Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Devire: Dla 67% Polaków pochodzenie kapitału pracodawcy nie ma znaczenia

0
Podziel się:

Co ósmy Polak chciałby pracować w organizacji z polskim kapitałem (12% respondentów), wynika z badania przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną i outsourcingową Devire. Wciąż firmy z zagranicznym rodowodem są atrakcyjne dla 21% uczestników badania, jednak dla większości z nich (67% wskazań) pochodzenia kapitału nie odgrywa większej roli.

Devire: Dla 67% Polaków pochodzenie kapitału pracodawcy nie ma znaczenia

"Uczestnicy badania Devire zostali poproszeni o wskazanie pochodzenia kapitału, który byłby dla nich najbardziej atrakcyjny. Aż 37% ankietowanych zadeklarowało, że amerykańskie organizacje to firmy, z którymi najchętniej podjęliby współpracę. Może to świadczyć o wciąż żyjącej wizji 'amerykańskiego snu', w którym światowe korporacje zapewniają warunki nieporównywalne do innych graczy na rynku pracy. Wysoką pozycję Stanów Zjednoczonych jako wymarzonego pracodawcy może podtrzymywać rosnąca liczba miejsc pracy - amerykańskie firmy należą do ścisłej czołówki zagranicznych inwestorów w Polsce" - czytamy w komunikacie.

"Według Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce firmy ze Stanów Zjednoczonych zatrudniają obecnie 220 tys. pracowników. Z raportu KPMG 'Inwestycje amerykańskie w Polsce' dowiadujemy się, że całkowita kwota wynagrodzeń wypłaconych przez amerykańskie przedsiębiorstwa w I kwartale 2018 roku wyniosła blisko 19,5 mld zł (5 mld USD). To oznacza, że pracownicy zarabiali średnio około 7,8 tys. zł miesięcznie. Najbardziej zainteresowani współpracą z amerykańskim pracodawcą są młodzi, z niewielkim stażem pracy (0 do 5 lat) - aż 53% respondentów z tej grupy wybrałoby amerykańską firmę. Blisko połowa respondentów ze stażem pracy w przedziale 6-10 lat (43% osób z tej grupy) chciałaby pracować w firmach zza Atlantyku. Zdecydowanie mniejsze zainteresowanie wykazują pracownicy ze stażem 11-20 lat (36% respondentów) oraz powyżej 21 lat (24% wskazań)" - czytamy dalej.

Drugim wyborem kandydatów są Niemcy - 20% wskazań. Następnie ex aequo Wielka Brytania i Szwajcaria - po 8% wskazań.

Choć dotychczas zagraniczne firmy w dużej mierze kształtowały rozwój polskich przedsiębiorstw, wyznaczając trendy i pokazując dobre (ale też złe) praktyki, to jak potwierdza badanie - dziś różnice zaczynają się zacierać. Okryty złą sławą polski przedsiębiorca przestaje być ostateczną opcją dla kandydatów - 12% respondentów badania wskazało, że najbardziej chciałoby pracować w polskiej organizacji, wskazano także.

"To bardzo dobry sygnał, że dla relatywnie dużego grona osób praca w firmie z polskim kapitałem nie jest powodem do wstydu. Świadczy to o drodze, jaką przeszliśmy jako przedsiębiorcy. Warto spojrzeć na przykłady polskich firm nowego pokolenia, takich jak: Booksy, LiveChat czy CD Projekt Red, które są globalnymi liderami w swoich branżach i inspirują kolejnych polskich przedsiębiorców do działania. Sam jestem przykładem przejścia drogi od zarządzania polskim oddziałem międzynarodowej korporacji do prowadzenia rodzimej firmy, jaką jest Devire. Na rynku jest wielu świetnych menedżerów z solidnym doświadczeniem w budowaniu firm zachodniego pochodzenia, którzy mogliby z powodzeniem rozwijać polskie przedsiębiorstwa - innowacyjne i czerpiące z najlepszych międzynarodowych praktyk" - powiedział dyrektor zarządzający Devire Michał Młynarczyk, cytowany w komunikacie.

Polskie firmy są w lepszej kondycji finansowej i systematycznie zwiększają swoje przychody. Według cytowanym w materiale danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), nieprzerwanie od 2014 roku rośnie liczba pracujących w polskich przedsiębiorstwach (wzrost o 7,8%). Na koniec 2017 roku pracowało tu blisko 9,9 mln osób. Są również coraz lepiej zarządzane, innowacyjne i rozwijają się także poza granicami kraju stają się pożądanym miejscem pracy. Potencjał ten dostrzegają przede wszystkim osoby młode w wieku 18-25 lat (pokolenie Z). 20% z nich deklaruje, że wybrałoby firmę z polskim kapitałem. Do takiej współpracy entuzjastycznie podchodzą również Millenialsi - 13% z nich zdecydowałoby się na rodzimą organizację. Z kolei starsze pokolenia nadal pesymistycznie postrzegają polskie firmy - 6% przedstawicieli pokolenia Baby Boomers chciałoby pracować w polskiej firmie, podano także.

Dla 67% respondentów badania pochodzenie kapitału nie ma znaczenia. Powodem jest reorientacja kandydata na realizację własnych celów, takich jak rozwój zawodowy czy wynagrodzenie. Pracownicy są świadomi, że pochodzenie kapitału nie gwarantuje lub nie blokuje nikogo przed realizacja tych celów, podkreślono.

Badanie zostało zrealizowane wśród specjalistów i managerów oraz liderów organizacji. Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI we wrześniu 2019 roku. Odpowiedzi udzieliło 1517 respondentów: 46% z nich stanowili specjaliści, 29% to managerowie, 10% przedstawiciele kadry kierowniczej, 9% to osoby na stanowiskach asystenckich, a pozostałe 6% - studenci i wolni strzelcy.

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)