Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Dwie godziny dla rodziny – inwestycja czy koszt?

2
Podziel się:

Już około miliona pracowników z ponad 600 polskich i międzynarodowych firm w Polsce i 12 innych krajach wyjdzie 15 maja br. z pracy dwie godziny wcześniej, by ten czas spędzić z najbliższymi. Dla pracodawców uczestniczących w akcji „Dwie Godziny Dla Rodziny” to sposób na pokazanie, że dostrzegają wagę integracji ról społecznych i zawodowych swoich pracowników.

Dwie godziny dla rodziny – inwestycja czy koszt?
(Materiały prasowe)

- Tworzenie środowiska pracy, które sprzyja łączeniu ról, budowaniu trwałych relacji, wyzwala kreatywność i w efekcie przyciąga talenty, nie jest dziś niczym nadzwyczajnym. Jest koniecznością, ale również powinnością biznesu. Jest bazą, aby tworzyć zaangażowany zespół, rozwijać innowacyjne i konkurencyjne organizacje, a także, co niezwykle istotne, zdrowe emocjonalnie społeczeństwo w obliczu nasilających się zjawisk samotności i rozpadu rodzin. Biznes to nie tylko siła wpływu ekonomicznego, to ogromna niewykorzystana siła wpływu społecznego - mówi Zofia Dzik, wieloletni menedżer i Prezes Humanites.

Człowiek i technologia: rosnące koszty stresu i samotności

Organizowana przez Humanites w Międzynarodowy Dzień Rodzin akcja wskazuje na niepokojące zjawiska współczesności - samotność, stres, rozpad więzi rodzinnych i społecznych, konsekwencje postępu technologicznego oraz niedocenianie przez większość polskich pracodawców działań z zakresu Odpowiedzialności Rodzinnej Biznesu.

  • Zgodnie z danymi GUS (2017) samotność dotyka już 26% Polaków, 50% Paryżan i 60% mieszkańców Sztokholmu (World Economic Forum, 2019).
  • W Polsce zwolnienia z powodu zaburzeń zdrowia psychicznego są już jednostką #2 (wg danych ZUS), a na świecie nawet #1 (dane WHO).
  • Obecnie więcej niż 80% chorób ma podłoże psychosomatyczne, rośnie liczba Europejczyków cierpiących na depresję (32% z nich doświadczyło jej przynajmniej raz w życiu).

Takie zjawiska, jak sztuczna inteligencja czy automatyzacja mają konsekwencje nie tylko pozytywne, ale i negatywne. Paradoksem jest coraz większe osamotnienie w dobie popularności mediów społecznościowych, rośnie strach przed znikaniem zawodów i utratą pracy, podobnie jak stres związany z koniecznością bezustannego przekwalifikowywania się.

- Technologia nieuchronnie i coraz szybciej wkracza w nasze życie. Potrzebne są nam umiejętności, by mądrze korzystać z innowacji, a jednocześnie refleksja nad tym, jak możemy ograniczyć negatywne konsekwencje tego zjawiska. Potrzebujemy powrotu do fundamentów tego, czym jest człowiek jako istota społeczna, zrozumienia roli prawdziwych i głębokich relacji jako bazy zdrowia emocjonalnego. Bo żyjemy coraz bardziej obok siebie, a nie razem - mówi Zofia Dzik, doświadczony menadżer i Prezes Zarządu Humanites, fundacji, która do lat dotyka tematu człowieka i technologii.

W trosce o pracownika

Poprzez symboliczne skrócenie czasu pracy o dwie godziny w dniu 15 maja firmy budują wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy, pokazują zrozumienie ról, jakie odgrywamy w życiu. Światowe badania dowodzą, że spełnieni prywatnie i zawodowo pracownicy są bardziej efektywni, lepiej realizują strategię i cele biznesowe firm. To dlatego z roku na rok zwiększa się liczba pracodawców, którzy uczestniczą w kampanii „Dwie Godziny Dla Rodziny”. Ich zaangażowanie to przykład troski o kondycję psychiczną i fizyczną pracowników, działań tworzących przyjazne środowisko pracy, w którym pracownik może liczyć na wsparcie, elastyczny czas pracy, możliwość realizowania ambicji.

O tym, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w tym zakresie mówi badanie „Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu” przeprowadzone przez IESE Business School University of Navarra oraz Humanites (2019). Wskazuje ono na niedocenianie działań z zakresu Odpowiedzialności Rodzinnej Biznesu przez polskich pracodawców.

