Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Firmy wyraziły się jasno ws. podwyżek cen. Klienci mają prawo być wściekli

13
Podziel się:

Badanie wykonane przez Skaner MŚP nie pozostawia złudzeń - Polacy mogą się spodziewać dalszych podwyżek cen usług i towarów. Większość mikro, małych i średnich firm zadeklarowało podwyżki. Niekoniecznie wynika to z rosnących kosztów działalności. Klienci mogą być wściekli.

Firmy wyraziły się jasno ws. podwyżek cen. Klienci mają prawo być wściekli
Ceny usług i towarów wzrosną w wielu firmach - wynika z badania Skaner MŚP (PAP, Paweł Pawłowski)

Ponad 55 proc. mikro, małych i średnich firm zapowiada, że w 2023 r. podwyższy ceny swoim klientom. Niekoniecznie wynika to z ich trudnej sytuacji.

Przedsiębiorcy podają różne powody. Głównym jest oczywiście wysoka inflacja, ceny gazu i energii, ale też to, "że tak robią inni". Zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą stawki nie tylko dlatego, że muszą, ale by więcej zarobić.

Z badania przygotowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research za I kwartał 2023 r. wynika, że 15 proc. mikro, małych i średnich firm podniosło już ceny. 14 proc. się zastanawia, co zrobić, a 16 proc. deklaruje, że pozostanie przy dotychczasowych stawkach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ekonomista pokazuje, co się stało z ceną oleju. "Z 5 zł podrożał do 15 zł w dwa lata"

Ekspert wyjaśnia, jak napędza się inflacja

Z badania wynika, że 15 proc. firm mówi o "konieczności dopasowania cen", bo podnoszą je inni. - Samonapędzająca się spirala wzrostów cen, to dodatkowa ciemna strona inflacji - komentuje główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski.

Ekspert wyjaśnia, że najpierw pojawiają się oczekiwania inflacyjne, następnie presja, by w związku z inflacją zarabiać więcej, a potem jest wzrost i akceptacja dla rosnących cen.

- Przykład paliw najlepiej pokazał, że nie zawsze chodzi wyłącznie o rosnące ceny produkcji, lecz najzwyczajniej o wyższe marże. Podejrzenia o podobne pobudki u swoich dostawców ma już co drugi przedstawiciel sektora MŚP, a to prosta droga do tego, by pójść ich śladem - dodaje prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Transport i budowlanka na czele w dwóch rankingach

Z badania wynika, że najczęściej podwyżki zapowiada branża transportowa - 6 na 10 przedsiębiorstw, ale wcześniej ceny podniosło jedynie 5 proc. firm z sektora. Jeśli chodzi o skalę zapowiedzi podwyżek, to prym wiedzie budownictwo. Plan podniesienia stawek ma tam 43 proc. mikro, małych i średnich firm.

Co jednak ciekawe, z badania wynika, że transport, budowlanka i dodatkowo usługi, są też sektorami, wśród których najwięcej firm chce pozostać przy obecnych cenach.

Badanie zrealizował w ramach projektu "Skaner MŚP" Instytut Keralla Research, na próbie 500 mikro, małych i średnich firm techniką wywiadów telefonicznych w lutym 2023 r.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
Jarek
rok temu
9 % składki zdrowotne to są ogromne koszty naprawdę
Daniel
rok temu
Jak orlen tak wszyscy a kto im zabroni
Polak
rok temu
Niemieckie sklepy a będzie jeszcze drożej Polacy muszą utrzymać wysoki socjal w Niemczech
sdfsdf
rok temu
odkryli amerykę, gołym okiem widać że pazerność podniosła ceny ponad miarę
Dffff
rok temu
Byłem w biedronce papryka 19zl ( promocja ) za to cebula uprawiana w naszym kraju 7 zł ciekawe co jeszcze można podnieść by wydłubać nasze portfele acha promocja na papier toaletowy warto pomacać te napuszone rolki chyba lepiej wziąsc te bez promocji kupujcie mniej warzyw tyle ile potrzebujecie cena spadnie szybko ten towar długo nie poleży pozdrawiam