Budowa CPK zagrożona? Rzecznik spółki: to fake news wyssany z palca

Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania. Do takich informacji dotarł wprost.pl. Serwis podał, że decyzję miał osobiście podjąć Jarosław Kaczyński. Powodem mają być szeroko zakrojone cięcia w finansach. - To informacja wyssana z palca - komentuje w rozmowie z money.pl Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. Informację zdementowali również rzecznik rządu i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Konferencja prasowa dot. po??czenia PPL z CPK
Fot. Wojciech Olkusnik/East News, Warszawa, 05.10.2022. Konferencja prasowa dotyczaca polaczenia spolki Polskie Porty Lotnicze z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
N/z: Stanislaw Wojtera, Marcin Horala, Mikolaj Wild
Wojciech OlkusnikWprost.pl poinformował, że decyzję o wstrzymaniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podjął prezes PiS
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Wojciech Olkusnik

Wprost.pl poinformował, że decyzję o wstrzymaniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podjął prezes PiS. Szef rządzącej partii miał zdecydować, że wszystkie resorty, oprócz Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, powinny teraz pilnie szukać oszczędności. Rezultatem cięć ma być wstrzymanie wszystkich strategicznych przedsięwzięć, w tym m.in. budowy CPK.

Przedstawiciele spółki CPK poproszeni o skomentowanie tych informacji nie kryją oburzenia.

Najkrótsza odpowiedź jest taka, że jest to informacja wyssana z palca. Ten sensacyjny fake news jest sformułowany na podstawie anonimowego źródła, tym bardziej trudno się do niego odnieść na poważnie - komentuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Podobnie zareagował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.

"Naprawdę, aż żal patrzeć jak oczywisty fake news z anonimowego źródła o rzekomym odstąpieniu od budowy CPK jest dziś powielany. To marzenie tych, którzy nie chcą silnej, nowoczesnej, podmiotowej i bogatej Polski. Wasze niedoczekanie" - napisał na Twitterze.

Konrad Majszyk dodaje, że przedstawiciele spółki wolą koncentrować się, na wykonaniu zadania, do którego zostali powołani, nie chcą zaś komentować plotek.

- Wiem, że wielu życzy nam źle i chce, aby projekt CPK został schowany na dno szuflady. Nie mam jednak dla tych osób dobrych wiadomości - mówi rzecznik spółki.

Zaznacza również, że teza związana z tym, że rezygnacja z budowy CPK przyniesie gigantyczne oszczędności budżetowe, jest z gruntu fałszywa. Powód?

Osoba, która lansuje taką tezę, nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak ten projekt jest finansowany. W pierwszym etapie głównym źródłem środków na inwestycję są skarbowe papiery wartościowe, co oznacza, że wydatki te nie obciążają aktualnego budżetu państwa - informuje.

Konrad Majszyk przypomina także, że inwestycje kolejowe w ramach CPK będą współfinansowane przez UE (np. fragment połączenia Warszawa-Łódź-Sieradz-Poznań i tunel w Łodzi).

- W części lotniskowej zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków. Pozostałe 40 proc., chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących mniejszościowy pakiet udziałów w spółce lotniskowej, a zainteresowanie rolą partnera finansowego jest naprawdę duże - wyjaśnia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ostro o Morawieckim. "Największy kłamca, jakiego w życiu spotkałem"

W czasach kryzysu takie inwestycje są stymulatorem gospodarki

Konrad Majszyk twierdzi także, że rezygnacja z projektu CPK przyniosłaby więcej szkód niż pożytku. Powód? - W czasach kryzysu rozbudowane inwestycje są stymulatorem gospodarki – i po taki mechanizm sięga się w wielu miejscach na świecie. Według wyliczeń firmy doradczej Kearney, dzięki zrealizowaniu całego Programu CPK do 2040 roku powstanie prawie 300 tys. nowych miejsc pracy, a ta inwestycja będzie znaczącym bodźcem dla PKB -  komentuje.

Przytacza także kolejne argumenty za budową CPK. - Dziś mamy wariant inwestorski lotniska wraz z węzłem kolejowym. Jesteśmy także w trakcie wyboru i podpisywania umów z wykonawcami czterech wielkich projektów, dla nowego lotniska dworca kolejowego, węzła przesiadkowego, dróg startowych i kołowania, wieży kontroli lotów, terminali cargo - wylicza.

Dodatkowo pod koniec października spółka CPK zawarła umowę wartą 327 mln zł z generalnym projektantem inżynierii lądowej (Master Civil Engineer - MCE).

- Zamykanie projektu zaledwie kilka dni później byłoby co najmniej zaskakujące -  twierdzi rzecznik spółki.

Dodatkowo informuje, że obecnie rozpatrywany jest także przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wniosek o decyzję środowiskową dla budowy Portu Solidarność. - Mamy już projekt budowlany i ogłosiliśmy pierwszy przetarg budowlany dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Studia wykonalności (tzw. STEŚ) są opracowywane już dla 1,3 tys. km z 2 tys. km planowanych "szprych" -  informuje rzecznik.

Dodaje także, że niedawno złożony został również wniosek o decyzję środowiskową i wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka KDP Warszawa-Łódź. Ponadto terenie przyszłego lotniska trwa w tej chwili Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), który obejmuje już obszar 1350 ha i poprzedza obowiązkowy etap wywłaszczeń za odszkodowaniem, który rusza po wydaniu decyzji lokalizacyjnej.

Warto w tym kontekście przypomnieć, że w ubiegłym roku spółka CPK opublikowała roczne sprawozdanie finansowe. Wynikało z niego, że skumulowane straty od momentu jej powstania w 2018 r. sięgnęły 243 mln zł brutto. Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, napisał wówczas na Twitterze o "manipulacji opozycji" i podkreślił, że te straty w rozumieniu księgowym są tak naprawdę "kosztami przygotowania i realizacji inwestycji".

Rzecznik rządu: przygotowujemy pakiet możliwych cięć wydatków

Tymczasem rzecznik rządu Piotr Müller na antenie Polsat News przyznał, że rząd rzeczywiście przygotowuje plan możliwych cięć w wydatkach, co wynika przede wszystkim ze zwiększonych nakładów na uzbrojenie.

- Nie ukrywam, że faktycznie przygotowujemy teraz pakiet, w ramach rządu, możliwych cięć inwestycyjnych, czy innych wydatków, które moglibyśmy poczynić, ale wynika to przede wszystkim z tego, że musimy kierować wydatki na uzbrojenie Polski. Uważamy, że jest to kwestia żywotnego interesu naszego kraju, żeby zabezpieczyć się pod kątem zbrojeń, bo Rosja w każdej chwili, za rok za dwa, może nas zaatakować i byłoby ogromnym grzechem naszego rządu, gdybyśmy w tym czasie nie poczynili niezbędnych przygotowań - powiedział Müller.

Zapytany czy poszczególni ministrowie będą zobowiązani do przygotowania pakietu cięć w swoich resortach, powiedział, że "już w tej chwili przygotowujemy to w ramach rządu".

Pytany, w jakich obszarach można się spodziewać cięć, Müller stwierdził, że będą one dotyczyły inwestycji, które nie mają wysokiego priorytetu, czy mają charakter pomocniczy. Dodał, że taki plan powinien zostać zaprezentowany w ciągu dwóch tygodni.

Müller poinformował też, że rząd nie rezygnuje z inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.

- Z tej inwestycji się nie wycofujemy. Uważamy ją za jedną ze strategicznych inwestycji pod kątem rozwoju Polski, pod kątem transportowym. Wiem, że niektórzy politycy, na przykład z Platformy Obywatelskiej, mówili, że po co nam CPK skoro mamy lotnisko w Berlinie. Ale jak komuś wystarcza lotnisko w Berlinie z Platformy, to niech wyjedzie do Niemiec. My w Polsce chcemy mieć duży hub transportowy, który pozwoli rozwijać się naszemu krajowi - stwierdził rzecznik.

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów