Koniec blokowania dróg. TIR-y dostaną zakaz wyprzedzania

Resort Infrastruktury zamierza rozprawić się z tzw. wyścigiem słoni, a więc wyprzedzającymi się kilometrami ciężarówkami, które blokują polskie drogi. Zakaz wyprzedzania miałby objąć 5 tys. km ekspresówek i autostrad. Branża transportowa już załamuje ręce.

reporter9_baza
19.06.2018 Korek tirow na autostradzie A1 za Piotrkowem Tryb. Fot. Piotr Kamionka/REPORTER
Piotr Kamionka/REPORTERRząd chce zakazać tirom wyprzedzania na 5 tys. km ekspresówek i autostrad
Źródło zdjęć: © east news | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac.  PRC

Ministerstwo Infrastruktury chce, by nowe przepisy, zakazujące tirom wyprzedzanie na ekspresówkach i autostradach, zostało uchwalone jak najszybciej. Jeszcze w czwartek wieczorem ma trafić pod obrady plenarne Sejmu, a już w piątek głosowanie - pisze "Rzeczpospolita".

Jak wyjaśnia dziennik, chodzi o rozwiązanie problemu wielokilometrowego blokowania dróg przez wyprzedzające się samochody ciężarowe. Zakaz miałby objąć 5 tys. km ekspresówek i autostrad.

Nie dotyczyłby on natomiast wyprzedzania pojazdów, które poruszają się z "prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej" dla ciężarówek powyżej 3,5 t, a także pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne.

Branża załamuje ręce

Choć dla kierowców tzw. "wyścigi słoni" są utrapieniem, to w branży transportowej taki zakaz budzi poważny sprzeciw. Ich zadaniem nieelastyczne przepisy tylko wpłyną na zmniejszenie efektywności transportu.

Zdaniem przedsiębiorcom, spowoduje to szereg opóźnień, a towar nie zostanie dowieziony na czas.

Przytaczany przez z "Rz" Władysław Frasyniuk, od lat 90. prowadzący firmę transportową, podkreśla, że to politycy wprowadzili ograniczniki prędkości i stąd ten problem z wyprzedzaniem. Poza tym przypomina, że od lat mamy znaki zakazujące wyprzedzania i jest problem z egzekucją zakazu.

Mamy coraz większy problem z dojechaniem na czas - mówi Frasynik, przypominając, że już ogranicza się czas pracy kierowcy i wprowadza inne regulacje wpływające na czas realizacji transportu.

Również prawnicy zwracają uwagę na wady tak formułowanego prawa. Zapis o "znacznie mniejszej prędkości" jest ich zdaniem zbyt ogólny i pozostawia służbom możliwość szerokiej interpretacji.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują