5 minut. Chińczycy pokazali technologię, która ma być rewolucją
Chiński CATL, największy dostawca baterii do pojazdów elektrycznych na świecie, chwali się nową rewolucyjną technologią. Ma dawać 520 km zasięgu po zaledwie pięciu minutach ładowania auta. To osiągnięcie przewyższa niedawno zaprezentowane rozwiązanie przez - również chiński - BYD.
CATL (Contemporary Amperex Technology Company Ltd.) zaprezentował w poniedziałek zestaw nowych technologii, wśród których znalazła się bateria drugiej generacji Shenxing. Według informacji opublikowanych przez firmę nowa bateria ma umożliwiać osiągnięcie 520 km zasięgu po zaledwie pięciu minutach ładowania, co oznacza niewiele więcej czasu niż tankowanie pojazdu spalinowego.
To osiągnięcie wydaje się przewyższać możliwości technologii zaprezentowanej w ubiegłym miesiącu przez chińskiego giganta BYD, rywala Tesli. BYD pochwaliła się wtedy systemem ładowania, który miał zapewniać około 400 km zasięgu po ładowaniu elektryka przez 5 minut.
Niektórzy analitycy wyrazili sceptycyzm wobec zapewnień BYD. Wskazywali na potencjalne przeszkody techniczne i wysokie koszty. Jednak jeśli technologia ta okaże się niezawodna i będzie mogła być stosowana na szerszą skalę, mogłaby pomóc branży pojazdów elektrycznych złagodzić obawy konsumentów dotyczące zasięgu i wygody użytkowania takich aut.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Impact'25 - Błażej Szczecki, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao S.A. nadzorujący Pion Bankowości Detlaicznej i Prywatnej
Przewaga nad zachodnimi konkurentami
Jeśli doniesienia się potwierdzą, będzie to oznaczać, że chiński CATL wyprzedzi zachodnich rywali w kategorii szybkości ładowania elektrycznych aut. Najnowsze superładowarki Tesli mogą dodać do 270 kilometrów zasięgu w 15 minut, podczas gdy Mercedes-Benz Group niedawno poinformował, że jedna z jego baterii może dać zasięg do 325 kilometrów po 10 minutach ładowania.
Jak twierdzi CATL, Shenxing jest również pierwszą na świecie baterią litowo-żelazowo-fosforanową o zasięgu 800 km, która umożliwia ładowanie auta w o niskiej temperaturze -10°C do niespotykanych dotychczas poziomów.
W poniedziałek CATL zaprezentował również nowe baterie z serii Naxtra, które według firmy mają być "pierwszymi masowo produkowanymi bateriami sodowo-jonowymi na świecie", zmniejszającymi zależność branży pojazdów elektrycznych od litu.
Chińczycy przekonują, że baterie sodowo-jonowe mogą pomóc zmniejszyć koszty konserwacji i są zdolne do pracy w ekstremalnych temperaturach od -40°C do +70°C. Jedna z baterii Naxtra została specjalnie zaprojektowana dla ciężarówek. Ma oferować ponad osiem lat żywotności przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów cyklu życia i zwiększeniu wydajności w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Akcje CATL notowane na giełdzie w Shenzhen wzrosły we wtorek o około 1 procent.