Finnair zainwestował 200 mln euro w nową klasę biznes. Teraz ma poważny problem

Dla linii lotniczych Finnair marzec miał być początkiem nowego rozdziału. To z początkiem miesiąca ruszyła sprzedaż biletów na podróże samolotami wyposażonymi w nową klasę biznes. Program poprawy doświadczeń pasażerów wart jest 200 mln euro. Wojna w Ukrainie zachwiała jednak fundamentem modelu biznesowego fińskiego narodowego przewoźnika.

Linie lotnicze Finnair zasłynęły rozbudowaną siatką połączeń do Azji Południowo-WschodniejLinie lotnicze Finnair zasłynęły rozbudowaną siatką połączeń do Azji Południowo-Wschodniej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Markus Mainka
Marcin Walków

Finnair na liście najstarszych linii lotniczych świata, które działają nieprzerwanie, zajmuje piąte miejsce. Powstał w 1923 r. pod nazwą Aero O/Y. W latach 50. XX wieku był pierwszym przewoźnikiem spoza bloku wschodniego, latającym do Moskwy. W 1983 r. był pierwszą europejską linią lotniczą, która uruchomiła regularne połączenia do Japonii. Pięć lat później w jego siatce połączeń pojawił się Pekin, który również zapisał się jako pionierski kierunek dla linii lotniczych z Europy. To właśnie połączenia na Daleki Wschód stały się filarem modelu biznesowego Finnaira.

Silna pozycja fińskich linii lotniczych na trasach do Azji to zasługa położenia geograficznego jej hubu. Helsinki - najdalej wysunięty na północ i wschód międzynarodowy hub w Unii Europejskiej. Skraca to czas podróży do i z Azji Południowo-Wschodniej o całe godziny w porównaniu z połączeniami z Monachium, Londynu, Paryża czy Amsterdamu. Przychody z siatki dalekowschodniej stanowiły 43 proc. wszystkich przychodów Finnaira w 2019 r.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Tego nigdy nie rób w samolocie

Finnair rozwijał połączenia do Azji. I zainwestował w modernizację samolotów

W latach 80. XX wieku siatka połączeń Finnaira obejmowała trzy loty tygodniowo do Azji, 30 lat później już ponad 80 rejsów na kilkunastu kierunkach. Obok Japonii i Chin pojawiły się m.in. Korea Południowa, Indie, Singapur, Tajlandia, Wietnam. Hubem Finnaira jest port lotniczy w Helsinkach. W ostatnich latach zmodernizowano flotę, której filarem stały się samoloty Airbus A350-900.

To właśnie w samolotach A350-900 oraz A330-300 zostanie zamontowane nowe wyposażenie klasy biznes, nowej klasy ekonomicznej premium oraz odświeżonej ekonomicznej. Proces ten potrwa dwa lata.

Przestrzeń to luksus w dzisiejszych czasach. Dlatego wiele wysiłku włożyliśmy w stworzenie najlepszego fotela klasy biznes dla naszych pasażerów. Zarówno fotel, jak i całe doświadczenie klasy biznes skoncentrowane są wokół komfortu, przestrzeni i wyboru dla klienta; są kulminacją naszego etosu projektowania, który pojawi się we wszystkich naszych samolotach dalekiego zasięgu, aby na nowo zdefiniować nowoczesne podróże premium - tłumaczył Ole Orvér, CCO w liniach lotniczych Finnair, podczas konferencji prasowej.
  • Nowa klasa biznes Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
  • Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair
[1/10] Nowa klasa biznes w liniach lotniczych Finnair Źródło zdjęć: Materiały prasowe |

Wojna w Ukrainie wydłużyła trasy do Azji

Jednak w związku z wojną w Ukrainie, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r., Unia Europejska zakazała korzystania ze swojej przestrzeni powietrznej przewoźnikom i samolotom z Rosji. Federacja Rosyjska odpowiedziała analogicznym ruchem. Finnair bez dostępu do korytarzy powietrznych nad Syberią stracił swój największy atut. Wiedzą o tym giełdowi inwestorzy. Kilka dni poźniej kurs akcji Finnaira na giełdzie w Helsinkach spadł o 21 proc.

Latanie naokoło Rosji, trasą południową, byłoby dla fińskich linii lotniczych nieekonomiczne. W związku z tym Finnair musiał skasować większość siatki połączeń do Azji i zapowiedział konieczność zwolnienia około 100-180 pilotów i 150-380 członków personelu pokładowego.

Przestrzeń powietrzna zamknięta dla Rosji
© PAP

Wybrane dla Ciebie

15 tys. chętnych na "złotą kartę" Trumpa. Lawina zgłoszeń po uruchomieniu zapisów
15 tys. chętnych na "złotą kartę" Trumpa. Lawina zgłoszeń po uruchomieniu zapisów
Domagają się sankcji na izraelskich ministrów. UE podzielona
Domagają się sankcji na izraelskich ministrów. UE podzielona
Ryanair wprowadza nową karę. Co najmniej 500 euro na pasażera
Ryanair wprowadza nową karę. Co najmniej 500 euro na pasażera
"Może to sprawdźcie". Trump mówi, że dał Indiom wskazówki co do przyczyny katastrofy Boeinga
"Może to sprawdźcie". Trump mówi, że dał Indiom wskazówki co do przyczyny katastrofy Boeinga
Pociąg w Niemczech zatrzymany przez brud. Kazali pasażerom wysiąść
Pociąg w Niemczech zatrzymany przez brud. Kazali pasażerom wysiąść
"Były na skraju upadku". Katastrofa wystawia linie Air India na próbę
"Były na skraju upadku". Katastrofa wystawia linie Air India na próbę
Katastrofa w Indiach nie uziemi reszty Dreamlinerów? Komentarz brytyjskiego eksperta
Katastrofa w Indiach nie uziemi reszty Dreamlinerów? Komentarz brytyjskiego eksperta
Są rządowe decyzje w sprawie podwyżek emerytur i pensji. Znamy szczegóły
Są rządowe decyzje w sprawie podwyżek emerytur i pensji. Znamy szczegóły
Prokurator wszedł do NBP. Zażądał chronionych tajemnicą dokumentów
Prokurator wszedł do NBP. Zażądał chronionych tajemnicą dokumentów
Sąd Najwyższy zarządza przeliczenie głosów. Odpowiedź na protesty
Sąd Najwyższy zarządza przeliczenie głosów. Odpowiedź na protesty
Co ze startem Polaka w kosmos? Jest decyzja NASA i Axiom Space
Co ze startem Polaka w kosmos? Jest decyzja NASA i Axiom Space
Kalendarium katastrof lotniczych ostatnich 20 lat. Tylko w 2017 r. nie było ani jednej
Kalendarium katastrof lotniczych ostatnich 20 lat. Tylko w 2017 r. nie było ani jednej