Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
AZI
|
aktualizacja

Budowa CPK zagrożona? Rzecznik spółki: to fake news wyssany z palca

391
Podziel się:

Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania. Do takich informacji dotarł wprost.pl. Serwis podał, że decyzję miał osobiście podjąć Jarosław Kaczyński. Powodem mają być szeroko zakrojone cięcia w finansach. - To informacja wyssana z palca - komentuje w rozmowie z money.pl Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. Informację zdementowali również rzecznik rządu i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Budowa CPK zagrożona? Rzecznik spółki: to fake news wyssany z palca
Wprost.pl poinformował, że decyzję o wstrzymaniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podjął prezes PiS (Licencjodawca, Wojciech Olkusnik)

Wprost.pl poinformował, że decyzję o wstrzymaniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podjął prezes PiS. Szef rządzącej partii miał zdecydować, że wszystkie resorty, oprócz Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, powinny teraz pilnie szukać oszczędności. Rezultatem cięć ma być wstrzymanie wszystkich strategicznych przedsięwzięć, w tym m.in. budowy CPK.

Przedstawiciele spółki CPK poproszeni o skomentowanie tych informacji nie kryją oburzenia.

Najkrótsza odpowiedź jest taka, że jest to informacja wyssana z palca. Ten sensacyjny fake news jest sformułowany na podstawie anonimowego źródła, tym bardziej trudno się do niego odnieść na poważnie - komentuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Podobnie zareagował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.

"Naprawdę, aż żal patrzeć jak oczywisty fake news z anonimowego źródła o rzekomym odstąpieniu od budowy CPK jest dziś powielany. To marzenie tych, którzy nie chcą silnej, nowoczesnej, podmiotowej i bogatej Polski. Wasze niedoczekanie" - napisał na Twitterze.

Konrad Majszyk dodaje, że przedstawiciele spółki wolą koncentrować się, na wykonaniu zadania, do którego zostali powołani, nie chcą zaś komentować plotek.

- Wiem, że wielu życzy nam źle i chce, aby projekt CPK został schowany na dno szuflady. Nie mam jednak dla tych osób dobrych wiadomości - mówi rzecznik spółki.

Zaznacza również, że teza związana z tym, że rezygnacja z budowy CPK przyniesie gigantyczne oszczędności budżetowe, jest z gruntu fałszywa. Powód?

Osoba, która lansuje taką tezę, nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak ten projekt jest finansowany. W pierwszym etapie głównym źródłem środków na inwestycję są skarbowe papiery wartościowe, co oznacza, że wydatki te nie obciążają aktualnego budżetu państwa - informuje.

Konrad Majszyk przypomina także, że inwestycje kolejowe w ramach CPK będą współfinansowane przez UE (np. fragment połączenia Warszawa-Łódź-Sieradz-Poznań i tunel w Łodzi).

- W części lotniskowej zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków. Pozostałe 40 proc., chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących mniejszościowy pakiet udziałów w spółce lotniskowej, a zainteresowanie rolą partnera finansowego jest naprawdę duże - wyjaśnia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ostro o Morawieckim. "Największy kłamca, jakiego w życiu spotkałem"

W czasach kryzysu takie inwestycje są stymulatorem gospodarki

Konrad Majszyk twierdzi także, że rezygnacja z projektu CPK przyniosłaby więcej szkód niż pożytku. Powód? - W czasach kryzysu rozbudowane inwestycje są stymulatorem gospodarki – i po taki mechanizm sięga się w wielu miejscach na świecie. Według wyliczeń firmy doradczej Kearney, dzięki zrealizowaniu całego Programu CPK do 2040 roku powstanie prawie 300 tys. nowych miejsc pracy, a ta inwestycja będzie znaczącym bodźcem dla PKB -  komentuje.

Przytacza także kolejne argumenty za budową CPK. - Dziś mamy wariant inwestorski lotniska wraz z węzłem kolejowym. Jesteśmy także w trakcie wyboru i podpisywania umów z wykonawcami czterech wielkich projektów, dla nowego lotniska dworca kolejowego, węzła przesiadkowego, dróg startowych i kołowania, wieży kontroli lotów, terminali cargo - wylicza.

Dodatkowo pod koniec października spółka CPK zawarła umowę wartą 327 mln zł z generalnym projektantem inżynierii lądowej (Master Civil Engineer - MCE).

