Zaczynała od targu. Później sprzedała tonę złota rocznie
Zaczynała od sprzedaży biżuterii na ulicznych targach w Norwegii i Londynie w latach 80., a dziś obroty jej firmy wynoszą blisko 500 milionów złotych. Maria Kwiatkiewicz, współzałożycielka YES, zbudowała jedną z najbardziej znanych w Polsce marek jubilerskich. Zobacz najnowszy odcinek "Biznes Klasy" na YouTube.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka była Maria Kwiatkiewicz, współzałożycielka YES Biżuteria. Zobacz najnowszy odcinek na YouTube.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska marka YES: Jak powstało złote imperium? Maria Kwiatkiewicz w Biznes Klasie
"Był czas, kiedy sprzedaliśmy tonę złota"
Maria Kwiatkiewicz, przewodnicząca rady nadzorczej firmy, w ciągu ponad 40 lat przeszła drogę od rzemieślniczego warsztatu do jednej z największych marek jubilerskich w kraju. YES ma dziś ponad 300 salonów, także za granicą, a roczne przychody sięgają blisko 500 mln zł. Historia firmy zaczęła się od wyjazdu studenckiego do Norwegii, gdzie pod namiotem Kwiatkiewicz wraz z mężem tworzyła kolczyki, sprzedając je następnie na targu.
To, co wydarzyło się później w Polsce, przeszło ich najśmielsze oczekiwania. - Był czas, kiedy sprzedaliśmy tonę złota w ciągu roku - wspomina Kwiatkiewicz. Zaznacza jednak, że ceny kruszcu były wtedy zupełnie inne niż dziś. - Pamiętam, jak uncja kosztowała 300 dolarów. Dziś to prawie 3 tysiące. Nawet w zeszłym roku cena złota wzrosła o 40 proc. - mówi współzałożycielka YES w "Biznes Klasie".
Jej zdaniem, choć obecnie może nie być najlepszy moment na inwestycję, złoto ma jedną przewagę: przenosi wartość. - Kupione nawet na "górce", za 10 czy 20 lat i tak będzie warte więcej w stosunku do innych dóbr - podkreśla.
Gdzie jest największa marża?
Biżuteria to branża mocno sezonowa, a największy obrót generuje czwarty kwartał roku. - W 12. miesiącu sprzedajemy tak, jakby rok miał 15 miesięcy - mówi Kwiatkiewicz. Firma sprzedaje rocznie ok. 2 mln sztuk biżuterii. Zyski są uzależnione od marży, która przy sprzedaży detalicznej bywa znacznie wyższa niż w hurcie. - Na wyroby hurtowe marża jest niższa o jakieś 70 proc. - tłumaczy. Ale zdecydowanie najbardziej marżowe są drobne produkty ze srebra.
Mimo wysokich kosztów - czynszów w galeriach handlowych czy kosztów osobowych - firma unika zadłużenia i inwestuje ostrożnie. - Zawsze byliśmy w stanie zapłacić swoje rachunki. Nigdy nie mieliśmy opóźnień w płatnościach - podkreśla Kwiatkiewicz.
Najbardziej polska branża
Polska branża jubilerska jest zaskakująco wielkopolska, bo trzy największe firmy pochodzą z Poznania i okolic (YES, Apart i W.Kruk). - To przypadek, ale myślę, że dzięki temu, że znamy rynek i gust Polaków, żadna zagraniczna marka nie była w stanie się tu przebić - dodaje.
Polskie marki od lat wygrywają z zagranicznymi produktami i skutecznie bronią się przed ekspansją obcego kapitału dzięki lokalnemu know-how.
Kobiety w biznesie
Maria Kwiatkiewicz nigdy nie ukrywała, że sukces kosztował. - Zakładałam firmę z mężem i bratem, ale to ja jeździłam po targach, a dom zostawał - wspomina. Firma była, jak mówi jej syn, "trzecią siostrą w domu".
Dziś otwarcie mówi o tym, jak trudno kobietom pogodzić ambicje zawodowe z oczekiwaniami społecznymi. - Kobiety muszą być cudownymi matkami, żonami, bizneswoman i jeszcze się rozwijać - mówi.
To dlatego YES od lat w kampaniach reklamowych mówi wprost o realnym życiu kobiet. - Chciałyśmy pokazać, że kobieta może być po mastektomii, może być puszysta, może być karmiącą matką w muzeum - tłumaczy. - Nie jesteśmy idealne i nigdy nie będziemy - dodaje.
Dla niej samej punktem zwrotnym w biznesie była decyzja o zaufaniu innym. - Zawsze wiedziałam, że mój strach nie może ograniczać rozwoju firmy - podsumowuje. Obecnie YES zatrudnia ponad 500 osób.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań,
- Wiktor Schmidt, współzałożyciel Netguru.