Dlaczego bagaż podręczny i tak trzeba czasami oddawać do luku? Tak się dzieje w dwóch przypadkach

Niejeden pasażer dziwi się, a nawet protestuje, kiedy przed wejściem do samolotu zostaje poproszony o oddanie bagażu podręcznego do luku samolotu. Bo przecież nawet w tanich liniach lotniczych w cenie biletu może wnieść na pokład małą walizkę o określonych wymiarach. Chodzi o procedurę "Delivery at Aircraft", którą stosuje się przede wszystkim w dwóch przypadkach.

Nawet bagaż podręczny, który mieści się w wymiarach i limicie wagowym linii lotniczej, może zostać zabrany do luku samolotuNawet bagaż podręczny, który mieści się w wymiarach i limicie wagowym linii lotniczej, może zostać zabrany do luku samolotu
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Bagaż, z którym podróżuje pasażer, można podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  • bagaż podręczny - to najczęściej mała walizka, plecak lub torba, którą możemy zabrać ze sobą na pokład samolotu
  • bagaż rejestrowany - najczęściej jest to większa walizka, którą na lotnisku nadajemy, trafia do luku bagażowego i odbieramy na lotnisku docelowym.

Zdarza się jednak, że również bagażu podręcznego nie można wnieść na pokład samolotu i trzeba go oddać personelowi obsługi naziemnej. Dzieje się tak najczęściej w dwóch sytuacjach.

Po pierwsze, gdy półki bagażowe nad fotelami w samolocie są zbyt małe, by pomieścić nawet niektóre standardowe twarde walizki kabinowe - te najczęściej mają wymiary około 55 x 40 x 23 cm. Dotyczy to m.in. samolotów Bombardier Q400 i CRJ900. Takie samoloty są eksploatowane m.in. przez Polskie Linie Lotnicze LOT czy Lufthansę.

Po drugie, gdy nawet w większym samolocie, takim jak np. Boeing 737, półki bagażowe nad fotelami są wystarczająco pojemne, jednak dany lot ma pełne obłożenie. Wówczas może zabraknąć miejsca na umieszczenie wszystkich walizek w schowkach.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Co można wnieść do samolotu?

"Delivery at Aircraft". Co dzieje się z bagażem?

W przypadku "Delivery at Aircraft", proces odprawy biletowej i kontroli bezpieczeństwa na lotnisku wygląda standardowo. Walizka musi mieścić się w określonym przez przewoźnika limicie wymiarów oraz wagi. Nie może być w niej materiałów uznanych za niedozwolone do wniesienia na pokład ani płynów ponad określony limit.

Jeżeli pasażer odprawia się w porcie lotniczym na lot np. Bombardierem Q400, to już przy stanowisku check-in może dostać papierową przywieszkę "Delivery at Aircraft". Najczęściej jednak bagaże są nią oznaczane przy bramce wyjścia do samolotu, podczas sprawdzania kart pokładowych.

Przywieszka "Delivery at aircraft" oznacza, że bagaż zostanie nadany do luku przy wejściu do samolotu. Składa się z dwóch części
Przywieszka "Delivery at Aircraft" oznacza, że bagaż zostanie nadany do luku przy wejściu do samolotu. Składa się z dwóch części © money.pl | Marcin Walków

Przywieszka składa się z dwóch części - jedna pozostaje przypięta do bagażu, druga to pokwitowanie dla pasażera, że przekazał swój bagaż pod opiekę przewoźnika. Może być przydatna w razie potrzeby dochodzenia roszczeń za uszkodzenie lub zniszczenie bagażu.

Większa część to przywieszka do bagażu. Mniejsza, oznaczona tym samym numerem i/lub kodem kreskowym to "kwit" dla pasażera
Większa część to przywieszka do bagażu. Mniejsza, oznaczona tym samym numerem i/lub kodem kreskowym to "kwit" dla pasażera © money.pl | Marcin Walków

W zależności od lotniska, bagaże oznaczone "Delivery at Aircraft" trzeba zostawić na wózku lub na ziemi przy wejściu do samolotu. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest przystosowany, aby do Bombardiera Q400 wchodzić przez rękaw bezpośrednio z gate'u. Tam bagaże zostawia się w wyznaczonym miejscu wewnątrz rękawa.

Na lotnisku w Gdańsku do Bombardiera Q400 wchodzi się przez rękaw. To tam zostawia się bagaże "Delivery at aircraft"
Na lotnisku w Gdańsku do Bombardiera Q400 wchodzi się przez rękaw. To tam zostawia się bagaże "Delivery at Aircraft" © money.pl | Marcin Walków

Bagaże z wózka (lub wyznaczonego miejsca) są przenoszone do luku. W zależności od samolotu i tego, czy umieszczony jest on pod pokładem (jak w samolocie CRJ 900) czy z tyłu za kabiną pasażerską (jak w Bombardierze Q400), są tam umieszczane ręcznie lub za pomocą taśmociągu.

Bagaże "Delivery at aircraft" nie przechodzą przez sortownię, a są transportowane ręcznie do luku bagażowego
Bagaże "Delivery at Aircraft" nie przechodzą przez sortownię, a są transportowane ręcznie do luku bagażowego © money.pl | Marcin Walków
"Delivery at aircraft"
© money.pl | Marcin Walków

Bagaży "Delivery at Aircraft" nie odbiera się na taśmociągu w terminalu przylotów. Walizki wydawane są albo w pobliżu wyjścia z samolotu, albo - jak w Gdańsku - wewnątrz rękawa.

Bagaże "Delivery at aircraft" wydawane są przy wyjściu z samolotu
© money.pl | Marcin Walków

"Delivery at Aircraft". O czym warto pamiętać?

Gdy podróżujemy tylko z jedną walizką i okazuje się, że trzeba ją będzie nadać do luku, jest to uciążliwe. Zwłaszcza że w bagażu "Delivery at Aircraft" nie mogą znajdować się ani rzeczy wartościowe (pieniądze, klucze i dokumenty), ani sprzęt elektroniczny czy baterie litowo-jonowe. Oddając walizkę do luku, pasażer powinien je z bagażu wyjąć.

Dlatego, aby być przygotowanym na takie sytuacje, warto w podróży mieć ze sobą np. lekką bawełnianą torbę, która nie zajmie dużo miejsca wewnątrz walizki kabinowej, a w przypadku "Delivery at Aircraft" pozwoli przepakować niezbędne przedmioty i nie nosić ich w rękach.

Można również sprawdzić jeszcze przed wylotem, jaki typ samolotu obsługuje połączenie, na które mamy bilet, i - w miarę możliwości - wybrać mniejszą, miękką walizkę lub plecak. Te bowiem, nawet jeśli nie zmieszczą się do schowka nad głowami, łatwiej umieścić pod poprzedzającym fotelem.

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją