Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Mirończuk
|
aktualizacja
Partnerem treści jest Huawei

Huawei Startup Challenge II. 210 tysięcy złotych dla innowacji

Podziel się:

Stworzenie technologii wspierających ochronę środowiska naturalnego, przeciwdziałanie najbardziej palącym problemom ekologicznym – górom śmieci, marnowaniu żywności, emisji CO2 oraz zanieczyszczeniu powietrza, gleby i wody. To główne cele, jakie przyświecają innowatorom prowadzącym start-upy, które wzięły udział w drugiej edycji Huawei Startup Challenge. Z dziesięciu finalistów wyłoniono trzy projekty, najlepiej wspierające ideę zrównoważonego rozwoju.

Huawei Startup Challenge II. 210 tysięcy złotych dla innowacji
(materiały partnera)

Globalne… ochłodzenie

Jeśli jest coś, co wpływa na zmiany klimatyczne bardziej niż nadmierna emisja CO2, to są to freony – gazy cieplarniane wykorzystywane w chłodnictwie. Zatrzymują one w atmosferze nawet 4 tys. razy więcej ciepła niż dwutlenek węgla. Do tego dochodzi ogromne zużycie energii, wykorzystywanej do procesów chłodzenia. To są dwa główne zagrożenia dla środowiska, które ma ograniczyć technologia opracowana w firmie DAC (Dynamic Air Cooling) – start-upu, który okazał się zwycięzcą tegorocznej edycji Huawei Startup Challenge.

– Jeśli nie zmienimy obecnych technologii chłodzenia, to do 2050 r. będzie ona generować 27 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. Dlatego 85 proc. takich urządzeń ma być wymienione do 2030 r. – przypomniał podczas uroczystej gali prezentacji finałowej konkursu Pavel Panasjuk, prezes i współzałożyciel DAC. – My stworzyliśmy nową technologię, która pozwala obniżyć temperaturę o 90 stopni i robi to w niesamowicie krótkim czasie, nie używa freonów i zużywa 30 proc. mniej energii elektrycznej.

Technologia ta polega na rekuperacji (odzyskaniu) energii zawartej w powietrzu, a więc wykorzystuje jedynie prawa fizyki – pobiera ciepło z powietrza, jednocześnie je ochładzając podczas szeregu procesów termodynamicznych. Technologia ta – według zapewnień firmy – może zmniejszyć globalną emisję CO2 wynikającą z działania urządzeń klimatyzacyjnych i chłodniczych aż o 50 proc.!

Wybierając zwycięzcę Huawei Startup Challenge kładliśmy duży nacisk na potencjał do realnego rozwiązania wyzwań klimatycznych na całym świecie i w różnych obszarach życia społeczno-gospodarczego. Technologia Dynamic Air Cooling (DAC) to nowy ekologiczny sposób wytwarzania chłodu na potrzeby przemysłowe lub mieszkalne. Chłodnictwo jest dzisiaj z kolei kluczowe dla funkcjonowania społeczeństw i biznesów. Wszyscy potrzebujemy technologii chłodzenia – nasze domowe lodówki, laboratoria opracowujące leki, sklepy spożywcze, centra danych odpowiedzialne za funkcjonowanie choćby internetu. W wielu miejscach na świecie trudno sobie wyobrazić też codzienne życie bez klimatyzacji.

-Ryszard Hordyński - dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska

Plan na bycie eko

Druga nagroda w konkursie przypadła firmie Plan Be Eco. Jej produkt to oprogramowanie, które jest kompleksowym narzędziem pozwalającym firmom na wyliczenie i raportowanie śladu węglowego w całym łańcuchu dostaw według standardów Unii Europejskiej.

System pozwala również automatycznie ustalić działania, jakie są potrzebne do maksymalnego ograniczenia tego śladu, a tam, gdzie jest to niemożliwe – proponuje sposoby jego zrównoważenia.

To jest nasza wersja SaaS, rozumiana jako Sustainability as a Service – mówiła Aga Maciejowska, współzałożycielka start-upu. – Realizujemy przez to misję, którą przyjęłam, zakładając tę spółkę: jeżeli możesz coś zmierzyć, to możesz coś zmienić.

Wodór ze ścieków

Trzecie miejsce to propozycja firmy Hydrum. Hydro Hub to nowatorski reaktor chemiczny, który pozwala wyprodukować tzw. zielony wodór, czyli wodór pozyskany w sposób zrównoważony ekologicznie. Istotą tego systemu jest to, że nie wymaga on użycia czystej wody, jak większość dotychczas stosowanych rozwiązań. Wykorzystuje on tzw. słone wody, które są produktem ubocznym m.in. wydobywania węgla w kopalniach.

