Notowania

gospodarka
16.09.2019 08:43

Jakim pojazdem jest elektryczna hulajnoga?

Elektryczne hulajnogi szybko stały się hitem. Resort infrastruktury postanowił uregulować ich status i mocno ograniczyć jazdę po drogach i chodnikach. Według projektowanej zmiany prawa drogowego i ustawy o elektromobilności elektryczne hulajnogi będą jednocześnie rowerami, urządzeniami transportu osobistego oraz lekkimi pojazdami elektrycznymi. Czy takie przepisy mają sens?

Podziel się
Dodaj komentarz
(WP.PL)
Hulajnogi cały cały czas są problemem dla prawodawcy (Fot: Bolesław Breczko)

Prawo nie nadąża za technologiami. Najpierw drony, teraz elektryczne hulajnogi przebojem wdarły się na rynek. W wielu polskich miastach e-hulajnogi są konkurencją w transporcie. Trudno jest je jednak w prawie drogowym zakwalifikować. Według przepisów najbliżej kierującym hulajnogami jest do pieszych. Z kolei lubelski sąd w jednym z wyroków potraktował elektryczną hulajnogę jak motorower. Słowem: ni pies, ni wydra, coś na kształt ...e-hulajnogi.

E-hulajnogi na chodnikach to popularny widok, ale śmiałkowie wjeżdżają nimi też na jezdnie. Szybko okazało się, że rośnie liczba kolizji z udziałem e-hulajnóg. Presja na jak najszybsze uregulowanie zasad używania tego środka transportu przyniosła rezultat. W ubiegłym miesiącu resort infrastruktury przedstawił projekt zmiany prawa o ruchu drogowym i ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To ma rozwiązać problem przez ograniczenie ruchu hulajnóg po drogach i chodnikach oraz wyznaczenie im limitu prędkości. Nie każdy będzie mógł hulajnogą kierować.

Elektryczna hulajnoga jak rower

Po zmianach przepisów prawa drogowego elektryczna hulajnoga będzie urządzeniem transportu osobistego (UTO), zaliczanym do rowerów. UTO to urządzenie o szerokości do 0,9 m, długości do 1,25 m, maksymalnej masie 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h. UTO przeznaczone jest do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na nim. Taką definicję zaproponowano w zmianie prawa drogowego.

Zobacz także: Opóźnienia inwestycji kolejowych. Bittel: Do pełnego szczęścia brakuje, ale 60 proc. realizujemy zgodnie z harmonogramem

Urządzenia transportu osobistego to nie tylko e-hulajnogi, ale też - jak czytamy w ocenie skutków regulacji - "tym podobne urządzenia". Przepisy powinny objąć też więc deskorolki elektryczne, elektryczne urządzenia samopoziomujące i inne urządzenia o podobnej konstrukcji wyposażone w napęd elektryczny, przeznaczone do transportu osób.

"84 zł za godzinę. Normalnie praca marzeń", opowiada Daniel Grzyb
Ładowacz hulajnóg. W Polsce powstał nowy zawód, zarobić można nawet 6 tys. zł na rękę

Jednocześnie definicja roweru, poza dodaniem do niej UTO, nie zmieniła się. Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl

Dlaczego przygotowane zapisy budzą poważne wątpliwości? Gdzie jeździć elektryczną hulajnogą? Kiedy zmienią się przepisy? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Tagi: gospodarka, wiadomości, elektryczne hulajnogi, hulajnogi
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
16-09-2019

SpiderA w czym problem? Posiada silnik? Posiada. Więc to jest POJAZD SILNIKOWY. Jako takim można poruszać się wyłącznie po drogach. I po temacie. … Czytaj całość

16-09-2019

chichotTakie niewinne pytanie: hulajnogi i rowery śmigają po chodnikach, a gdzie maja chodzić zwykli użytkownicy tych ulic - czyli ludzie ? Zderzenie z … Czytaj całość

16-09-2019

Karbid BezbożnikSkoro hulajnoga to rower, to czy można na hulajnodze wystartować w Tour de Pologne?

Rozwiń komentarze (7)