GDDKiA wydrąży kolejny wielki tunel. Start budowy następnego odcinka Via Carpatia

Ministerstwo Infrastruktury 4 kwietnia zainaugurowało budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Rzeszów Południe a Babicą. To część szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. I zarazem jedna z najtrudniejszych inwestycji w Polsce. Zakłada wydrążenie tunelu o długości 2,2 km. To niewiele mniej, niż liczy obecny polski rekordzista na Południowej Obwodnicy Warszawy.

Racławówka, 04.04.2022. Na zdjęciu z drona miejsce budowy odcinka drogi ekspresowej S19 w Racławówce, przed konferencją ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, 4 bm. Tematem spotkania ma być inauguracja odcinka trasy S19 Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica. (mr) PAP/Darek DelmanowiczMiejsce w okolicy Rzeszowa, w którym zaczynać się będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S19, czyli szlaku Via Carpatia
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Darek Delmanowicz
oprac.  LOS

Wykonawca odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica, konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną dla budowy, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dzięki czemu zaczyna przenosić nową drogę ekspresową z planów na rzeczywistość. Ponad 10-kilometrowy element trasy Via Carpatia gotowy ma być w 2026 r.

Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy. Standardowo, ale w tym przypadku to określenie nie do końca pasuje. "To jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji" - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy podają, że tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Warto zaznaczyć, że obecnie najdłuższy tunel drogowcy w Polsce — w ciągu POW na Ursynowie — mierzy 2355 m.

Budowa S19: wymagająca technologicznie i finansowo

Podziemną trasę na Podkarpaciu wydrąży maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) z tarczą o średnicy ok. 15 m. Tunelownica działa w ten sposób, że po wydrążeniu paru metrów jej czoło układa pierścień z kilku z łukowatych, żelbetowych części. Następnie się od niego odpycha, drąży, układa itd.

"Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk. Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m sześć. betonu co łącznie daje 123,2 tys. m sześć. betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu" - wylicza GDDKiA.

Ponadto inwestycja wymagać będzie też stworzenia sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. Nie obejdzie się bez tysięcy ton stali zbrojeniowej. A że zarówno tego surowca, jak i innych potrzebnych do budowy dróg brakuje na rynku, poziom trudności dla wykonawcy nowego odcinka szlaku Via Carpatia rośnie.

Opóźnienia na budowach. Inflacja uderza w wykonawców. Nastąpi fala bankructw?

Via Carpatia: skąd dokąd?

Droga ekspresowa S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Dotychczas na Podkarpaciu kierowcy korzystają z ponad 75,7 km tej trasy. Ponad 50 km jest w realizacji, a ponad 42 km — w przygotowaniu.

Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę