Biznes zrównoważony– o tym, jak budować mądrze i świadomie
Jak zbudować firmę, która przetrwa 360 lat? I jak dziś pogodzić przemysł ciężki z odpowiedzialnością klimatyczną? Henryk Kwapisz, dyrektor ds. relacji instytucjonalnych Saint-Gobain w Polsce, w rozmowie z Adamem Jaczewskim z money.pl zdradza, że kluczem do sukcesu są nie tylko stulecia permanentnej innowacji ale przede wszystkim konkretne działania a nie deklaracje.
– Nie chcemy promować się jako firma wiarygodna, chcemy to udowadniać. Faktami, nie hasłami – mówi Henryk Kwapisz, podkreślając, że orientacja na zrównoważony rozwój to w ich przypadku nie slogan marketingowy, lecz mierzalne wskaźniki: minimalizacja śladu węglowego wyrobów, zmniejszenie zużycia wody w cyklach produkcyjnych czy rosnący udział surowców z recyklingu. W rozmowie pojawia się wiele twardych danych. Przykład? Fabryka płyt gipsowo-kartonowych Saint-Gobain w Polsce w ciągu dwóch dekad obniżyła zużycie wody o 25%, a Huty szkła z selektywnej rozbiórki budynków odzyskują stłuczkę szklaną , która ponownie trafia do produkcji ( nawet do 64% udziału ), obniżając istotnie zużycie energii.
Firma ma ambitny cel globalny – neutralność klimatyczna do 2050 roku. Ale żeby tego dokonać w Polsce, potrzebna jest też skuteczność rządzących , na przykład poprzez inwestycje w sektorze energetycznym. Świadome i odpowiedzialne działania ustawodawcy, który powinien jasno określić kierunek zmian i wspierać zrównoważony rozwój. – Nie jesteśmy samotną wyspą. Sami nie przekształcimy sieci energetycznej – mówi otwarcie i apeluje o spójną, konsekwentną legislację.
Wątek unijnych zamówień publicznych pokazuje jeszcze jeden wymiar odpowiedzialności – gospodarczą suwerenność. – Dziś z unijnych pieniędzy finansujemy rozwój firm spoza UE. Należy postawić pytanie czy to nie powinno się zmienić – mówi gość money.pl, wskazując na precedensowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE jako możliwy punkt zwrotny.
Jeśli interesuje cię, jak wygląda transformacja ograniczająca negatywny wpływ na środowisko "od środka", i jak zrównoważony rozwój przekłada się na konkretne działania a nie tylko PR – tej rozmowy nie możesz przegapić.