Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Shell uruchomi pierwszą stację LNG w Polsce. Jest ustalona data

Shell jest bliski rozpoczęcia budowy pierwszej stacji LNG dla samochodów ciężarowych. "W transporcie ciężkim to na obecną chwilę jedyna realna alternatywa dla diesla" - sugerują przedstawiciele firmy.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Wikimedia Commons CC BY-SA)
Shell rozszerza zakres działalności w naszym kraju. (Fot: Stacon TiS Duszak Sp. J)

- Mamy już pozwolenie na budowę pierwszej polskiej stacji LNG. Zakładamy, że na jesieni będzie ona gotowa, pod warunkiem otrzymania wszystkich pozwoleń - zapowiada Marcin Płocharski z Shell Polska.

Docelowo Shell chciałby wybudować w Polsce 8 stacji LNG (z ciekłym gazem ziemnym) dla samochodów ciężarowych. Koncern już dziś dysponuje 7 stacjami w Holandii, 3 w Belgii i 1 w Niemczech.

Jeżdżenie na gaz jeszcze tańsze. Akcyza w dół

- W ramach inicjatywy BioLNG budujemy europejski korytarz tankowania LNG i planujemy zwiększenie akceptacji naszych kart, poprzez budowę 39 stacji tankowania oraz zakładu produkcji bio-LNG w Holandii. Detaliczne stacje LNG wejdą w skład ogólnoeuropejskiej sieci i powstaną w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii, Polsce oraz Hiszpanii - wskazuje Płocharski.

Precyzuje, że obiekty te będą rozmieszczone co około 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowej od Hiszpanii po Polskę. Według niego, wykorzystanie LNG w transporcie ciężkim to na obecną chwilę jedyna realna alternatywa dla diesla.

- Transport przyszłości to bez wątpienia rozwiązania ekologiczne. LNG spełnia te wymagania, bo jest paliwem czystszym od oleju napędowego, cichszym oraz prawie nie emituje cząstek stałych. Dodatkowo jest tańszy od diesla i jest paliwem łatwo dostępnym, dzięki gęstej sieci europejskich terminali gazowych i trzem producentom, którzy już mają w ofercie samochody ciężarowe napędzane LNG - przekonuje przedstawiciel Shell.

Jak podkreśla, w przypadku energii elektrycznej trzebaby czekać co najmniej kilka lat na rozwój technologii. Zwyczajnie nie ma na to tyle czasu.

Koszt zakupu samochodu ciężarowego na LNG to około 120 tys. euro. To oczywiście znacznie więcej niż analogicznego pojazdu napędzanego dieslem (70-80 tys. euro). Jednak jak podkreślają eksperci, LNG jest paliwem znacznie wydajniejszym. 1 litr oleju napędowego to około 0,72 kg LNG, przy czym ciężarówka zasilana LNG spala przeciętnie 20-24 kg na 100 km, w porównaniu do 27-28 litrów diesla.

Holendersko-brytyjski koncern Shell to największa firma paliwowa na świecie. W Polsce jest czwartym pod względem wielkości operatorem stacji paliw. Ma koniec 2018 roku firma zarządzała siecią 419 stacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: handel detaliczny, giełda, wiadomości, giełda na żywo, lng, shell, paliwa
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
06-07-2019

XuuLNG można zatankować we Wrocławiu już od dawna;)

01-08-2019

BliskiStacja powstaje w Bielanach Wrocławskich przy Amazonach

06-07-2019

Kierowca tiraProszę nie pisać nieprawdy, kłamstwa, bzdury itd.

Rozwiń komentarze (3)