biznes się sprzedaje wtedy, kiedy jest fajny, a nie jak jest niefajny. (...) A jest klient, który oferuje bardzo dobrą cenę, więc my sprzedamy ten oddział w Polsce i zainwestujemy gdzieś w Azji albo w jakimś innym kraju. Takie są intencje - relacjonuje Chmielewski. - Jak się dowiedziałem kto ma mnie kupić, to nie byłem specjalnie zainteresowany, żeby współpracować z tą firmą i poprosiłem o dwa miesiące czasu, żeby rozejrzeć się na rynku, zebrać finansowanie. Udało mi się uzyskać finansowanie od holenderskiego banku ING i to całkiem rozsądne. I tak uzgodniliśmy, że pozostawimy nazwę w Polsce oraz pozostaniemy partnerem całej sieci - opowiada.

W 2006 w wyniku management buy-out Chmielewski przejął pozostałe 75 proc. udziałów, stając się jedynym właścicielem przedsiębiorstwa. Trzy lata później zainicjował proces rebrandingu, a w 2009 roku nastąpiło przekształcenie firmy Rohlig Poland w Rohlig Suus Logistics oraz zmiana strategii spółki.

Problemy gospodarki europejskiej na świecie

W ostatnich miesiącach jednym z kluczowych tematów w Europie są problemy gospodarcze Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi utknęli między recesją a stagnacją.

- Europa jest zbiurokratyzowana, myślę, że jest za mało dynamiczna, to obserwuję się w Niemczech. Byłem nie tak dawno u moich przyjaciół niemieckich. To oni mówią, że jest taki trend, który nazywa się quiet living - mówi Chmielewski. - Ludzie się zwalniają, dochodzą do wieku emerytalnego, to firmy decydują, że zamykamy departament albo jakiś dział produkcji. I taki trend jest dość mocno obserwowany.

- Oprócz quiet living będziemy obserwować fast living. Bo jeżeli energia elektryczna jest za droga, to firmy produkcyjne, które mają duże zapotrzebowanie na energię, niestety będą przenosić fabryki do krajów, gdzie ta energia jest tańsza - tłumaczy Chmielewski.

Jedną z branż, która przeżywa problemy w Europie, jest motoryzacja. Na tym tle z kolei swój dynamiczny rozwój znów zaczynają pokazywać Chińczycy. - Oni w tej chwili będą nam sprzedawać tanie samochody. A jak już my nie będziemy produkować, to wtedy nam je będą sprzedawać drogo. To wiadomo, na czym polega ta gra. Przynajmniej ja ją tak odczytuję - dodaje.

W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:

Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są TUTAJ.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"