Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

GDDKiA wydrąży kolejny wielki tunel. Start budowy następnego odcinka Via Carpatia

36
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury 4 kwietnia zainaugurowało budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Rzeszów Południe a Babicą. To część szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. I zarazem jedna z najtrudniejszych inwestycji w Polsce. Zakłada wydrążenie tunelu o długości 2,2 km. To niewiele mniej, niż liczy obecny polski rekordzista na Południowej Obwodnicy Warszawy.

GDDKiA wydrąży kolejny wielki tunel. Start budowy następnego odcinka Via Carpatia
Miejsce w okolicy Rzeszowa, w którym zaczynać się będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S19, czyli szlaku Via Carpatia (PAP, PAP/Darek Delmanowicz)

Wykonawca odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica, konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną dla budowy, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dzięki czemu zaczyna przenosić nową drogę ekspresową z planów na rzeczywistość. Ponad 10-kilometrowy element trasy Via Carpatia gotowy ma być w 2026 r.

Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy. Standardowo, ale w tym przypadku to określenie nie do końca pasuje. "To jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji" - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy podają, że tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Warto zaznaczyć, że obecnie najdłuższy tunel drogowcy w Polsce — w ciągu POW na Ursynowie — mierzy 2355 m.

Budowa S19: wymagająca technologicznie i finansowo

Podziemną trasę na Podkarpaciu wydrąży maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) z tarczą o średnicy ok. 15 m. Tunelownica działa w ten sposób, że po wydrążeniu paru metrów jej czoło układa pierścień z kilku z łukowatych, żelbetowych części. Następnie się od niego odpycha, drąży, układa itd.

"Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk. Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m sześć. betonu co łącznie daje 123,2 tys. m sześć. betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu" - wylicza GDDKiA.

Ponadto inwestycja wymagać będzie też stworzenia sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. Nie obejdzie się bez tysięcy ton stali zbrojeniowej. A że zarówno tego surowca, jak i innych potrzebnych do budowy dróg brakuje na rynku, poziom trudności dla wykonawcy nowego odcinka szlaku Via Carpatia rośnie.

Zobacz także: Opóźnienia na budowach. Inflacja uderza w wykonawców. Nastąpi fala bankructw?

Via Carpatia: skąd dokąd?

Droga ekspresowa S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Dotychczas na Podkarpaciu kierowcy korzystają z ponad 75,7 km tej trasy. Ponad 50 km jest w realizacji, a ponad 42 km — w przygotowaniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(36)
szkoda polakó...
2 miesiące temu
Komuna niestety nie zostanie nigdy rozliczona bo tylko nielicznym na tym zależy. Zachód też tego nie chce bo na tym dobrze zarobił i zarabia nadal, więc po co uświadamiać Polaków, którzy tanio pracują a kupują co im się karzę i w narzuconej cenie z Uni. Najśmieszniejsze i zarazem tragiczna jest to, że Polakom skutecznie Plastusie i Papużki wmawiają demokrację i szczęście z takiego stanu rzeczy i większość jest zadowolona. Nie zdając sobie sprawy, że moglibyśmy być zdecydowanie zamożniejsi, lepiej wykształceni i rozwinięci technologicznie i bardziej liczący na arenie międzynarodowej. Ale niestety indoktrynacja niby-wolnościowa zwycięża. Nasze położenie geopolitycznie jest niedobre ale położenie geograficzne całkiem sprzyjające dla dla rozwoju. I to UNIA rozumie ale nam wmawia co innego abyśmy sami przypadkiem nie zechcieli się rozwijać. Paruset pajaców z tego żyje więc sieją ferment medialny aby Polaków odciągnąć od logicznego myślenia i skupiać się tylko na przyjemnościach i niby-wolność. A darmowe Unijne pieniądze służą niestety zniewoleniu ludzi a nawet ubezwłasnowolnieniu społeczeństwa.
Emenarod
3 miesiące temu
Wyprzedano strategiczne sektory gospodarki (cementownie, metalurgię, chemię, telekomunikację, itp) . Bez sensu pozyskane fundusze wydano lub rozkradziono a teraz trzeba kupować po cenach rynkowych dyktowanych przez obcy kapitał drenujący rynek pracy i zasoby finansowe państwa. A teraz szare ludki muszą zakasać rękawy. Jeżeli temu jest winien Balcerowicz to trzeba to udowodnić
Znawca_tematu
3 miesiące temu
Może jeszcze PBDiM go zbuduje?:D
a..a
3 miesiące temu
Dwukilometrowy tunel w Polsce jest wielki. Sześciokilometrowy tunel w Chorwacji lub dłuższy w krajach alpejskich jest normalny. Propaganda sukcesu aktualnie rządzącej partii.
lolo
3 miesiące temu
wszystko po to by warszafiaki miały fajną trasę na narty.
...
Następna strona