Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

LOT postawi na Airbusa A220? Tak twierdzą źródła Reutersa. "Jest bliski zawarcia umowy"

10
Podziel się:

Airbus jest bliski zawarcia umowy sprzedaży samolotów pasażerskich A220 Polskim Liniom Lotniczym LOT po zaciętej rywalizacji z brazylijskim Embraerem - twierdzi agencja Reuters, powołując się na branżowe źródła. Polski przewoźnik w najbliższy poniedziałek ma ogłosić decyzję.

Airbus A220 to jeden z dwóch modeli, które LOT bierze pod uwagę
Airbus A220 to jeden z dwóch modeli, które LOT bierze pod uwagę (Getty Images, Urbanandsport)

O ile nie wydarzy się nic zaskakującego w ostatniej chwili, umowa na około 40 samolotów regionalnych Airbus może zostać sfinalizowana już podczas otwarcia Paris Airshow w poniedziałek – twierdzą rozmówcy Reutersa, proszący o zachowanie anonimowości.

"Nie komentujemy plotek" – powiedział agencji rzecznik Airbusa. Również Polskie Linie Lotnicze LOT i Embraer odmówiły komentarza w tej sprawie.

W poniedziałek rozpoczyna się Międzynarodowy Salon Lotniczy w Paryżu (Paris Air Show) na lotnisku Le Bourget. To jedno z największych wydarzeń lotniczych na świecie z udziałem przedstawicieli nie tylko branży lotniczej, ale i kosmicznej oraz obronnej. W tym roku wydarzenie potrwa do 22 czerwca.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Na pokładzie samolotu to kapitan rządzi. Może usunąć pasażera z rejsu

Swoją obecność na targach ogłosił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który zapowiedział, że w ich trakcie wspólnie z prezesem PLL LOT przedstawi w poniedziałek wynik przetargu na zakup ponad 80 samolotów do obsługi regionalnych połączeń przewoźnika. W grze są dwa modele samolotów: Embraer 195-E2 i Airbus A220.

- Wybieram się do Francji z prezesem LOT-u. Co roku odbywa się tam Międzynarodowy Salon Lotniczy, podczas którego zwyczajowo ogłaszane są nowe kontrakty na zakupy samolotów. I my ogłosimy w poniedziałek po południu, wspólnie z prezesem LOT-u, wyniki postępowania przetargowego na zakup floty dla LOT-u, długo oczekiwanej - poinformował w piątek Klimczak w TVN24.

Dopytywany, czy może zdradzić, jakie maszyny zostały wybrane, odparł, że nie. - Informacja na pewno będzie dobra, ponieważ od wielu lat czekaliśmy na wzbogacenie naszej floty. Ruch lotniczy się rozwija. To będzie ponad 80 samolotów docelowo - powiedział Klimczak.

Airbus czy Embraer? Decydująca ma być cena

Polskie Linie Lotnicze LOT zamierzają pozyskać łącznie nawet 84 samoloty regionalne, z czego około połowa byłaby opcją zakupu. Airbus A220 i Embraer E2 są samolotami technicznie bardzo zbliżonymi do siebie, korzystają z tych samych silników Pratt&Whitney. Z perspektywy pasażera największą różnicą jest układ foteli w kabinie. Embraer E195-E2 ma cztery fotele w rzędzie w układzie 2+2, a Airbus A220 o jeden fotel więcej w układzie 2+3.

Według ekspertów, z którymi rozmawiał money.pl, kryterium decydującym będzie cena zakupu. W ich ocenie, większą przewagę na starcie ma Embraer, bo polski przewoźnik już korzysta z jego samolotów, co pozwoliłoby obniżyć koszty wdrożenia nowego samolotu, a także szybciej wygenerować efekt skali.

Wybór Airbusa oznaczałby konieczność stworzenia bazy technicznej do serwisowania tych samolotów, szkolenie pilotów i personelu pokładowego na nowym typie maszyny, zakupy nowych części. Eksperci zwracają jednak uwagę, że jeśli Airbus odpowiednio zejdzie z ceny, LOT-owi i tak mogłoby się to opłacać. Więcej na ten temat piszemy w artykule, który można przeczytać pod tym linkiem.

Kolejne pogłoski o rzekomej przewadze Airbusa

Pogłoski o tym, że LOT postawi na Airbusa, pojawiają się już kolejny raz. W analogicznym tonie w lipcu 2022 r. wypowiadały się źródła Bloomberga przed Farnborough Air Show.

Dla europejskiego producenta takie rozstrzygnięcie byłoby historyczne, ponieważ do tej pory Airbus nie ma zarejestrowanego ani jednego samolotu pasażerskiego w Polsce. Zarówno LOT, jak również Buzz, czyli polska spółka-córka Ryanaira, oraz czarterowy Enter Air postawiły na samoloty Boeinga, jego bezpośredniego rywala.

oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Jarek K.
miesiąc temu
i tak powinno być! Unia to nasz wspólny dom i wszyscy jedziemy na jednym wózku. Jak pokazuje Historia europejscy sojusznicy w 39r nas nie zawiedli. W pierwszych dniach wojny wypowiedzieli wojnę Adolfowi, utworzył się zachodni front i tylko dzięki temu po pięciu latach faszyzm został pokonany. Zawiodła nas ameryka, w Jałcie bez namysłu oddali nas w łapy Rusa na 45 lat. Churchil nie chciał na to się zgodzić ale ostatecznie musiał ustąpić
Telawiw
miesiąc temu
Przecież im więcej różnych produktów tym więcej trzeba specjalistycznych zakładów jeden remontuje Boingi,inny Aibusy czy te Brazylijskie dziwne że to się opłaca
Jan Joachim S...
miesiąc temu
Brawo, tylko Airbus i żaden inny jemu nie dorasta do kolana, co potwierdzają liczne statystyki awaryjności jego, którą jest najmniejsza a wiem o tym, bo wiele lat pracowałem w biurze jego projektu
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Arek
miesiąc temu
Z perspektywy pasażera ważny jest nie tylko układ foteli ale pojemność schowka nad głową. Do wąskiego kadłuba Embraer walizki mieszczą się tylko wzdłuż i zawsze jest problem gdzie schować i walizki. Airbus ma szeroki kadłub i większe schowki. Teraz bardzo mało osób nadaje bagaż na krótkich trasach.
Anonim
miesiąc temu
Stawiam na Airbasa220..nowoczesna maszyna, średniego rozmiaru i na pewno oszczędna, jak Francuzi zejdą jeszcze z hurtowej ceny to Lot' owi na pewno się opłaci i ma kupić sporo maszyn, nie jedna czy dwie..
dalekowidz
miesiąc temu
donald podjął decyzję.