Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. NKU
|
aktualizacja

Ponad 14 mld zł. Tyle kosztowały wypadki na polskich drogach

10
Podziel się:

Jak podaje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, średnie koszty związane z wypadkami drogowymi sięgają 3 proc. PKB. Zdaniem ekspertów, problemem wciąż jest niedostatecznie rozwinięta infrastruktura.

Ponad 14 mld zł. Tyle kosztowały wypadki na polskich drogach
(GETTY, Russian Interior Ministry/TASS, Russian Interior Ministry)

Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, średnie koszty zsumowane po roku, które dotyczą kolizji i wypadków drogowych, opiewają na wartość 3 proc. PKB.

Szymon Huptyś, rzecznik MI, zaznaczał w rozmowie z PAP, że wypadki drogowe to nie tylko trauma dla poszkodowanych, ale również koszty, które ponosi gospodarka. Straty można liczyć w miliardach złotych.

- Z najnowszych danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za 2018 rok wynika, że koszty wszystkich zdarzeń drogowych, do których doszło na sieci dróg w Polsce w 2018 r., wyniosły ok. 56,6 mld zł, co stanowiło 2,7 proc. polskiego PKB, trzy lata wcześniej było 48,2 mld zł, dając 3 proc. PKB - powiedział Huptyś.

Zobacz także: Zrywane kontrakty i drożyzna. Bolączki budowy dróg w Polsce

Przyznaje jednak, że to wypadki są bardziej kosztowne niż kolizje. W 2018 roku wypadki stanowiły ponad 3/4 kosztów (44,9 mld zł) ogółem, natomiast kolizje 21 proc. (11,7 mld zł).

Jak z kolei podaje Polska Izba Ubezpieczeń, w samym 2020 roku ubezpieczyciele wypłacili 9 mld zł z tytułu odszkodowań i świadczeń z OC komunikacyjnego, a blisko 5,6 mld zł została wypłaconych z autocasco. W sumie w 2020 roku ubezpieczyciele wpłacili około 14,5 mld zł.

- Średnia szkoda z OC komunikacyjnego rośnie. W I kwartale 2021 r. jej koszt wyniósł 8035 zł i było to 11,3 proc. więcej niż przed rokiem - podaje ekspert PIU Łukasz Kulisiewicz.

Dodał, że to każdy z kierowców finansuje koszty, które później wypłacane są poszkodowanym. Wynika to z obowiązkowych składek za ubezpieczenie OC.

Jak ocenia Jakub Rybacki z zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego, problemem cały czas jest niewystarczająco rozbudowana infrastruktura. Chociaż przyznaje, że postępy w budowie dróg są systematyczne.

- Drugim ważnym problemem jest stan techniczny pojazdów. Według danych ACEA, przeciętny wiek samochodów osobowych w Polsce wynosi ponad 14 lat. Dla porównania średnia dla Państw Unii Europejskiej to 11,5 roku, a w Niemczech, Francji czy Włoszech wyniki te oscylują wokół 10 lat - dodał ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
Domino
3 lata temu
Ostatni przykład z życia. Jedna osoba nie żyje kilka poszkodowanych, dwa skasowane samochody. Kobieta 4 promile alkoholu we krwi. Coś do dodania?
AAA
3 lata temu
Problem nie jest infrastruktura, a coraz liczniejsi kretyni na drogach. Coraz częściej to nie są przypadkowe "wypadki", a wręcz świadome zdarzenia, za co ubezpieczyciele powinni po wypłacie odszkodowania poszkodowanemu sądownie żądać jego zwrotu od porąbanego sprawcy, który ma w głębokim poważaniu jakiekolwiek przepisy czy normy obowiązujące w ruchu drogowym. Odszkodowanie z AC w takich przypadkach również nie powinno być wypłacane.
elektryk
3 lata temu
wystarczy zamykać do więzienia za jazdę na zderzaku
ccccbbb
3 lata temu
Autonomiczne samochody rozwiążą ten problem, za parę lat.
asus
3 lata temu
Pytanie na ile skasowali klientów???