Ta technologia pozwala na ogromne oszczędności, również finansowe, bo za zrzut takiej wody, która zawiera duże stężenie siarczanów i chlorków, trzeba płacić, i to niemało – wyjaśniał Sebastian Bandycki, prezes i współzałożyciel Hydrum. – Jednak najgorszy koszt to koszt ekologiczny. Co roku do polskich rzek wypompowywanych jest 100 mln m3 zasolonej wody. Nasza autorska technologia pozwala połączyć produkcję zielonego wodoru z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska.

Świeżość, innowacyjność, bezkompromisowość

Nagrody dla zwycięzców to odpowiednio 100, 60 i 40 tys. zł. Przyznano też nagrodę specjalną (10 tys. zł), ufundowaną przez Krajową Izbę Klastrów Energii. Przypadła ona firmie SunRoof Technology, która specjalizuje się w budowaniu dachów solarnych. W konkursie Huawei Startup Challenge SunRoof startowała z propozycją platformy pozwalającej na zarządzanie i wymianę energii, rodzaj giełdy energii, dzięki której jej wykorzystanie będzie znacznie bardziej efektywne.

Celem konkursu Huawei Startup Challenge II jest wyłonienie najbardziej innowacyjnych polskich start-upów, których celem jest działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju. W sumie do konkursu w tym roku zgłosił się ponad 220 podmiotów.

Inicjatywa Huawei Startup Challenge to przede wszystkim konkurs dla początkujących przedsiębiorców – zapewnia Ryszard Hordyński. – Wspierając startupy oraz innowacyjne firmy budujemy siłę gospodarczą danego kraju, kapitał intelektualny, a koniec końców wspieramy tworzenie technologii zmieniających nasz świat. W interesie nas wszystkich jest, aby ich działalność rozwijała się na globalną albo przynajmniej regionalną skalę. Ale do tego potrzebują wsparcia. Naszym problemem nadal jest to, że nie potrafimy się wystarczająco wyróżnić na rynku międzynarodowym. Często polskim innowatorom brakuje wiedzy, jak coś skomercjalizować, jak rozpocząć ten proces. Dlatego wsparcie dla ekosystemu startupów nie może być tylko finansowe. Dzisiaj startuperom i młodym innowatorom potrzeba przede wszystkim edukacji i mentoringu. Konkurs taki jak Huawei Startup Challenge to szansa dla młodych firm na uzyskanie nowych kompetencji. Musimy wspólnie – korporacje i organizacje publiczne – wspierać polskie talenty na każdym etapie – od szkoły średniej przez studia, aż po współpracę z biznesmenami czy lokalnymi działaczami, którzy chcą usprawnić infrastrukturę miast, w których żyją albo ratować środowisko naturalne. To jest właśnie ideą naszego konkursu.

Długa droga do zwycięstwa

Droga do sukcesu w Huawei Startup Challenge II nie jest najłatwiejsza. Wszystkie rywalizujące w konkursie start-upy musiały przejść kolejne etapy. Nie było drogi na skróty. Trzeba było więc przygotować strategię zrównoważonego rozwoju, zaprezentować działania na rzecz planety. Kolejnym krokiem było przedstawienie swoich pomysłów przed mentorem konkursu oraz ważna była gotowość na wprowadzenie ewentualnych modyfikacji. W końcu każdy przygotował nagranie video z pokazaniem wizji dalszego rozwoju swojego projektu.

Przypomnijmy jeszcze, że w grupie finalistów konkursu w tym roku znalazły się poza laureatami: MakeGrowLab, tworząca biodegradowalny materiał do produkcji opakowań, The True Green, oferująca substytut drewna oparty na bazie konopi, Hydrogen First, skupiający się na wykorzystaniu wodoru jako paliwa oraz jego dystrybucji i magazynowaniu, NanoSci, budujące silniki fotokatalistyczne oczyszczające powietrze, MassLoop – kompaktowe kruszarki do szklanych butelek oraz Vertigo Farms, przygotowujące organiczne ekstrakty do kosmetyków i dla farmacji z wykorzystaniem ziół rosnących w wertykalnych farmach.

Huawei Startup Challenge II zorganizowano pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego, patronatem wspierającym Krajowej Izby Klastrów Energii. Jednym z patronów medialnych była Wirtualna Polska.

Firmy, które zwyciężają w tego typu inicjatywach dostają zastrzyk wiedzy, umiejętności oraz motywacji, by działać dalej. Laureaci poprzedniej edycji Huawei Startup Challenge są tego najlepszym przykładem. W ciągu 1,5 roku od zakończenia poprzedniej edycji jej finaliści otrzymali szereg grantów publicznych i korporacyjnych, wygrali kolejne prestiżowe konkursy czy nawiązali współpracę z instytucjami publicznymi, które uznały, że ich pomysły mogą walnie przyczynić się do walki ze społecznym wykluczeniem – podsumowuje dyrektor Ryszard Hordyński.

Partnerem treści jest Huawei

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera