Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|
aktualizacja

Barometr Nastrojów Konsumenckich w dół. Jesteśmy mniej chętni na zakupy

2
Podziel się:

Większość konsumentów negatywnie postrzega swoją sytuację i kondycję gospodarki. Obrazujący to barometr, wyliczany przez Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk, odnotował spadek we wrześniu. Jest na sporym minusie.

Barometr Nastrojów Konsumenckich w dół. Jesteśmy mniej chętni na zakupy
Nastroje konsumentów w dobie koronawirusa nie są najlepsze. (money.pl, Rafał Parczewski)

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski spadł o 3,4 pkt. proc. we wrześniu i wyniósł -14,5 pkt. - podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.

Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Istotnie spadły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego - spadek o 6,6 pkt., z poziomu -7,5 do -14,1. Z nieco większym optymizmem patrzymy przed siebie, bo oceny przyszłej sytuacji finansowej były lepsze niż poprzednio i wskaźnik zaliczył wzrost o 3,1 pkt., z poziomu -8,3 do -5,2.

Zobacz także: UOKiK kara banki. "Będziemy wspierać klientów"

Istotnie spadła nasza skłonność do zakupów. W sierpniu obrazujący to wskaźnik był na minimalnym plusie (0,8 pkt.). We wrześniu spadł o 7,7 pkt. do prawie -7 pkt.

Patrząc szerzej spadły też oceny Polaków dot. przyszłej sytuacji gospodarczej kraju - z poziomu -29,1 do -31,8 pkt.

Instytut podkreślił, że wrzesień był drugim miesiącem z rzędu, w którym wyraźnie pogarszały się nastroje konsumenckie.

"Choć obecna dynamika spadku nie jest równa dynamice wzrostowej obserwowanej podczas odbudowywania się głównego wskaźnika nastrojów konsumenckich w okresie od maja do lipca, to wyraźnie widać odwracanie się trendu" - czytamy dalej.

Wydaje się też, że w najbliższej perspektywie dalsze schładzanie nastrojów będzie nieuniknione.

"Powoli poznajemy konsekwencje wzmożonego ruchu turystycznego, powrotów z wakacji, otwarcia szkół i większości sektorów gospodarki. Tak długo, jak sytuacja epidemiczna, a za nią gospodarcza, zarówno ta w Polsce, jak i na świecie, ulega pogorszeniu, tak długo będziemy obserwować dalsze spadki klimatu konsumenckiego" - wskazują autorzy badania.

- Rosnąca fala infekcji wirusem COVID-19 pogłębia niepokój, a powrót do szkół i przedszkoli, który wiąże się z dodatkowymi wydatkami w gospodarstwach z dziećmi, dodatkowo przekłada się na negatywną ocenę obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa i tłumaczy spadek indeksu - komentuje sytuację prezes i dyrektor zarządzająca GfK Agnieszka Sora.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(2)
dj_
3 lata temu
Trudno robić zakupy skoro sklepy są zamknięte.
Tomek
3 lata temu
Chyba nikt nie jest zdziwiony . Rządu PiS nie wróżką nic dobrego Polsce i Polakom. Pozdrawiam