Na Impact elektrycznym kompaktem

Kolorowe auto "zatankowane" prądem zawiozło nas na najważniejszą konferencję technologiczną w Europie Środkowo-Wschodniej. Plusy tej jazdy? Absolutna cisza. Minusy to zawrotna cena pojazdu.

Nissan Leaf ma baterie o łącznej pojemności 40 kWh, które wystarczają na przejechanie ok. 200-250 km.
Źródło zdjęć: © materiały własne | Marcin Łukasik
Marcin Łukasik

Do Krakowa, miasta gospodarza kongresu Imapct'19, przyjechaliśmy wczesnym rankiem. Na dworcu PKP czekał na nas kierowca z autem elektrycznym Nissan Leaf.

Pierwsza rzecz, która przykuła naszą uwagę to pomarańczowo-różowe barwy pojazdu. W środku było całkiem sporo miejsca. Zmieściliśmy się w czterech mężczyzn z bagażami na dwa dni konferencji. Ruszamy.

- Wiecie dlaczego nie lubię jeździć autem po mieście? Bo, gdy stoję w korkach to słyszę, jak spalam pieniądze – mruknął jeden z naszych redaktorów, który siedział z tyłu.

Obejrzyj: Sebastian Buczek, Quercus TFI – członek Kapituły Nagrody Money.pl

Dla odmiany w aucie elektrycznym nie słychać nic. Żadnego szmeru silnika, żadnych dźwięków z zewnątrz. Zupełnie jakbyśmy podróżowali w próżni. Miasto zatłoczone, ale udaje nam się sprawnie dotrzeć do Centrum Kongresowego. Cała podróż trwa maksymalnie 20 minut.

Nissan Leaf ma baterie o łącznej pojemności 40 kWh, które wystarczają na przejechanie ok. 200-250 km. Jednorazowe ładowanie powinno starczyć na dojazdy do pracy. Niestety, zmiana stylu jazdy na zeroemisyjny słono kosztuje. Za auto trzeba wydać 150 tys. zł.

Pojazd, który nas przywiózł na kongres, jeździ w barwach Tauron Magenta. Jest to spółka celowa powołana w 2017 roku do tworzenia innowacyjnych rozwiązań produktowych we współpracy ze startupami.

Spółka zajmie się między innymi przygotowaniem projektów z zakresu inteligentnych technologii dla domu oraz rozwiązań dla transportu zasilanego energią elektryczną.

Jednym z pilotażowych projektów Tauronu jest zorganizowany ze współpracy z bankiem ING carsharing pojazdów eklektycznych w Katowicach. Program obejmuje 23 stacje ładowanie i 20 aut. We flocie są m.in. testowane przez nas Nissany Leaf oraz BMW i3, Renault Zoe i e-Golfy.

- Elektryczne pojazdy, są jednym z rozwiązań ograniczających smog w mieście, który generowany jest przez samochody spalinowe. Zaś car-sharing to pomysł na łatwy i powszechny dostęp do takich aut – powiedziała Agnieszka Wójcik, wiceprezes spółek Magenta Grupa TAURON i TAURON Dystrybucja Serwis.

Według szacunków analityków ING w ciągu najbliższych 5 lat nastąpi podwojenie sprzedaży samochodów elektrycznych do czego przyczynią się spadające ceny oraz rozwój technologii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem