Zaczynał na stadionie. Dziś ma 120 salonów i obraca milionami
Prezesem został w wieku 24 lat, wcześniej pracował w biznesie, który założyli jego bracia. Przed ponad 20 lat udało mu się wyskalować firmę do 450 milionów złotych rocznych przychodów. Gościem "Biznes Klasy" jest Marcin Ochnik.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem najnowszego odcinka jest Marcin Ochnik prezes firmy Ochnik SA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miał zrujnować rodzinną firmę, a teraz ma 120 salonów i podbija rynek w Polsce - Marcin Ochnik
Od stadionu Skry do ponad 100 salonów sprzedaży w całej Polsce
Pierwsze zetknięcie Marcina Ochnika ze skórzanym biznesem miało miejsce w 1988 r., gdy miał zaledwie 10 lat. Wówczas jego starsi bracia, Jacek i Cezary, otworzyli firmę w rodzinnym domu i zaczęli szyć kurtki.
Najmłodszy Marcin pomagał sprzedawać je na stadionie warszawskiej Skry, a później na stadionie dziesięciolecia. - Miałem plecak, nosiłem w nim kurtki. Jak sprzedałem to donosili kolejne - opowiada Marcin Ochnik.
"Najmłodszy jest najgorszym z Ochników i zrujnuje firmę w kilka lat"
Prezesem firmy został kilkanaście lat później, w wieku zaledwie 24 lat. Po wprowadzeniu zupełnie nowej strategii jego biznes stał się jednym z liderów w swojej kategorii w Polsce. - Miniony rok zakończyliśmy przychodami rzędu 450 mln zł, jeżeli chodzi o zyski, to są one powyżej 10 proc. netto i rzeczywiście jesteśmy trochę w górnych wskaźnikach dla branży handlu detalicznego - opowiada.
Początki w firmie rodzinnej nie były łatwe, zwłaszcza wśród załogi. - Jeżeli chodzi o osoby pracujące na produkcji, to uznawały, że najmłodszy jest najgorszym z Ochników i zrujnuje firmę w kilka lat - dodaje.
Stało się coś zupełnie innego, a Marcin Ochnik nie ma wątpliwości, że momentem przełomowym było przypadkowe spotkanie z Januszem Nowakiem, szefem marki VIP Collection. - Ochnik powinien wybudować mu pomnik - podkreśla. Ta rozmowa była inspiracją do zmiany profilu działalności firmy z produkcyjnego na handlowy i zbudowanie własnej sieci sprzedaży.
Co jest najtrudniejsze w tym biznesie? "Negocjacje z galeriami"
To właśnie wtedy zrodziła się idea zbudowania własnej sieci sprzedaży. Dziś firma ma 120 salonów, w tym trzy za granicą. Zatrudnia ponad 800 osób. - Negocjacje z galeriami, z wynajmującymi, są chyba najtrudniejszym elementem w prowadzeniu naszej działalności - opowiada. Oczywiście najwyższe stawki są w galeriach warszawskich, oscylują nawet na poziomie 100 euro za metr kwadratowy.
- Na takim 200-metrowym salonie obrót, żeby był rentowny, musi być na poziomie 4 mln zł w skali roku, 350 tys. zł netto miesięcznie - wyjaśnia Marcin Ochnik. Najważniejszy w przychodach firmy jest zawsze ostatni kwartał roku. - Dla nas jest decydujący, wtedy są największe obroty. W ostatnich czterech miesiącach robimy około 50 proc. naszych przychodów - dodaje.
Jak działa firma rodzinna? Jasne zasady sukcesji
Współwłaściciele, czyli bracia Ochnik ustalili zasady prowadzenia firmy, których się ściśle trzymają. Mają oni m.in. zasadę zatrudnienia maksymalnie dwóch osób z jednej rodziny w firmie oraz ustalony sposób sukcesji. Marcin Ochnik już wie, że przestanie być prezesem w czerwcu 2028 r.
- Jestem zwolennikiem tego, żeby głównym zarządzającym była osoba z rodziny - dodaje Marcin Ochnik. Jednocześnie zaprzecza w odpowiedzi na pytanie, czy na prezesa jest szykowany jego syn. - My mamy zasadę w firmie, że zaczynamy pracę od podstawowych stanowisk. Mój syn w wakacje pracował na magazynie, teraz pracuje w jednym z warszawskich salonów - dodaje.
W poprzednich odcinkach programu Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Michałem Sapotą, właścicielem HREIT;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India,
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego,
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments.
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są pod tym linkiem.