Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|

Ceny biletów PKP Intercity w górę? Prezes spółki: taryfy nie były zmieniane od 10 lat

29
Podziel się:

Resort infrastruktury oraz zarząd PKP Intercity oswajają pasażerów pociągów dalekobieżnych z myślą o podwyżce cen biletów - pisze "Rynek Kolejowy". Wiceminister Piotr Malepszak mówi: - Nie może jednak być sytuacji, w której przewoźnik dalekobieżny jest tańszy od regionalnego, a tak dzieje się dziś.

Ceny biletów PKP Intercity w górę? Prezes spółki: taryfy nie były zmieniane od 10 lat
Pociąg PKP Intercity (Adobe Stock, Krzysztof Bubel)

W pierwszym kwartale 2025 r. z pociągów PKP Intercity skorzystało 18,4 mln podróżnych. To wzrost rok do roku o 10 proc., a w porównaniu z okresem styczeń-marzec 2023 r. skok o 34 proc. Przewoźnik może się ponadto pochwalić rekordowym zyskiem netto w ubiegłym roku (ok. 250 mln zł).

Na konferencji prasowej, podsumowującej wyniki spółki, padły jednak informacje, które mogą zaniepokoić podróżnych. Wraca bowiem temat podwyżek cen biletów PKP Intercity, które wprowadzono w 2023 r., ale na krótko. W roku wyborów parlamentarnych pomysł szybko zawieszono. Skończyło się na większych dotacjach dla spółki, by pokryć rosnące wówczas koszty energii.

O planowanych podwyżkach biletów PKP Intercity wprost nie powiedziano. "Rynek Kolejowy" pisze jednak, że prezes przewoźnika oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oswajają podróżnych, iż ceny wzrosną.

Taryfy nie były zmieniane od 10 lat – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Tym razem nie chodzi o ceny prądu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Od zera do miliardów złotych. Zdradza swoją żelazną zasadę

Podwyżki w PKP Intercity pomocą dla przewoźników regionalnych

Prezes spółki oraz wiceminister zwrócili uwagę, że na odcinkach do 100 km PKP Intercity jest "znacznie tańsze" od dotowanych przez samorządy przewoźników regionalnych, przez co te trasą podróżnych. Resort otrzymał skargi w tej sprawie.

Nie podwyższymy cen biletów drastycznie. To nie jest możliwe. Nie może jednak być sytuacji, w której przewoźnik dalekobieżny jest tańszy od regionalnego, a tak dzieje się dziś – tłumaczy Malepszak cytowany przez "RK".

Czy w takiej sytuacji przewoźnicy samorządowi nie mogliby obniżyć swoich stawek? Malepszak twierdzi, że nie jest to wykonalne bez dużych subwencji z budżetu państwa albo regionalnego.

Jest też inna kwestia — PKP Intercity do 2030 r. planuje wydać ponad 20 mld zł. Głównie na modernizację i odmłodzenie taboru, ale i na inwestycje w zaplecze techniczne do jego utrzymania. Z końcem dekady polski rynek kolejowy zostanie otwarty na konkurentów przewoźnika państwowego, również z zagranicy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(29)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Jarosław F.
4 tyg. temu
Nie może być też tak, że jazda pociągiem dla rodzin 2plus 1, czy 2 plus 2 jest droższa niż jazda samochodem na tym samym odcinku.Pociag nie może być droższy, żeby zachęcić do podróżowania koleją rodziny
Cerka
4 tyg. temu
Jak sobie życzyliście to I tak będzie.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Beezimienna
4 tyg. temu
Gościowi się coś pomyliło..rzadko, ale jednak jeżdżę na pewnej trasie i przez 5 lat bilet podróżami z 52 do 67 zł (2. klasa)
tatus
4 tyg. temu
a może by obniżyć płace w pkp i odprawy
aaa do aaa
4 tyg. temu
od dziesięciu lat to słyszę
...
Następna strona