- Zamykanie projektu zaledwie kilka dni później byłoby co najmniej zaskakujące -  twierdzi rzecznik spółki.

Dodatkowo informuje, że obecnie rozpatrywany jest także przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wniosek o decyzję środowiskową dla budowy Portu Solidarność. - Mamy już projekt budowlany i ogłosiliśmy pierwszy przetarg budowlany dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Studia wykonalności (tzw. STEŚ) są opracowywane już dla 1,3 tys. km z 2 tys. km planowanych "szprych" -  informuje rzecznik.

Dodaje także, że niedawno złożony został również wniosek o decyzję środowiskową i wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka KDP Warszawa-Łódź. Ponadto terenie przyszłego lotniska trwa w tej chwili Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), który obejmuje już obszar 1350 ha i poprzedza obowiązkowy etap wywłaszczeń za odszkodowaniem, który rusza po wydaniu decyzji lokalizacyjnej.

Warto w tym kontekście przypomnieć, że w ubiegłym roku spółka CPK opublikowała roczne sprawozdanie finansowe. Wynikało z niego, że skumulowane straty od momentu jej powstania w 2018 r. sięgnęły 243 mln zł brutto. Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, napisał wówczas na Twitterze o "manipulacji opozycji" i podkreślił, że te straty w rozumieniu księgowym są tak naprawdę "kosztami przygotowania i realizacji inwestycji".

Rzecznik rządu: przygotowujemy pakiet możliwych cięć wydatków

Tymczasem rzecznik rządu Piotr Müller na antenie Polsat News przyznał, że rząd rzeczywiście przygotowuje plan możliwych cięć w wydatkach, co wynika przede wszystkim ze zwiększonych nakładów na uzbrojenie.

- Nie ukrywam, że faktycznie przygotowujemy teraz pakiet, w ramach rządu, możliwych cięć inwestycyjnych, czy innych wydatków, które moglibyśmy poczynić, ale wynika to przede wszystkim z tego, że musimy kierować wydatki na uzbrojenie Polski. Uważamy, że jest to kwestia żywotnego interesu naszego kraju, żeby zabezpieczyć się pod kątem zbrojeń, bo Rosja w każdej chwili, za rok za dwa, może nas zaatakować i byłoby ogromnym grzechem naszego rządu, gdybyśmy w tym czasie nie poczynili niezbędnych przygotowań - powiedział Müller.

Zapytany czy poszczególni ministrowie będą zobowiązani do przygotowania pakietu cięć w swoich resortach, powiedział, że "już w tej chwili przygotowujemy to w ramach rządu".

Pytany, w jakich obszarach można się spodziewać cięć, Müller stwierdził, że będą one dotyczyły inwestycji, które nie mają wysokiego priorytetu, czy mają charakter pomocniczy. Dodał, że taki plan powinien zostać zaprezentowany w ciągu dwóch tygodni.

Müller poinformował też, że rząd nie rezygnuje z inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.

- Z tej inwestycji się nie wycofujemy. Uważamy ją za jedną ze strategicznych inwestycji pod kątem rozwoju Polski, pod kątem transportowym. Wiem, że niektórzy politycy, na przykład z Platformy Obywatelskiej, mówili, że po co nam CPK skoro mamy lotnisko w Berlinie. Ale jak komuś wystarcza lotnisko w Berlinie z Platformy, to niech wyjedzie do Niemiec. My w Polsce chcemy mieć duży hub transportowy, który pozwoli rozwijać się naszemu krajowi - stwierdził rzecznik.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(391)
Tylko pytam.
rok temu
Ile miesięcznie kosztuje doglądanie owej łączki ? Czy ukarano już pobliskie kozy, które darmo się pasą podskubując trawkę za podatnicze pieniążki ?
wqRW
rok temu
Czyli ci co mieli się nakraść już mają pełne kieszenie? tak szybko? a następne pokolenia pisowców?
Pan Bouc
rok temu
Zobaczymy czy to CPK o ile w ogóle powstanie będzie w czymkolwiek przypominać to z wizualizacji. He he
cvbn
rok temu
nie żartujcie, mój krewniak ciężko pracujący w cpk odchodzi na emeryturę , zaklepałem sobie po nim etat, wpłaciłem tzw wpisowe, i co ja teraz zrobię , miałem odgarynać śnieg z pasa startowego
Dementi
rok temu
Dobra nowina. Cała Polska Klaszcze.
...
Następna strona