  • 63% pracowników twierdzi, że pracuje w środowiskach, które utrudniają integrację życia rodzinnego i zawodowego, a 17% uczestników badania określa swoje środowisko pracy jako toksyczne (12% na świecie). Tylko 37% polskich pracowników postrzega swoje środowisko pracy jako takie, które wspiera integrację życia rodzinnego i zawodowego (49% na świecie).
  • Chęć opuszczenia firmy jest wyższa o 44% dla toksycznych środowisk pracy.
  • Polska pozostaje w tyle za średnią światową w obszarze wsparcia rozwoju osobistego pracowników.

- Dbanie pracodawców o sferę rodzinną i równowagę życiową pracowników ma bezpośredni wpływ na realizację celów ekonomicznych firmy. Akcja „Dwie Godziny dla Rodziny” odpowiada na potrzeby pracowników w budowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Udział w tej akcji ma uzmysłowić nam, że radość i satysfakcję ma nam przynosić prawidłowe rozłożenie akcentów rodzinnych i służbowych, mówi Wacław Markowiak Prezes Zarządu ZWAE Sp. z o.o.

Międzynarodowy Ruch Społeczny

Zapoczątkowana przez Humanites w 2012 roku w Polsce Akcja „Dwie Godziny dla Rodziny”, poprzez którą Fundacja zainicjowała obchody Międzynarodowego Dnia Rodzin w Polsce, zmienia się z każdym rokiem w Międzynarodowy Ruch Społeczny na rzecz bliskości. W akcji uczestniczy kilkaset podmiotów – firm, grup kapitałowych, samorządów, szkół, organizacji. Od 2017 roku uczestniczą w niej także pracodawcy z zagranicy, m.in. Niemiec, Czech, Finlandii, Bułgarii, Litwy czy Słowacji (łącznie aż 13 krajów nie licząc Polski).

Wśród uczestników wydarzenia znajdują się takie spółki, jak Grupa Tauron, Grupa Erbud, Storck, Mostostal, K2, Grupa KGHM, Santander Bank, Credit Agricole, Bank BNP Paribas, ENEL-MED, Grupa Allianz, Grupa ATM, Veolia, Grupa AXA, Grupa Bosch, Grupa EFL, Pentacomp, Dachser, Electrolux, Roche, GFK Polonia, Microsoft, Oracle, Grupa Orlen, Wedel, ArcelorMittal, Atena, Muzeum Polin, Questa, Siemens, ZWAE, Tchibo i wiele innych.

- Dla Toffifee rodzina jest bezcenna. I to nie tylko dlatego, że nasze produkty tworzymy po to, by uprzyjemniać rodzinne chwile. Głęboko wierzymy, że to od najbliższych zależy jakość życia, poziom energii i chęci do działania. Wiemy doskonale, że pracownicy zadowoleni z życia rodzinnego są bardziej zaangażowani w pracę i lepiej wykonują swoje obowiązki służbowe. Wiemy także, że do budowania szczęśliwych domowych relacji najzwyczajniej potrzebny jest czas. Dlatego z entuzjazmem przyłączamy się do akcji, która nie tylko idealnie wpisuje się w wartości naszej marki, ale i w nasze ludzkie postrzeganie świata - komentuje Maciej Dąbrowiecki, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Storck Sp.z o.o.

Budować relacje

Co roku akcja ma inny motyw przewodni. Tegoroczne hasło „Małe i Duże Rodzinne Podróże” zachęca do wspólnego podróżowania w sensie dosłownym i przenośnym. Czas spędzony razem ma budować relacje i zbliżać rodzinę, pozwolić lepiej zrozumieć bliskich. Temu też służy nowa edycja gry pokoleniowej ASK ME, którą mogą zamówić dla swoich pracowników firmy uczestniczące w akcji. Ta prosta gra zawierająca pytania dotyczące rodzinnych historii, korzeni, ulubionych miejsc czy zainteresowań uczy ciekawości, współpracy, słuchania, opowiadania, kształtuje postawy empatyczne i sprzyja integracji międzypokoleniowej.

Partnerzy akcji

Partnerami akcji „Dwie Godziny Dla Rodziny” są: Toffifee, WP, Microsoft, Hotel Bukovina, Fundacja Liderek Biznesu, Reputation Managers, Great Place to Work, ThinkTank, Lider SHE.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany
KOMENTARZE
(2)
hegemon
5 lata temu
Dwie godziny dla rodziny? Raczej dwie godziny żeby spędzić w korku. To co dzieje się w Warszawie w dniu tej akcji przechodzi ludzkie pojęcie...
koniecświata
5 lata temu
Może nie parujmy w ogóle. Po co .... Kiedyś praca uszlachetniała a dziś jest dla ludzi czymś strasznym. Biedne będą te następne pokolenia !