Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Duże ułatwienie w dojeździe na lotnisko w Pyrzowicach. Od grudnia dotrą tam pociągi

33
Podziel się:

Linia kolejowa łącząca Tarnowskie Góry z Zawierciem zyska drugie życie. Trwają prace nad odbudową tego przechodzącego tuż obok lotniska Katowice Airport połączenia. Pociągi powinny nim pojechać w grudniu tego roku - zapowiedział wiceprezes PKP PLK Arnold Bresch.

Duże ułatwienie w dojeździe na lotnisko w Pyrzowicach. Od grudnia dotrą tam pociągi
Przystanek Mierzęcice na przywracanej do życia linii kolejowej, która dowiezie pasażerów na lotnisko w Pyrzowicach (PKP PLK, materiały prasowe)

W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przejazd drezynami inspekcyjnymi po odcinku linii Tarnowskie Góry – Zawiercie, od Miasteczka Śląskiego do powstającej stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. Prace na linii nr 182 trwają od początku 2021 r. Według PLK odbudowa i budowa postępują zgodnie z harmonogramem, który zakłada termin zakończenia inwestycji w czwartym kwartale 2023 roku.

- Spodziewamy się, że w grudniu pojawią się w rozkładzie jazdy regularne pociągi, które dowiozą tu mieszkańców Śląska i całej Polski. I to lotnisko stanie się jednym z bardziej konkurencyjnych w Polsce m.in. dzięki temu, że będzie tak dobry dostęp koleją do samolotów – mówił podczas piątkowej konferencji prasowej na lotnisku Katowice wiceprezes PLK Arnold Bresch

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Z krzywego peronu ludzie będą jeździć, jeśli będzie dobra oferta". Ekspert o paradoksie polskiej kolei

Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc bezpośrednio obok portu lotniczego Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii od Bytomia przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.

Ostatecznie PKP PLK zdecydowały się na rewitalizację blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości około jednego kilometra oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości przekraczającej jeden kilometr.

Oprócz odbudowy, zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych w porównaniu do pierwotnego kształtu linii. Niektóre łuki zostały złagodzone tak, by pociągi mogły osiągać prędkość do 140 km/h. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 i drogami wojewódzkimi powstały z kolei wiadukty. Przebudowywanych jest też 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Modernizowanych lub budowanych jest osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały już nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (tam dobiega końca układanie nawierzchni peronowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.

Dojazd z Katowic ma zająć godzinę

Linia ma służyć jako dojazd do lotniska dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki mają długość 750 m, co umożliwia obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.

Według założeń PLK efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd ma zajmować około godziny. Inwestycja jest dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano pierwotnie na 741,8 mln zł).

Jedno z najważniejszych regionalnych lotnisk

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. W 2020 r. z sieci połączeń lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 r. - 2,32 mln. Miniony rok przyniósł odbudowę przewozów pasażerskich - z portu w Pyrzowicach skorzystało 4,42 mln osób. Prognoza na 2023 r. zakłada obsłużenie ponad 5 mln podróżnych, co byłoby nowym najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.

Dla porównania - wrocławskie lotnisko, czyli inny znaczący port regionalny na południu Polski - w 2022 roku obsłużyło 2,9 mln pasażerów. Władze zakładają, że w tym roku uda się osiągnąć, a może nawet przekroczyć, liczbę 3,5 mln podróżnych. Z kolei lotnisko w Krakowie w ubiegłym roku obsłużyło niemal 7,4 mln pasażerów – był to drugi wynik w historii lotniska, niewiele gorszy od rekordowego, osiągniętego w 2019 roku. Wtedy z usług portu skorzystało ponad 8,4 mln podróżnych.

Samorząd Miasteczka Śląskiego przygotowuje budowę centrum przesiadkowego przy przystanku kolejowym odbudowywanej linii kolejowej do lotniska Katowice; częścią tej inwestycji ma być przebudowana końcowa stacja wąskotorówki z Bytomia – informowali w połowie lutego opiekujący się kolejką społecznicy.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(33)
Asik
7 miesięcy temu
Parking lotniskowy w dobrej lokalizacji kosztuje za tydzień około 100 zł nie bardzo opłaca się męczyć pociągami
Asik
7 miesięcy temu
Nie zaryzykowałbym … jaka ilość pasażerów lata z Zawiercia i Tarnowdkich Gór żd wymieniamy te miasta. Dla mnie ważny jest czas przejazdu z Katowic bo to duża aglomeracja.
Anii
9 miesięcy temu
Tak, już widzę te spóźnione pociagi.. samolot na mnie nie poczeka. Trochę ryzykowne.
Obiektyw
12 miesięcy temu
Po pierwsze należało wpuścić tunel po terminal i perony na dole ,po drugie co to za konkurencja jak już ktoś pisał bus jedzie 45 min i tak jest bo korzystałem 30-35 to by było super .Wszystko to można zorganizować tylko pociąg na lotnisko ma stawać w Bytomiu i Tarnowskich a nie na każdej stacji . Puszczamy normalny pociąg pół godziny!iny wcześniej i kto jest z mniejszej stacji przesiądzie się na lotniskowy pociąg w Bytomiu lub Tarnowskich a bus zaczyna jeździć tylko wcześnie rano lub późno wieczorem i jest ok .Nie gospodarzy bo historycy powinni zajmować się przeszłością a nie rządzeniam i ekonomią
Zolw
rok temu
A jakie połączenie jest z przystanku Pyrzowice do terminalu . Z buta ?
...
Następna strona