Za pośrednictwem terminali zainstalowanych w ramach tej inicjatywy zrealizowano już ponad 106 mln transakcji za łączną kwotę ponad 5,5 mld zł. Wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także podmioty administracji publicznej, podano.
"Ponad 80% terminali zainstalowanych od początku 2018 r. w Polsce pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa. Dlatego ogromnie się cieszę, że działalność fundacji pozwoliła radykalnie przyspieszyć rozwój płatności bezgotówkowych w kraju - zwłaszcza w mniejszych ośrodkach oraz w segmencie małych i mikropodmiotów. W wielu miejscach jest to wręcz zmiana cywilizacyjna wprowadzająca lokalną gospodarkę na nowe tory i przyczyniająca się do przyspieszenia rozwoju całego regionu" - podkreślił prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek, cytowany w komunikacie.
Terminale instalowane w ramach Programu działają już w 12 000 miejscowości na terenie całej Polski. Prawie połowa terminali jest używana przez przedsiębiorców z województwa mazowieckiego, śląskiego, wielkopolskiego i małopolskiego. Pierwszą piątkę zamyka województwo dolnośląskie. Największym nasyceniem terminalami z Programu Polska Bezgotówkowa cieszą się województwa: pomorskie, dolnośląskie, mazowieckie i opolskie, w których przypada od 5,5 do 6 terminali na 1 000 mieszkańców, wskazano również.
"Przez ostatnie 20 miesięcy wspieraliśmy rozbudowę infrastruktury niezbędnej do akceptacji płatności bezgotówkowych. To jest nasz wspólny sukces, który jest podparty ogromnym wysiłkiem wszystkich interesariuszy Programu Polska Bezgotówkowa. Nasze działania pomogły usunąć wiele białych plam, unowocześniając polską gospodarkę. Już ponad 20% spośród terminali płatniczych funkcjonujących na polskim rynku zostało zainstalowanych w ramach Polski Bezgotówkowej - to istotne potwierdzenie wagi naszych działań" - powiedział wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Zbigniew Wiśniewski.
Przedsiębiorcy, którzy przystąpili do Programu Polska Bezgotówkowa, reprezentują blisko 300 rodzajów działalności gospodarczej. Na terminal w ramach Programu najczęściej decydują się właściciele mniejszych sklepów i punktów usługowo-handlowych, którzy dotychczas przyjmowali wyłącznie płatności gotówkowe. Presja klientów oraz chęć sprostania ich oczekiwaniom i potrzebom należą do najczęściej wymienianych przyczyn instalacji terminala umożliwiającego obsługę płatności bezgotówkowych, podano także.
"Wśród głównych korzyści wynikających z posiadania terminala płatniczego przedsiębiorcy wymieniają przede wszystkim szybkość i wygodę realizowania transakcji oraz bezpieczeństwo i możliwość regularnego, a zarazem całościowego przeglądu przepływów finansowych firmy. Przy podjęciu decyzji ważne są również rekomendacje innych przedsiębiorców. Ponad 95% przedsiębiorców, którzy przystąpili do Programu, poleciłoby posiadanie terminala innym przedsiębiorcom" - podsumował wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Paweł Widawski.
Do Programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się mikro-, małe i średnie podmioty, które chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowały płatności bezgotówkowych. Od 1 września 2018 roku Program Polska Bezgotówkowa został rozszerzony o urzędy i inne instytucje sektora publicznego oraz o inne podmioty przyjmujące płatności, a niebędące przedsiębiorcami. Tym samym obejmuje on swoim działaniem także takie instytucje, jak urzędy gminne, sądy, uczelnie wyższe, instytucje kultury, sztuki i sportu, parki narodowe oraz szpitale i przychodnie, przedsiębiorstwa komunalne, a także fundacje czy stowarzyszenia.