Notowania

motoryzacja
12.11.2019 15:37

Elektryfikacja transportu szansą dalszego rozwoju GZM

Elektromobilność to szansa na zmiany w regionach. Aby miasto lub aglomeracja mogły przechodzić transformację, potrzebna jest zrównoważona mieszanka kilku składników: wykwalifikowanych kadr, infrastruktury oraz kapitału społecznego. Jeśli zabraknie choć jednego z tych elementów, nie ma możliwości płynnego rozwoju. Czy Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia jest gotowa na przyjęcie potencjału rozwojowego jaki niesie elektryfikacja transportu?

Podziel się
Dodaj komentarz
(Shutterstock.com)

Niskie bezrobocie, wysokie wynagrodzenia

Na terenie GZM bezrobocie jest bardzo niskie. Niższe niż średnia krajowa. Pracownicy są wyżej wynagradzani w stosunku do większości województw. Są jednak branże, w których na terenie GZM wciąż brakuje specjalistów (budowlanej, produkcyjnej, medycznej i transportowej). Eksperci Banku Millennium, w swoim opracowaniu, uznali aglomerację jako przyjazne miejsce do rozwoju start-upów, choć współczynnik aktywności zawodowej wśród młodych ludzi jest tu najniższy w kraju. Na terenie GZM działa 28 uczelni wyższych. Region dotyka depopulacja, dlatego też powołano m.in. Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki. Dzięki niemu pojawią się nowe, bardzo atrakcyjne oferty edukacyjne, które mają skłonić młodych ludzi do pozostania w regionie. Dzięki Funduszowi studenci uczelni, działających na terenie Metropolii, będą mogli wziąć udział w wykładach i zajęciach prowadzanych przez naukowców z topowych światowych uczelni – np. Harvardu, Stanford czy Cambridge Pomoże to także przyciągnąć studentów z odleglejszych regionów.

GZM chce również w ten sposób aktywnie wspierać rozwój inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego. Zaliczane do nich są: energetyka, medycyna, technologie informacyjne i komunikacyjne, przemysły wschodzące i zielona gospodarka.

Nowe kadry

Pozytywnym aspektem jest pojawienie się wielu ofert kształcenia bezpośrednio związanych z elektromobilnością. Jakie to zawody? Mechatronik, elektryk, technik elektromobilności czy energetyk. Na terenie GZM powstają klasy patronackie w szkołach branżowych, można zdobywać kwalifikacje na niektórych uczelniach. Zatem w miarę upływu czasu podstawowe kadry dla elektromobilności będą zapewnione.

Wykorzystana szansa

Aglomeracja katowicka przekształca się od lat 90. Po dziesięcioleciach kojarzenia regionu przede wszystkim z górnictwem nastąpiła radykalna zmiana. Część kopalń zamknięto, pociągnęło to społeczne i ekonomiczne zmiany. Zmieniła się przestrzeń w miastach. Tereny kiedyś intensywnie wykorzystywane przez przemysł i wydobycie, zostały zaadaptowane na potrzeby kultury, edukacji i sztuki. W aglomeracji rozwija się dziś szczególnie szybko sektor usług dla biznesu.

*Branża motoryzacyjna *

Restrukturyzacja regionu to utworzenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, trzy jej podstrefy znajdują się na terenie Metropolii. Są to, według opracowań, Business Financial Times z lat 2015, 2016 i 2017 jedne z najatrakcyjniejszych obszarów inwestycyjnych na świecie. W 2019 roku awansowały na pierwsze miejsce w Europie i drugie w rankingu światowym. Wśród inwestorów dominują tu firmy z branży motoryzacyjnej. Produkowane na terenie GZM komponenty trafiają do samochodów niemal wszystkich globalnych marek. Składane są zestawy baterii litowo-jonowych, które trafiają do urządzeń i pojazdów elektrycznych.

Infrastruktura transportowa

Nie bez znaczenie dla rozwoju jest położenie Metropolii. GZM leży na skrzyżowaniu dwóch transeuropejskich szlaków komunikacyjnych. Znajduje się tam największy węzeł drogowy w Europie. To połączenie autostrad A1 i A4. Całe województwo śląskie ma najwyższą w kraju gęstość autostrad i dróg ekspresowych. Jest tu także międzynarodowy port lotniczy w Pyrzowicach oraz rozbudowywane lotnisko Gliwice-Trynek, które będzie obsługiwać loty biznesowe i mały ruch cargo.

Codzienne dojazdy

Codziennie po terenie Metropolii przemieszczają się setki tysięcy ludzi. Znaczną część podróży stanowią dojazdy do pracy. Wielu pracowników dojeżdża codziennie spoza Metropolii. Sytuacja mieszkańców GZM pod względem dostępności transportu publicznego jest dobra. Prowadzone są modernizacje, wymieniany jest tabor, przybywa autobusów elektrycznych. Lokalne władze promują intensywnie korzystanie z transportu publicznego zamiast indywidualnych samochodów. W styczniu 2019 roku zaprezentowano koncepcję budowy Kolei Metropolitalnej, która ma stać się podstawą transportu publicznego GZM.
Ekologiczny transport

Metropolia to także rowery. Zdaniem specjalistów to najszybszy i najtańszy sposób przemieszczania się na małych odległościach. Ruch rowerowy w GZM traktowany jest co najmniej na równi z samochodowym, choć w niektórych obszarach wysuwa się na czele. Zintegrowany system siedmiu wypożyczalni miejskich pozwala użytkownikom wypożyczać i zwracać rowery w Chorzowie, Gliwicach, Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Zabrzu. W ciągu dwóch lat planowane jest uruchomienie Roweru Metropolitalnego GZM. Będzie to największa w Polsce wypożyczalnia tego typu. Chcąc skutecznie zachęcać do zmiany nawyków komunikacyjnych, w Metropolii wypracowany został jednolity model budowy bezpiecznej infrastruktury rowerowej,.

Można powiedzieć, że Metropolia może szybko zaadaptować się do zmian jakie niesie za sobą elektryfikacja transportu. Solidne podstawy do tego już ma. W przeszłości udowodniła, że jest w stanie elastycznie dopasować się do zmieniającej rzeczywistości. Kolejnym wyzwaniem będzie wykorzystanie potencjału gospodarczego jaki niesie elektromobilność.

Tagi: motoryzacja, elektromobilność, ekologia, transport, gzm, impact mobility 2019
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz