Decyzja UOKiK. Bank Pocztowy zwróci klientom pieniądze
Bank Pocztowy oraz Plus Bank rozliczą się z klientami, którzy przed terminem spłacili pożyczki. Dzięki decyzji UOKiK zwrócą im proporcjonalną część wszystkich pobranych opłat, w tym m.in. prowizji. Podobną decyzję w tym roku urząd wydał także wobec Banku Handlowego, który na razie nie dostosował się do niej.
Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK Bank Pocztowy musi także poinformować konsumentów, którzy zawarli umowy pożyczki po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli od 18 grudnia 2011 roku, że w przypadku spłacenia ich przed terminem mogą ubiegać się o zwrot pobranych prowizji wyliczony tzw. metodą liniową.
Bank ma zamieścić takie oświadczenie na swojej stronie internetowej. Dodatkowo do osób, które po 16 maja 2016 roku (data pierwszego stanowiska UOKiK w sprawie art. 49 ukk) spłaciły kredyt wcześniej niż przewidywała umowa, bank wyśle zawiadomienia listem lub e-mailem.
UOKiK zobowiązał także bank do zwrotu części prowizji wyliczonej metodą liniową w terminie do trzech miesięcy od otrzymania wniosku. Nie dotyczy to osób, które odzyskały część prowizji na mocy decyzji prezesa UOKiK z grudnia 2019 roku.
Uwaga na fałszywe strony banków. Ekspert o trikach cyberprzestępców
Bank Pocztowy zobowiązał się także do złożenia oświadczeń o uznaniu roszczeń konsumentów w zakresie zwrotu kosztów kredytu w sprawach, które toczą się przed sądami.
- Konsument, który przed zapisanym w umowie terminem spłaci kredyt konsumencki, ma prawo do odzyskania proporcjonalnej części pobranych opłat, w tym prowizji. Taki zwrot powinien się odbywać metodą liniową, która jest sprawiedliwa i zrozumiała dla konsumenta - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Każdy, kto ma kredyt konsumencki, może go wcześniej spłacić
W trakcie postępowania wyjaśniającego także Plus Bank dostosował się do wytycznych UOKiK. Od 1 stycznia 2021 roku rozlicza metodą liniową koszty wszystkich spłaconych przed terminem kredytów konsumenckich.
W tym roku UOKiK wydał także decyzję wobec Banku Handlowego. Urząd twierdzi jednak, że otrzymuje sygnały o tym, że bank nie wywiązuje się z nałożonego na niego zobowiązania.
- Obecnie weryfikujemy informacje przekazywane przez konsumentów, wezwaliśmy bank do udzielenia wyjaśnień. Skargi dotyczą sytuacji przedterminowej spłaty zadłużenia na skutek zawarcia kolejnej umowy kredytu konsumenckiego tego samego typu z Bankiem Handlowym - podał urząd.
W efekcie działań podjętych przez UOKiK obecnie 17 banków prawidłowo rozlicza się z konsumentami, którzy wcześniej spłacili kredyt konsumencki. Do wytycznych urzędu zastosowało się również 12 banków spółdzielczych.
UOKiK przypomina, że każdy, kto ma kredyt konsumencki, może go wcześniej spłacić. W takiej sytuacji bank powinien obniżyć koszty kredytu, w tym opłaty, prowizje i je zwrócić. Zwrot powinien obejmować koszty dotyczące okresu od dnia spłaty kredytu do dnia spłaty określonej w umowie.
UOKiK przygotował kalkulator kredytowy, który pomoże wyliczyć orientacyjną kwotę do zwrotu, który dostępny jest na stronie urzędu.