Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
07.05.2020 12:33

KONGRES MIT SLOAN MANAGEMENT REVIEW POLSKA ZA NAMI! ZOBACZ PODSUMOWANIE

"W strefie komfortu nie ma rozwoju. W strefie rozwoju nie ma komfortu" – mówił podczas Kongresu nasz gość Paweł Motyl, ekspert w dziedzinie przywództwa i efektywności osobistej. Organizacja kongresu online, w tak krótkim czasie, w dobie epidemii, była takim wyjściem ze strefy komfortu w stronę rozwoju.

Podziel się
Dodaj komentarz
(materiały partnera)

Materiał partnera Kongres MIT SMRP

Kongres MIT SMRP w nowej formule był odpowiedzią na aktualną sytuację społeczno-gospodarczą w Polsce i na świecie. Wiele firm już teraz musi przygotować się na konsekwencje nadchodzącego kryzysu i spowolnienia gospodarczego, a to oznacza konieczność większej cyfryzacji procesów, produktów, usług oraz samego podejścia do pracy. Właśnie dlatego, podczas wydarzenia, znaczną część wystąpień poświęciliśmy transformacji cyfrowej w czasach kryzysu.

Po oficjalnym otwarciu wydarzenia przez Pawła Góreckiego, redaktora naczelnego MIT Sloan Managemenet Review Polska i Andrzeja Jacaszka, wiceprezesa zarządu ICAN Institute, na wirtualną scenę wkroczył dr Witold Jankowski, prezes zarządu ICAN Institute z programowym wystąpieniem „Tylko technologia może nas uratować”.
W swojej prelekcji dr Jankowski wyjaśniał, że w dobie kryzysu tylko transformacja cyfrowa, odważne otwarcie się na nowe technologie i nową kulturę pracy może być jedyną receptą na przetrwanie trudnej sytuacji.

Transformacja cyfrowa, choć tak dziś pożądana, nie jest prosta. W swoim wystąpieniu Dariusz Kwieciński, prezes Fujitsu Polska, przedstawił badanie dotyczące oceny transformacji. Zgodnie z wynikami, najważniejsze w przekształcaniu przedsiębiorstwa są dane, bo dzięki nim możliwe jest tworzenie modeli biznesowych, a skuteczność firm zależy od sposobu, w jaki informacje są wykorzystywane. Odpowiedzi 900 respondentów z całego świata, którzy pełnią funkcje zarządcze, pokazują, że 87 procent firm stawia dopiero pierwsze kroki w cyfrowej transformacji. 12 procent planuje lub testuje nowe rozwiązania, 39 procent już je wprowadza, a 36 procent zauważa pierwsze wyniki sprzedażowe wynikające z unowocześnienia organizacji (w tej grupie najwięcej jest firm finansowych i transportowych). Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań lub osiąganie pierwszych wyników procesu deklaruje 72 procent przemysłowych menadżerów.
Nie ma transformacji cyfrowej bez zaufania. O tym mówił Sebastian Lachowski, Dyrektor Sprzedaży, Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Według Lachowskiego w kryzysie trzeba postawić na lojalność i partnerstwo. Zjednoczenie się i współpraca to główne wyzwanie dla biznesu dzisiaj.

Hans van Grieken, EMEA Technology Research & Insights Leader z Deloitte, mówił o najważniejszych technologiach i metodach wdrożenia, które mogą być kluczowe w dobie kryzysu. Według eksperta Deloitte elastyczny liderzy muszą podejmować specyficzne działania w trzech obszarach: szybkiej odpowiedzi na kryzys, „leczenia” firmy w jego trackie i powrotu na drogę rozwoju, gdy trudny czas się skończy. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, wspierające analizę danych, mogą być pomocą przy podejmowaniu trudnych decyzji.

Jeśli mowa o sztucznej inteligencji, to o jej możliwościach w walce w koronawirusem mówiła prof. Aleksandra Przegalińska.

„Pierwsze ogniska wirusa w Wuhan były wykryte przez kanadyjski system sztucznej inteligencji Blue Dot. Był w stanie w sieci szukać treści, które ludzie publikowali i widzieć, że coś innego się z nimi dzieje – że raportują jakieś dziwne objawy, nie pojawiają się w miejscach, gdzie mieli być, że ich mobilność się zmniejsza. Już wtedy specjaliści i epidemiolodzy widzieli, że może nadchodzi jakiś inny wirus niż te, które znamy” – mówiła badaczka.

Jej zdaniem sztuczna inteligencja może pomóc zarówno w przewidywaniu epidemii, jak przy samym leczeniu, ale trzeba też pamiętać, że technologia nigdy nie jest bezbłędna.

