Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł sponsorowany

Dbanie o zdrowie jest drogie? Obalamy mit! Poznaj Europejski Kodeks Walki z Rakiem

Podziel się:

Świat wciąż pędzi do przodu, a wraz z nim - my. Zmienia się nasz styl życia, sposoby korzystania z technologii, a nawet przyzwyczajenia. Staramy się korzystać i brać pełnymi garściami z rozwiązań, jakie daje nam XXI wiek. Z drugiej strony zachodzącym przemianom towarzyszy wzrost zachorowań na niektóre choroby, w tym na nowotwory. Co możemy zrobić, by zmniejszyć ryzyko zachorowania?

Dbanie o zdrowie jest drogie? Obalamy mit! Poznaj Europejski Kodeks Walki z Rakiem
(materiały partnera)
bFezCvDV

Garść informacji

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nie ma wątpliwości i kwalifikuje nowotwory jako choroby cywilizacyjne, czyli takie, które nasilają się globalnie i są wynikiem zmian stylu życia i stanu środowiska. W Polsce w ciągu 30 lat liczba zachorowań na nowotwory złośliwe wzrosła ponad dwukrotnie i obecnie choroby te są drugą najczęstszą przyczyną zgonów po chorobach układu krążenia, powodując 27% zgonów mężczyzn oraz 24% zgonów kobiet. Liczne badania naukowe dowodzą, że ponad 90% zachorowań na nowotwory złośliwe można przypisać szeroko pojętym czynnikom stylu życia i czynnikom środowiskowym. Należą do nich m.in. palenie tytoniu (aktywne i bierne), nawyki żywieniowe oraz aktywność fizyczna. Dbanie o zdrowie to praca u podstaw. To zmiana swojej codziennej rutyny, często też zmiana stylu życia i odrzucenie nałogów. Jednocześnie taki sposób dbania o siebie nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Każdego z nas stać na zdrowie.

Lepiej zapobiegać

W 1987 roku na zlecenie Komisji Europejskiej opracowano po raz pierwszy Europejski Kodeks Walki z Rakiem. Kodeks był uaktualniany kolejno w 1994 i 2003 roku, w 2014 roku opublikowane zostało czwarte wydanie Kodeksu. W jego skład wchodzą zalecenia dotyczące prewencji nowotworów. To 12 podstawowych zasad, którymi powinniśmy się kierować, planując długie życie.

  1. Nie pal.
  2. Stwórz w domu środowisko wolne od dymu tytoniowego.
  3. Utrzymuj prawidłową masę ciała.
  4. Bądź aktywny fizycznie w codziennym życiu.
  5. Przestrzegaj zaleceń prawidłowego sposobu żywienia.
  6. Jeśli pijesz alkohol, ogranicz jego spożycie.
  7. Unikaj nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
  8. Chroń się przed działaniem substancji rakotwórczych w miejscu pracy.
  9. Dowiedz się, czy w domu jesteś narażony na naturalne promieniowanie spowodowane wysokim stężeniem radonu.
  10. Kobiety powinny pamiętać o tym, że: karmienie piersią zmniejsza u matki ryzyko zachorowania na nowotwory, jeśli możesz, karm swoje dziecko piersią, hormonalna terapia zastępcza zwiększa ryzyko rozwoju niektórych nowotworów – ogranicz jej stosowanie.
  11. Zadbaj o to, aby twoje dzieci poddano szczepieniom ochronnym przeciwko: wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (dotyczy noworodków), wirusowi brodawczaka ludzkiego – HPV (dotyczy dziewcząt).
  12. Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych w celu wczesnego wykrywania: raka jelita grubego (zalecenie dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet), raka piersi (u kobiet), raka szyjki macicy (u kobiet).

Jesteś pracodawcą? Dbasz o zdrowie swoich pracowników? Weź udział w programie PracoDawca Zdrowia. Więcej informacji na stronie: planujedlugiezycie.pl, zakładka PracoDawca Zdrowia.

bFezCvDX

Chcesz wiedzieć więcej, szukasz informacji na temat bezpłatnych badań, wejdź na www.planujedlugiezycie.pl lub zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590. Infolinia jest czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Kampania społeczna "Planuję długie życie" realizowana w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030, finansowana ze środków Ministra Zdrowia.

bFezCvEy
Artykuł sponsorowany
Źródło:
money.pl