Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Kontrole pociągów. Inspektorzy sprawdzą hamulce, komfort podróży i czystość

91
Podziel się:

Urząd Transportu Kolejowego rusza z kontrolami pociągów. W czasie ferii zimowych zwróci szczególną uwagę na składy wysyłane do miejscowości wypoczynkowych - zadeklarował w poniedziałek prezes UTK Ignacy Góra. Dodał, że pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi - zwrócić się ze skargą.

Kontrole pociągów. Inspektorzy sprawdzą hamulce, komfort podróży i czystość
Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów (PAP, Grzegorz Jakubowski)

- Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów i odpowiedniego komfortu podróży – wyjaśnił prezes Góra. Wskazał, że do 26 lutego br. urząd zamierza dodatkowo sprawdzić w ten sposób ok. 100 pociągów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pociąg bez toalety z Zakopanego do Trójmiasta. "Jest to wpadka ze strony przewoźnika"

Kontrole doraźne są niezapowiedziane i odbywają się przed wyruszeniem pociągu w trasę lub podczas jazdy.

Inspektorzy sprawdzają elementy kluczowe dla bezpieczeństwa, jak zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje obsługi, a także ważne dla komfortu podróży, jak czystość, działanie klimatyzacji, toalet i oświetlenia, a także działanie informacji głosowej i wizualnej.

W 2022 r. UTK przeprowadził 189 kontroli pociągów pasażerskich (w trakcie jednej kontroli sprawdzanych jest zazwyczaj kilka składów). W czasie ferii, wakacji, świąt i długich weekendów inspektorzy sprawdzili ogółem 300 składów.

W 2022 r. wobec stwierdzonych nieprawidłowości w 65 przypadkach UTK zdecydował o wyłączeniu pojazdów z eksploatacji lub o ograniczeniu eksploatacji. Najczęściej powtarzające się naruszenia dotyczą działania drzwi, błędów w dokumentacji, nieprawidłowego oznakowania pojazdów i niedziałających tablic systemów informacji pasażerskiej.

W przypadku nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i analizę przyczyn. Jeżeli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, przewoźnikom grożą kary do 5 tys. euro za każdy dzień opóźnienia.

W poniedziałek szef UTK przekazał m.in., że z danych dotąd przekazanych Urzędowi przez przewoźników za grudzień 2022 r. (mają na to czas do 20 stycznia) wynika, że w całym ub.r. kolej przewiozła w Polsce ponad 340 mln pasażerów – o 95 mln więcej, niż w 2021 r. i o ok. 4 mln więcej, niż w najlepszym dotąd 2019 r., przed pandemią.

Pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi – zwrócić się ze skargą do UTK poprzez formularz internetowy lub skrzynkę pasazer@utk.gov.pl. W 2022 r. w związku z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu kolejowego wpłynęło do UTK 1858 skarg (o 38 proc., niż rok wcześniej), które najczęściej dotyczyły czystości i opóźnień.

Miernik bezpieczeństwa pod kontrolą. Zgłoś nieprawidłowości

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłaszać poprzez aplikację Bezpiecznik oraz na adres bezpieczeństwo@utk.gov.pl.

- Dobrą informacją jest także to, że miernik bezpieczeństwa jest na bardzo dobrym poziomie – jest zbliżony do cyfry 2, co znaczy, że liczba zaistniałych wypadków w odniesieniu do pracy przewozowej jest na jednym z najniższych poziomów - powiedział w poniedziałek prezes Góra.

Z danych UTK wynika m.in., że w 2022 r. miało miejsce 186 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, o 30 mniej, niż przed rokiem, przy tej samej liczbie ofiar śmiertelnych tych zdarzeń – 48.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(91)
WYRÓŻNIONE
Wojtek 4
2 lata temu
Tylko czekać aż rusza trójki inspekcji robotnicza chłopskiej. Witajcie w PRL 2bis
sceptyk
2 lata temu
A czy sprawa masowo jeżdżących na gapę Ukraińców i zajmujących wszystkie miejsca wykupione przez polskich podróżnych została już rozwiązana? Bo jeszcze do końca tamtego roku była to zmora wszystkich polskich podróży koleją.
KONDUKTOR SYP...
2 lata temu
Wielu ludzi pisze tu o braku czystości, szczególnie w toaletach. To ja coś opowiem. Wagon sypialny, max 30 pasażerów (przeważnie ok. połowy tego obecnie). Ludzie z zewnątrz (z innych wagonów) nie przychodzą. Toalety sprzątnięte przed odjazdem wieczorem oraz przez konduktora po drodze, żeby były czyste jak ludzie będą wstawać. Papier, ręczniki, pachnie. Po wizycie kilku osób: srajtaśma na podłodze w wodzie, ręczniczków papierowych, których pół godziny temu była setka - nie ma ani sztuki. Kibel zasrany i zapchany podpaską mimo napisów wielkich jak wół, że wyrzucać tylko papier. WC trzeba zamknąć, bo odepchać zapchany kibel próżniowy potrafią tylko specjaliści i wymaga to sprzętu na stacji postojowej. Czy winę za taki stan rzeczy ponosi kierownik pociągu? Intercity? Wars? Konduktor? A może podróżny? Obrazek drugi - przedział sypialny. W przedziale szafka, lustro, umywalka, 3 lóżka. Po wyjściu pasażerów taki obraz: śmieci, w tym pety (zakaz palenia!), kubki papierowe, butelki po wodzie, papierki po kanapkach w umywalce, wszystko polane szczynami, do tego skradziony jeden koc. Kto jest winien? Konduktor? PKP (ogólnie)? a może pasażer? No i żeby nie było, że jednostronnie, to obrazek trzeci. Pan Minister mówi: na taką i taką trasę mamy 10 wagonów sypialnych, z czego 4 są w trasie, a 6 w rezerwie. Przyjeżdża skład, jeden wagon trzeba wyłączyć, bo ma usterki. No, co za problem, przecież w rezerwie jest 6 jak mówił pan minister. Ale w rezerwie jest tylko jeden. No to pojedzie. Po kilku godzinach okazuje się, że jednak nie pojedzie, bo zgłoszona kilka dni temu usterka nie została naprawiona, pomimo tego, że wagon został opisany i zwrócony do rezerwy jako sprawny. Szybka próba naprawy (nieudana) i wagon jedzie w trasę z jedną toaletą nieczynną (bo inaczej nie pojedzie żaden). Reszta wagonów jest sprawna tylko teoretycznie, trwają naprawy "drobnych" usterek. Po ich "naprawieniu" za 2-4 dni ten sam wagon z tą samą usterką jest znów wyłączany z obiegu. Wieczorem, przed wyjazdem w trasę przychodzi na wagon kontrola. Z ultrafioletową latarką sprawdzają pościel. Zauważyli w rogu prześcieradła plamkę po długopisie średnicy 0,3 mm (trzy dziesiąte milimetra). W innym dziurkę w poszewce na poduszce wielkości łebka od szpilki. Opisują w protokole: "pościel brudna i podarta". Tak wygląda codzienne życie konduktora na wagonie sypialnym.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (91)
Emeryt
2 lata temu
Sprawdzą nasadzenia pluskiew w wagonach? Firmy sprzątające "szwagra" - biorą krocie a płacą grosze.
xyz
2 lata temu
W tym kraju teraz tyko istnieje kara ,kara za wszystko .
Kielce
2 lata temu
Jestem Torowym po szkole Kolejowej w Skarżysku , zarabiam 3200 netto , a SOKista tylko dla tego że jest 5 tyś , to jak to jest ?
Rozbawiony
2 lata temu
Urząd sprawdzi....a z zapraszanych do współpracy zrobi się facto kapusiów......i nie ma pewności żadnej, że za kolejnych dwadzieścia lat jakiś NeoIPN nie orzeknie, że to była tajna i świadoma współpraca, która kwalifikuje do np. obcięcia emerytury.... Urzędy swoje kontrole niech robią własnymi łapskami....
maszybista
2 lata temu
Ale mnie rozbawili-kwalifikacje obsługi-maszyniści i kierownicy odbywają egzaminy kontrolne co 3 lata-podejrzewam,że głównym celem będą pociągi spółek IC i Polregio-ciekawe czy z równą gorliwością będą kontrolować pociągi spółki Koleje Małopolskie bo to przewoźnik z poza grupy PKP-poza tym poziom wiedzy tzw.kontrolerów jest żenujący-pozdrawiam
...
Następna strona