I nie zawsze można jej ufać. O tym mówił Radosław Kaczorek, Partner w zespole Digital Drive, ekspert cybersecurity w Grant Thorntonn. Ekspert przedstawił badania według których nie ufamy ani rządom, ani mediom, ani biznesowi.

„Już 90% ludzi chce mieć kontrolę nad swoimi danymi. To efekt braku zaufania” – mówił Kaczorek.

„Jeśli chodzi o infrastrukturę technologiczną odporną na kryzys, należy zwrócić uwagę na trzy pryncypia dla projektowania w przemyśle 4.0. Po pierwsze jest to modułowość, po drugie interoperacyjność, po trzecie zdolności zarządcze w czasie rzeczywistym” – tłumaczył Jarosław Gracel, członek zarządu firmy ASTOR, zajmujący się zagadnieniami czwartej rewolucji przemysłowej.

Przykładem modułowości są roboty, które można szybko przystosować do wykonywania nowych działań.

Gwiazdą pierwszego dnia Kongresu był prof. Seregi Ikovenko, profesor MIT i Tufts University, ekspert w dziedzinie metodologii TRIZ, twórca metody DFP, Chief Strategy Officer w zespole CRIDO R&D. W swoim wystąpieniu „How innovation can help in the times of disrupution and beyond” prof. Ikovenko mówił wprost: w centrum każdego kryzysu, leżą świetne możliwości. Nasz gość mówił wprost o szukanie szans w trudnych czasach, przypominał, że właśnie teraz jest czas na kreatywność i innowacje.

„Twórcze rozwiązywanie nowych problemów to bardziej nauka niż sztuka. Każdy może się nauczyć być kreatywnym” – wyjaśniał z optymizmem.

Prezes Balluff Polska, Paweł Stefański, udowadniał, że kryzys wokół koronawirusa stawia innowacje biznesowe w ciekawym świetle.

„Technologia dla wielu już nie jest wrogiem, ale stała się szansą, dzięki której dziś można działać, dostarczać produkty, usługi, uczyć się czy funkcjonować społecznie. Pełna automatyzacja jeszcze nie funkcjonuje, ale jak widzimy, firmy, które podążyły ścieżką cyfryzacji, w czasie pandemii mają się lepiej i dużo łatwiej funkcjonują w tym trudnym otoczeniu” – zauważał Stefański.

Pierwszy dzień Kongresu zamknęło spotkanie z Peterem Joostenem, założycielem platformy SuperhumanTalks.com, futurystą DIY i biohackerem. Tym razem było mniej o koronawirusie. Joosten skupił się powiązaniach biologii i technologii, mówił o tym, jak biotechnologia może zmienić ludzkość, w szczególności kwestie zdrowie i cyberbezpieczeństwa.

Drugi dzień Kongresu rozpoczął duet: Jan Matulewicz i Ingemar Jansson. Eksperci Cybercom w swoim wystąpieniu „Business, and the world at the edge of crisis. How to elevate your company and meet environmental needs with technology” mówili o konieczności zmiany kultury pracy. Zdaniem Ingermara Janssona nie ma transformacji cyfrowej bez transformacji kultury pracy – zmiana technologii musi nieść ze sobą zmiany w sposobach i stylach zarządzania i komunikowania.

Obaj eksperci w bardzo przystępny sposób opowiedzieli o tym, że biznes musi być odpowiedzialny za zmiany klimatyczne. Jan Matulewicz powiedział wprost: jeżeli biznes nie postawi na ekologiczne rozwiązania, to przestanie być potrzebny. Biznes na zniszczonej planecie nie jest nikomu potrzebny. Kryzys związany z epidemią COVID-19 to idealny moment, by zmienić kierunki rozwoju na odpowiedzialne i przyjazne Ziemi.

Łukasz Semeniuk, Dyrektor Handlowy w WEBCON, wyjaśniał, że technologia może być nie tylko przyjazna środowisku, ale także prosta i intuicyjna. W swoim wystąpieniu mówił o innowacyjnej technologii InstantChange™, która sprawia, że tworzenie aplikacji staje się proste i zrozumiałe. Zdaniem Semeniuka programować mogą nie tylko specjaliści z działów IT, ale także pracownicy innych działów, zgodnie ze swoimi potrzebami.

Sonia Wędrychowicz pełniąca funkcję w Senior Advisor w dubajskim oddziale McKinsey & Company opowiadała o tym jak obecna epidemia może zmienić rynek finansowy, bankowy i przyzwyczajenia konsumentów. Wędrychowicz mówiła o świecie bezgotówkowym, który staje się coraz bardziej realny.

„Epidemia drastycznie przyśpieszyła transformację cyfrową. Może to być jeden z nielicznych pozytywnych efektów tej sytuacji” – mówiła w trakcie swojej prelekcji.

