Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Kontrole pociągów. Inspektorzy sprawdzą hamulce, komfort podróży i czystość

91
Podziel się:

Urząd Transportu Kolejowego rusza z kontrolami pociągów. W czasie ferii zimowych zwróci szczególną uwagę na składy wysyłane do miejscowości wypoczynkowych - zadeklarował w poniedziałek prezes UTK Ignacy Góra. Dodał, że pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi - zwrócić się ze skargą.

Kontrole pociągów. Inspektorzy sprawdzą hamulce, komfort podróży i czystość
Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów (PAP, Grzegorz Jakubowski)

- Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów i odpowiedniego komfortu podróży – wyjaśnił prezes Góra. Wskazał, że do 26 lutego br. urząd zamierza dodatkowo sprawdzić w ten sposób ok. 100 pociągów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pociąg bez toalety z Zakopanego do Trójmiasta. "Jest to wpadka ze strony przewoźnika"

Kontrole doraźne są niezapowiedziane i odbywają się przed wyruszeniem pociągu w trasę lub podczas jazdy.

Inspektorzy sprawdzają elementy kluczowe dla bezpieczeństwa, jak zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje obsługi, a także ważne dla komfortu podróży, jak czystość, działanie klimatyzacji, toalet i oświetlenia, a także działanie informacji głosowej i wizualnej.

W 2022 r. UTK przeprowadził 189 kontroli pociągów pasażerskich (w trakcie jednej kontroli sprawdzanych jest zazwyczaj kilka składów). W czasie ferii, wakacji, świąt i długich weekendów inspektorzy sprawdzili ogółem 300 składów.

W 2022 r. wobec stwierdzonych nieprawidłowości w 65 przypadkach UTK zdecydował o wyłączeniu pojazdów z eksploatacji lub o ograniczeniu eksploatacji. Najczęściej powtarzające się naruszenia dotyczą działania drzwi, błędów w dokumentacji, nieprawidłowego oznakowania pojazdów i niedziałających tablic systemów informacji pasażerskiej.

W przypadku nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i analizę przyczyn. Jeżeli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, przewoźnikom grożą kary do 5 tys. euro za każdy dzień opóźnienia.

W poniedziałek szef UTK przekazał m.in., że z danych dotąd przekazanych Urzędowi przez przewoźników za grudzień 2022 r. (mają na to czas do 20 stycznia) wynika, że w całym ub.r. kolej przewiozła w Polsce ponad 340 mln pasażerów – o 95 mln więcej, niż w 2021 r. i o ok. 4 mln więcej, niż w najlepszym dotąd 2019 r., przed pandemią.

Pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi – zwrócić się ze skargą do UTK poprzez formularz internetowy lub skrzynkę pasazer@utk.gov.pl. W 2022 r. w związku z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu kolejowego wpłynęło do UTK 1858 skarg (o 38 proc., niż rok wcześniej), które najczęściej dotyczyły czystości i opóźnień.

Miernik bezpieczeństwa pod kontrolą. Zgłoś nieprawidłowości

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłaszać poprzez aplikację Bezpiecznik oraz na adres bezpieczeństwo@utk.gov.pl.

- Dobrą informacją jest także to, że miernik bezpieczeństwa jest na bardzo dobrym poziomie – jest zbliżony do cyfry 2, co znaczy, że liczba zaistniałych wypadków w odniesieniu do pracy przewozowej jest na jednym z najniższych poziomów - powiedział w poniedziałek prezes Góra.

Z danych UTK wynika m.in., że w 2022 r. miało miejsce 186 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, o 30 mniej, niż przed rokiem, przy tej samej liczbie ofiar śmiertelnych tych zdarzeń – 48.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(91)
Emeryt
rok temu
Sprawdzą nasadzenia pluskiew w wagonach? Firmy sprzątające "szwagra" - biorą krocie a płacą grosze.
xyz
rok temu
W tym kraju teraz tyko istnieje kara ,kara za wszystko .
Kielce
rok temu
Jestem Torowym po szkole Kolejowej w Skarżysku , zarabiam 3200 netto , a SOKista tylko dla tego że jest 5 tyś , to jak to jest ?
Rozbawiony
rok temu
Urząd sprawdzi....a z zapraszanych do współpracy zrobi się facto kapusiów......i nie ma pewności żadnej, że za kolejnych dwadzieścia lat jakiś NeoIPN nie orzeknie, że to była tajna i świadoma współpraca, która kwalifikuje do np. obcięcia emerytury.... Urzędy swoje kontrole niech robią własnymi łapskami....
maszybista
rok temu
Ale mnie rozbawili-kwalifikacje obsługi-maszyniści i kierownicy odbywają egzaminy kontrolne co 3 lata-podejrzewam,że głównym celem będą pociągi spółek IC i Polregio-ciekawe czy z równą gorliwością będą kontrolować pociągi spółki Koleje Małopolskie bo to przewoźnik z poza grupy PKP-poza tym poziom wiedzy tzw.kontrolerów jest żenujący-pozdrawiam
...
Następna strona