Linie lotnicze zarobią niespełna 10 zł na pasażerze. "Mniej niż bilet na metro w Nowym Jorku"

W tym roku jeden pasażer przyniesie liniom lotniczym średnio 2,25 dol. zysku. To niewiele nad kreską w porównaniu z gigantyczną stratą w wysokości 76 dol. na osobę w pandemicznym 2020 r. Branża mówi jednak o "dużym tempie ożywienia". Wskazuje też na kilka ryzyk.

Linie lotniczeLinie lotnicze wychodzą na prostą. W przeliczeniu na jednego pasażera zyski są symboliczne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Artur Widak
Marcin Walków

Ruch lotniczy na świecie wrócił do ponad 90 proc. poziomu z rekordowego 2019 r. - Lotniska są bardziej zatłoczone, obłożenie hoteli rośnie, lokalne gospodarki ożywiają się, a branża lotnicza zaczęła przynosić zyski - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA w Stambule.

W tym roku branża prognozuje 803 mld dol. przychodów, co da jej 9,8 mld dol. zysku netto. - Innymi słowy, linie lotnicze zarobią średnio 2,25 dol. na pasażerze. To mniej niż kosztuje bilet na metro w Nowym Jorku - dodał dyrektor generalny IATA. Bilet jednorazowy kosztuje tam bowiem 2,75 dol.

Oczywiście taki poziom rentowności nie jest zrównoważony. Ale biorąc pod uwagę, że w 2020 r. straciliśmy 76 dol. na pasażera, tempo ożywienia jest duże - podkreślił.

IATA spodziewa się, że średni wskaźnik zajętości miejsc w samolotach wyniesie w tym roku blisko 81 proc. Na świecie ma się odbyć planowo ponad 34,4 mln rejsów. Koszty paliwa lotniczego stanowią około 30 proc. wszystkich kosztów sektora lotniczego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W "To byłoby z korzyścią dla pasażerów". Ekspert o tym, czy linii lotniczych w Europie jest za dużo

"Linie lotnicze są sfrustrowane"

W Europie prognozowany zysk netto na koniec roku ma wynieść 5,1 mld dol. wobec 4,1 mld dol. na koniec 2022 r. Ruch lotniczy w regionie ma wzrosnąć o niemal jedną piątą w ujęciu rocznym i być zaledwie o 6 proc. niższy niż przed pandemią, a oferowanie (czyli łączna dostępna liczba miejsc na pokładach samolotów) niższa o zaledwie 2 proc. w porównaniu z 2019 r.

IATA zwróciła uwagę, że już w ubiegłym roku europejscy przewoźnicy byli w stanie zacząć generować zyski. I to mimo poważnych problemów z przepustowością lotnisk w sezonie letnim. Walsh wskazał na lotnisko Schiphol w Amsterdamie.

Istnieją przykłady niektórych portów lotniczych, które przenoszą koszty swojej nieefektywności na linie lotnicze. Mogę wskazać na lotnisko Schiphol w Amsterdamie, które w tej kwestii nie ma wstydu. Po samoistnej katastrofie operacyjnej w 2022 r. lotnisko kontynuuje trzyletnią podwyżkę opłat o 37 proc. - powiedział.

IATA przewiduje, że rentowność europejskich linii w tym roku ma być jeszcze wyższa. "Główne ryzyka regionalne związane są z wojną na Ukrainie, niepokojami pracowniczymi i obawami o wyniki gospodarcze w niektórych kluczowe kraje" - wylicza organizacja.

Jak wskazał Walsh, generowanie zysków przez linie lotnicze wcale nie jest oczywiste w obecnym otoczeniu makroekonomicznym. Rosną też koszty działalności dla przewoźników. W pandemicznych latach 2020-2022 skumulowana strata netto branży lotniczej sięgnęła 183,3 mld dol.

W Europie linie lotnicze zapłaciły 1,9 mld euro dodatkowych kosztów zarządzania ruchem lotniczym w 2022 r. Można by oczekiwać dobrych wyników. Ale opóźnienia były trzykrotnie większe niż przewidywano. Nie osiągnięto też celów w zakresie przepustowości i ochrony środowiska - stwierdził Walsh.

Zwrócił uwagę na problemy z łańcuchami dostaw producentów samolotów, co opóźnia dostawy. To podnosi koszty i ogranicza zdolność do ekspansji oraz wymiany floty. - Linie lotnicze są sfrustrowane. Musimy znaleźć rozwiązanie - podkreślił.

- Biorąc pod uwagę te liczne wyzwania, fakt, że na poziomie całej branży linie lotnicze osiągają zyski, jest naprawdę imponujący - dodał Walsh.

Podkreślono też, że pozytywnym sygnałem jest szybka odbudowa ruchu lotniczego premium, nie tylko biznesowego. W czasie pandemii obawiano się, że skala podróży służbowych zmniejszy się, a firmy będą ciąć wydatki. Z drugiej strony, można zaobserwować, że pasażerowie są skłonni do wydawania więcej pieniędzy na podróże, również te bardziej komfortowe.

- Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że biznes podróżuje w klasach premium, jak również ekonomicznej. To, co widzimy w danych, to szybsze tempo odbudowy ruchu premium. Stąd wiele linii lotniczych inwestuje w nowe lub odświeżone kabiny klasy biznes - zaznaczył dyrektor generalny IATA.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"