„Każdy projekt jest obarczony ryzykiem, także transformacja cyfrowa. Jednak kiedy próbować, jeśli nie teraz?” – pytał w trakcie swojego wystąpienia Hubert Turaj, Partner w zespole Digital Drive i ekspert User Experience w Grant Thornton.

Zdaniem Turaja obecny kryzys pokazał, że transformacja cyfrowa jest jedynym sposobem walki ze spowolnieniem i stagnacją. Trudne czasy – zdaniem eksperta – wymuszają odważne działania i firmy, które na to się zdobędą, mogą nie tylko przetrwać, ale także się rozwinąć.

O psychologicznych aspektach epidemii i zmiany, do której zostaliśmy zmuszeni opowiadała Małgorzata Gawrysiak, Country Sales Director w Genesys Polska. Zdaniem Gawrysiak w trakcie kryzysu biznes ma szansę pokazać swoją lepszą, ludzką twarz. Cierpliwość i empatia stały się niespodziewanie głównymi wartościami. W czasie kryzysu biznes może stać się ludzki.

– „Cierpliwość i empatia stały się niespodziewanie głównymi wartościami. W czasie kryzysu biznes może stać się ludzki” – wyjaśniała w trakcie swojego wystąpienia.

Głównym prelegentem drugiego dnia był prof. George Westerman. Ekspert nowych technologii w MIT Sloan Initiative on the Digital Economy, znany z publikacji w naszym magazynie, mówił o metodach przeprowadzania transformacji cyfrowej. Prof. Westerman przestrzegał przed hurraoptymizmem i zbytnim zaufaniu technologii, wyjaśniał, że ważniejsze od zmiany narzędzi jest przygotowanie zespołów do zmiany. Wykładowca MIT wyjaśniał jak ważna jest komunikacja i nauka.

– „Transformacja cyfrowa wymaga ciągłego rozwoju, jeżeli decydujemy się na tę zmianę, musimy wiedzieć, że jej konsekwencją jest ciągła edukacja„ – przestrzegał Westerman.

„Komunikacja na odległość staje się standardem, a technologie pozwalają rozwijać nowe formy wsparcia działań firm, takie jak analizy, doradztwo, wirtualne wizyty w fabrykach i laboratoriach. Możliwe jest przygotowywanie kompetencyjne, np. zdalna nauka programowania robotów „– zauważał podczas swojego wystąpienia Andrzej Soldaty, opowiadając o integracji przedsiębiorstw w czasie, kiedy zespoły muszą pracować na odległość.

Prezes Platformy Przemysłu Przyszłości starał się szukać pozytywnych zmian, jakie przyniosła przymusowa kwarantanna społeczna.

Pozytywnego ducha tchnął także Antoni Pomykała, Digital & Cloud Services Country Lead w T-Systems Polska. Pomykała, doradca biznesowy w zakresie innowacji technologicznych, tłumaczył jak skutecznie, efektywnie i zdrowo pracować zdalnie. Podkreślał jak ważna, szczególnie w dobie izolacji, jest komunikacja. Pokazywał dlaczego spotkania video mogą mieć dużą wartość integracyjną i motywacyjną. Słuchaczy Kongresu zostawił z ważną wskazówką: biznes nie może się chować w trakcie epidemii. Kto liczy na przeczekanie, ten nie przetrwa.

Drugi dzień, a zarazem cały Kongres, zamknął Paweł Motyl, czołowy europejski ekspert w dziedzinie przywództwa i efektywności osobistej. Od razu było widać, że Motyl jest doświadczonym mówcom inspirującym. Pośród praktycznych anegdot, mówił o mentalnej stronie kryzysu.

„Koronawirus wyciągnął nas ze strefy komfortu. Musimy się zmieniać, nie ma wyjścia. W strefie komfortu nie ma rozwoju. W strefie rozwoju nie ma komfortu” – podsumował Motyl.

„Z kryzysu możemy wyjść silniejsi, ten Kongres wskazał drogą jak to osiągnąć” – na sam koniec, żegnając się ze słuchaczami, powiedział Andrzej Jacaszek.

Zaproszeni prelegenci mówili wprost o kryzysie, trudzie z jakim wiąże się transformacja cyfrowa, ale wszyscy pozostawili uczestnikom ważne przesłanie: tam gdzie inni widzą zagrożenie, silni liderzy widzą szansę. Wierzymy, że to wydarzenie stało się inspiracją do pozytywnej zmiany.

Partnerem strategicznym Kongresu była firma Grant Thornton, partnerem technologicznym firma T-Systems, a partnerami wydarzenia firma Astor, Balluff, Cloudware, Fujitsu, Genesys, Platforma Przemysłu Przyszłości, Salesforce, Samsung, Sodexo i Webcon.

Materiał partnera Kongres MIT SMRP

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz