Obowiązek złożenia informacji ZUS IWA mają płatnicy, którzy jednocześnie: byli zgłoszeni nieprzerwanie, jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2021 r., w 2020 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, 31 grudnia 2020 r. byli wpisani do rejestru REGON.
ZUS IWA zawiera informację o rodzaju działalności gospodarczej według PKD, liczbie osób zgłoszonych do ubezpieczenia i zatrudnianych w warunkach zagrożenia.
- Od treści dokumentu ZUS IWA zależy wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe, które płatnik będzie opłacał od kwietnia 2021 roku do marca 2022 roku - mówi rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
O składanie ZUS IWA nie muszą się martwić osoby, które taką informację składały trzy razy z rzędu, czyli za trzy ostatnie lata kalendarzowe. Zrobi to za nie Zakład, a informację o wysokości składki na ubezpieczenie prześle do 20 kwietnia.
Pozostali płatnicy samodzielnie (zgodnie z ich PKD) ustalają stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, która jest zróżnicowana w zależności od stopnia ryzyka.